img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Mercedes løfter E-Klassen
Tiden er moden for en midtslivs-oppdatering av Mercedes E-Klasse. Det innebærer et nytt ansikt, ny motorer og ny teknologi på sikkerhets- og komfortfronten.

Man kan ikke sove i timen når man skal slåss om posisjonen som markedsleder i premium-segmentet. Snaue fire år etter at vi kjørte første tur i dagens E-Klasse, står den klar i ny innpakning, både som sedan og stasjonsvogn.

Motorene er nye eller oppdaterte for å klare stadig strengere utslippskrav, og mye avansert sikkerhets- og komfortutstyr utviklet for neste generasjon S-Klasse, blir å finne i E-Klasse.

Nytt ansikt
Det første Mercedes-entusiaster legger merke til er den nye fronten med nye lykter, grill og støtfanger. Kjøre- og nærlys har innslag av LED som standard, og LED hovedlys er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Som vi har vent oss til fra C-Klasse og andre Mercedes-modeller, kan også E-Klasse heretter leveres i to designretninger.

Grunnmodellen og Elegance har en klassisk Mercedes-front med stjerna plassert på toppen av grillen. Avantgarde er mer sporty med en stor stjerne sentralt i grillen – slik vi kjenner fra sportsbilene til Mercedes.

Panser og frontfanger er også nye, det samme gjelder baklykter og bakre støtfanger. Interiøret er frisket opp for å gi et høyere kvalitetsinntrykk, og på modeller med automatgir er rattet utstyret med girhendler.

Intelligent
Det som startet med Pre-Safe og fortsatte med Distronic Plus, har smeltet sammen sikkerhets- og komfortutstyr. Mercedes kaller dette «Intelligent Drive».

Basis for systemet er nye sensorer og algoritmer. Mercedes har inkludert et stereo multi-funksjons kamera på frontruten i nærheten av ryggespeilet.

Kameraet inneholder to «øyne» som er justert i 45 graders vinkel, og har en rekkevidde på 500 meter. Det produserer et tredimensjonalt bilde av et område inntil 50 meter foran bilen som kan utnyttes av bilens ulike systemer.

Avansert matematikk
Intelligente algoritmer evaluerer disse tredimensjonale «innspillene» og kan således oppdage kjøretøy i samme eller motgående retning, så vel som både kjøretøy og fotgjengere som krysser kjøreretningen.

I tillegg til kameraet har alle nye E-Klassemodeller også innebygget radarsensorer. Bilene er utstyrt med Collision Prevention Assist, en radarbasert kollisjonsvarsling som reduserer risikoen for sammenstøt.

Attention Assist som sjekker at du holder deg våken, er også blant standardutstyret i alle E-Klasse. Og selvsagt fins et rikholdig utvalg av ekstrautstyr du kan velge i for å tilpasse din nye E-Klasse til dine spesifikke behov og eventuelle forfengelighet.

Effektiv forbrenning
Nye E-Klasse kommer med et rikholdig utvalg av bensin- og dieselmotorer, alle med Eco start/stop som er effektivt for å pynte på CO2-tallene. Flere av motorene innfrir EU6-kraven som først innføres i 2015.

Hvem ville for få år siden trodd at man får en bensindrevet E-Klasse med 184 hestekrefter og et forbruk på 0,58 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 135 g/km. Og den er heller ingen sinke – den gjør null til hundre på 7,9 sekunder.

På dieselfronten klarer E 220 CDI med et forbruk på 0,47 l/mil, et utslipp på 125 g/km og sprinter til 100 km/t i løpet av 8,4 sekunder.

Men aller mest gunstig, i alle fall på papiret, er E 300 BlueTec Hybrid, med et oppgitt CO2-utslipp på 107 g/km.

Nye E-Klasse har sin offisielle debut på Detroit-utstillingen i januar og kommer på markedet våren 2013.

Her er en oversikt over alle drivlinjene.

Bensinmotor

 

Modell

Ant.syl .

Slag-volum

Effekt v/omdr.

Moment v/omdr.

0-100 km/t

l/100 km

CO 2

g/km

EU

Miljø-klasse

E 200

 

4

1991

135 kW (184 hp)/

5500

300 Nm/

1200 - 4000

7.9

(8.3)

5.8

(6.0)

135

(139)

6

B

E 250

 

4

1991

155 kW (211 hp)/

5500

350 Nm/

1200 - 4000

7.4

(7.8)

5.8

(6.1)

135

(141)

6

A

E 300

 

V6

3498

185 kW (252 hp)/

6500

340 Nm/

3500 - 4500

7.1

(7.5)

6.8

(7.1)

159

(165)

5

C

E 300 4MATIC

 

V6

3498

185 kW (252 hp)/

6500

340 Nm/

3500 - 4500

7.4

(7.8)

7.4

(7.8)

174

(184)

5

C

E 350

 

V6

3498

225 kW (306 hp)/

6500

370 Nm/

3500 - 5250

6.3

(6.7)

6.8

(7.1)

159

(165)

5

C

E 350 4MATIC

 

V6

3498

225 kW (306 hp)/

6500

370 Nm/

3500 - 5250

6.6

(7.1)

7.4

(7.8)

174

(184)

5

C

E 400 *

 

V6

2996

245 kW (333 hp)/

5250 - 6000

480 Nm/

1600 - 4000

5.9

(6.3)

7.5

(7.7)

175

(179)

6

C

E 400 4MATIC *

 

V6

2996

245 kW (333 hp)/

5250 - 6000

480 Nm/

1600 - 4000

5.9

(6.3)

8.0

(8.3)

185

(194)

6

D

E 500

 

V8

4663

300 kW (408 hp)/

5000 - 5750

600 Nm/

1600 - 4750

5.2

(5.4)

8.9

(9.3)

209

(216)

5

210

E 500 4MATIC

V8

4663

300 kW (408 hp)/

5000 - 5750

600 Nm/

1600 - 4750

5.2

(5.4)

9.4

(9.5)

219

(222)

5

210

Alle tall basert på 7G-TRONIC PLUS (tall i parentes gjelder stasjonsvogn) 

Dieselmotorer:

Modell

Ant.
syl.

Slag-volum

Effekt v/omdr.

Moment v/omdr.

0-100 km/t

l/100 km

CO 2

g/km

EU

Miljø-klasse

E 200 CDI

4

2143

100 kW (136 hp)/

2800 - 4600

360 Nm/

1600 - 2600

9.5

(10.1)

4.9

(5.3)

127

(137)

5

A

E 220 CDI

4

2143

125 kW (170 hp)/

3000 - 4200

400 Nm/

1400 - 2800

8.4

(8.6)

4.7

(5.2)

125

(134)

5

A

E 250 CDI

4

2143

150 kW (204 hp)/

3800

500 Nm/

1600 - 1800

7.5

(7.8)

4.8

(5.2)

128

(136)

5

A

E 250 CDI 4MATIC

4

2143

150 kW (204 hp)/

388

500 Nm/

1600 - 1800

7.9

(8.1)

5.5

(5.8)

143

(152)

5

A

E 300 BlueTEC

V6

2987

170 kW (231 hp)/

3800

540 Nm/

1550 - 2400

7.1

(7.4)

5.5

(5.7)

144

(152)

6

A

E 350 BlueTEC

V6

2987

185 kW (252 hp)/

3600

620 Nm/

1600 – 2400

6.6

(6.9)

5.5

(5.7)

144

(152)

6

A

E 350 BlueTEC 4MATIC

V6

2987

185 kW (252 hp)/

3600

620 Nm/

1600 - 2400

6.7

(7.0)

6.0

(6.4)

160

(170)

6

B

E 300 BlueTEC H YBRID

4

2143

150 kW (204 hp)/

4200

Electric motor

19 kW (26 hp)

500 Nm/

1600 – 1800

Electric motor

280 Nm

7.5

(7.8)

4.1

(4.4)

107

(116)

5

A+


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer