Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norske biler kaldest i Norden Den norske bilparken er ikke godt nok utstyrt mot kulde, ifølge fagfolk. I andre land med tøffe vintre er monteringsgraden for bilvarme langt høyere enn hos oss. |
||||||||||||||||
– Bare en tredjedel av norske biler får montert varmeutstyr. I Sverige er monteringsgraden like under 50 prosent. I Finland er den tett oppunder hundre, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL). Interessen er imidlertid på vei opp. De siste årene har etterspørselen økt, både gjennom bestillinger fra bilimportørene og salg hos rekvisita-kjeder. – Det vanligste er å velge en kombinert motor- og kupévarmer, eventuelt en variant som sørger for batterilading i tillegg. Et slikt komplett varmesystem kan man få fra rundt åtte tusen kroner og oppover, sier Hansen. De fleste moderne dieseldrevne personbiler er utstyrt med en drivstoffdrevet kjørevarmer fra fabrikken. Den kan som regel oppgraderes til også å omfatte komfortvarme. Bileiere som ettermonterer varme, velger som oftest et elektrisk drevet system. Mye å spare Også avgassutslippene reduseres når man unngår kaldstart. – Undersøkelser viser betydelige forskjeller i utslipp både ved oppstart og under kjøring de første kilometerne. Med skjerpede miljøkrav vil trolig denne fordelen ved bilvarme komme mer i fokus, sier Hansen. Han mener stuevarm bil med isfrie ruter også betyr mye for trafikksikkerheten. – Kulde og vått vær gir is på utsiden og dugg på innsiden av rutene. Det kan øke ulykkesrisikoen. Med en hutrende sjåfør bak rattet i tillegg blir det enda farligere. Trenger strøm – For alle som ikke har bolig eller garasje med et eget elektrisk uttak i husveggen kan tilgangen på strøm være problematisk. Derfor bør tilretteleggingen vi ser for strøm til el-biler utvides til å omfatte bilvarme. Det er også et miljøtiltak, som vil gi umiddelbar gevinst. Slik lademulighet bør være et tema både i forbindelse med parkering på arbeidsplasser, bofellesskap og andre typer fellesparkering, mener Arild Hansen. – Det bør dessuten bli vanlig i kalde parkeringshus, og kan gjerne også knyttes til gateparkering.
|