img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Dyrere EU-kontroll
Vegdirektoratet jobber nå med nye forskrifter for EU-kontroll. Det betyr trolig høyere utgifter for deg og meg som bilbrukere.

Alle som eier en person- eller varebil som er mer enn 4 år gammel, må hvert annet år fremstille sin bil for Periodisk Kjøretøy Kontroll (PKK), eller EU-kontroll, som det heter i dagligtale. 

Denne kontrollen ble første gang innført for person- og varebiler i 1997, som en konsekvens av at Norge er tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen.

Siden den gang har det skjedd lite med PKK-regelverket. Kravene til hvilke punkter som skal sjekkes, hvilket utstyr som skal brukes til kontrollen og kompetansen til de som skal gjennomføre den, har vært uforandret i denne 15-årsperioden.

Mer omfattende
I vår sendte Vegdirektoratet ut et brev til en rekke aktører i bilbransjen, NAF, KNA og MA samt en rekke andre organisasjoner og instanser. Vegdirektoratet ba om innspill til de forslag som ligger på bordet om hvordan EU-kontrollen skal gjennomføres og hva den skal inneholde.

Nå har bilbransjeorganisasjonene svart. Uten å gå i detalj, peker de på at i fremtiden vil kontrollene bli mer omfattende, ta lengre tid og dermed bli dyrere. Det betyr at det i siste runde er bileieren som må betale.

Kontrollskjema
Det har skjedd mye med den tekniske utviklingen av biler på 15 år. Det har det eksisterende kontrollskjemaet for EU-kontrollen ikke tatt høyde for. Da dagens kontrollskjema ble utformet var utstyr som blokkeringsfrie bremser, stabilitetskontroll og en masse annen elektronikk et særsyn i biler.

I dag er det standard utstyr i alle biler. De siste årene er det også kommet elbiler, og hybrider på markedet. Dette er biler som krever spesiell kompetanse ved service og reparasjon som følge av høye spenninger. Høyspenningskomponentene i elbiler og hybrider skal nå sjekkes særskilt i EU-kontrollen. Det vil kreve mer kompetanse og utstyr hos de verkstedene som skal foreta kontrollen.
Som om ikke dette er nok, vil Vegdirektoratet også stille større krav til kalibrering av mye av det utstyret verkstedene bruker for å utføre EU-kontrollen. Eksempler på dette er utstyr for avgassmåling og bremsetestere. Alt i alt er det stor grunn til å tro at prisen for å få utført en EU-kontroll vil komme til å øke betydelig fra dagens nivå.

Hva er prisen?
En periode opererte Vegdirektoratet med en veiledning for hva det skulle koste å fremstille en personbil for EU-kontroll. Dette var en veiledning til kundene og verkstedene. Mange fulgte veiledningen, men andre har i perioder ”reklamert” med at det ”bare” koster eksempelvis 150 kroner å få utført kontrollen.

En del verksteder som har rabattert kontrollen har i realiteten brukt den til å sikre seg tilgang til biler på verkstedet, og slik sett ”sørget for at vi finner nok noen feil som vi kan reparere”.
Denne praksisen er heldigvis på retur, for det har vært mange verksteder som i årenes løp er blitt tatt med buksene nede for å ha svindlet med EU-kontrollen.
I realiteten har EU-kontrollen helt siden den ble innført for 15 år siden vært en gigantisk gavepakke for verkstedene. Det er ikke mange andre steder i samfunnet hvor man finner den samme graden av ”bukk og havresekk”, altså at de som utfører kontrollen også har anledning til å utføre reparasjonene som må til for å få bilen godkjent.
I Sverige for eksempel er det et helt annet regime. Der er det egne aktører som utfører kontrollene, men de har ikke anledning til å utbedre feilene som avdekkes.

Nye kjøretøygrupper
I Norge er regelverket slik at person- og varebiler under 3,5 tonn skal fremstilles for kontroll hvert annet år når bilene er mer enn fire år gamle. For tyngre kjøretøyer og tilhengere er kravet at de skal fremstilles hvert år.
Det har internt i Vegdirektoratet vært diskutert å innlemme nye kjøretøygrupper i kontrollene, men så langt er det ikke konkludert med noe som helst. Den kjøretøygruppen som det trolig er mest aktuelt å innlemme er traktorer.

I dag finnes det en rekke store traktormodeller som veier mangfoldige tonn, og som har topphastighet på 70 kilometer i timen. Altså kjøretøy som er livsfarlige i trafikken ved en eventuell bremsesvikt. Disse kjøretøyene er ikke omfattet av EU-kontrollen. Det samme gjelder for mobilkraner.
Det har også vært diskutert om man bør innføre EU-kontroll for mopeder og motorsykler, men dette har møtt mye motstand fra medlemslandene i EU.

Vanlig tilhengere er heller ikke omfattet av EU-kontroll. Det gjør kanskje ikke så mye for de minste hengermodellene uten bremser. Verre er det at større og tyngre hengere med bremser ikke skal kontrolleres før totalvekten på hengeren overstiger 3,5 tonn. Det representerer helt klart en sikkerhetsrisiko i trafikken.

Veterankjøretøyer
Da EU-kontrollen ble innført på 1990-tallet ble det bestemt at veteranbiler som var førstegangsregistrert før 1960 var fritatt for kontrollen. Slik er det fortsatt.

Det har vært diskutert om man bør frafalle kontrollen på kjøretøyer når de er eldre enn 30 år. Argumentet er at dette er entusiastkjøretøyer som kjøres lite, og at de dermed ikke representerer noen stor miljøbelastning eller sikkerhetsrisiko. Så langt har ikke Vegdirektoratet funnet ut at det er grunnlag for å frita ”veterankjøretøyene” for kontrollplikten.
EU-kontrollen har totalt sett vært med på å heve miljø- og sikkerhetsstandarden på den norske bilparken, samt luke ut de mest trafikkfarlige bilene.

Samtidig er det viktig å huske på at en bil som nettopp har vært gjennom en EU-kontroll ikke nødvendigvis er i god stand. Riktignok har trafikkmyndighetene godkjent den, men det betyr ikke at den kan ha en rekke andre feil eller mangler som ikke avdekkes ved en EU-kontroll.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer