Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er morsomt å se hva Jaguar får lov å gjøre under sine indiske eiere. Nå trekker de frem et nyutviklet firehjulsdriftsystem som blir tilgjengelig i både XJ og XF, i kombinasjon med den nesten like nye, kompressormatede treliters V6-motoren. For å få det nye systemet på plass har Jaguar benyttet seg av all kunnskapen fra søsterfirma Land Rover. Resultatet er blitt et betydelig oppgradert chassis med en ny støtteramme, motorfester, drivknuter, demperfester, eksosanlegg, differensialer og svært effektiv støyskjerming av senterdifferensialen. Etter godt over 50 mil med firehjulsdrevne XJ under svært varierte forhold, er det ingen tvil om at motargumentene vi hadde da vi testet den mot Audi A8 for to år siden har fått seg et skudd for baugen. Oppleves bakhjulsdrevet Det er ikke nødvendig å kjøre mange meter på snølagte canadiske veier for å forstå at resultatet er blitt en helt annen bil for oss som har snø fem måneder i året. Systemet sørger i utgangspunktet for at XJ AWD oppleves som bakhjulsdrevet, men jobber helt trinnløst, og kan overføre alt momentet til en aksel om det skulle være nødvendig. I Normal- og Dynamic-mode sendes 95 prosent av kreftene til bakakselen, men i det øyeblikket systemet registrerer at det slipper, vil det overføre kreftene fremover. På godt norsk vinterføre er det Winter-modus som gjelder. Den forvandler XJ til en pusekatt også når det er virkelig glatt. Fortsatt overføres så mye som 70 prosent til bakhjulene, men takket være at du starter i andre gir og at kreftene raskt finner ut hvilket hjul som har best feste, er det helt bekymringsløst, selv i den glatteste bakken. Go drifting Det er alltid overraskende når jeg kjører XJ hvor kompakt og lettkjørt den føles fra innsiden, også når vi går over til litt sladding. Skal det hentes frem noen av de svært få minussidene for XJ AWD, må det være at det nye oppsettet nok er litt strammere enn det du får i den bakhjulsdrevne utgaven, men for den som skal kjøre en slik bil i Norge – og vurderer bensinmotor – bør valget være enkelt. XF litt senere Jaguar har lovet oss at fremtidige modeller vil bli utviklet slik at de enkelt kan integrere den nye drivlinjen. Selv om de ikke ville si noe konkret om det nå, er det også klart at systemet kommer i kombinasjon med andre motoralternativer på sikt. Her hjemme ville jo selvsagt firehjulsdrift i kombinasjon med 2,2-liters diesel i den nye stasjonsvogna, XF Sportbrake, endret rammebetingelsene for Jaguar. Det er lov å håpe, for utviklingstakten hos Jaguar er svært rask og målet om å øke markedsandelen tilsvarende er høy. Thomas Øvreseth, som fortsatt i noen uker til er Jaguar-importør, sier prisen vil starte på 1.368.800. Jaguar leverer sine biler med mye standardutstyr, så Øvreseth sier at en normalt godt utstyrt kundebil ser ut til å havne på rett over halvannen million kroner.
|