Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Egentlig kommer dette generasjonsskiftet altfor tidlig. De fleste bilmodeller har normalt en livssyklus på 8-10 år, men Kuga har bare eksistert siden 2008. Likevel velger Ford å stoppe produksjonen av denne og i stedet satse på en ny, global modell. En nesten identisk bil har vært på markedet i USA i snart et år som Escape, og det skal også bygges en søstermodell i Kina. Med 80 prosent felles komponenter sparer Ford penger på utvikling og produksjon. Mer plass, smart tilgang Rommet har et fleksibelt gulv som kan legges i to nivåer, og man oppnår et langt, flatt gulv dersom man legger ned baksetene. Som tilleggsutstyr kan Kuga leveres med håndfri åpning av bagasjerommet – man fører bare en fot under støtfangeren for å starte prosessen. Ford har tatt flere grep for å oppnå minst mulig støy i nye Kuga. Blant annet har de benyttet høyfast stål for å få oppnå en lettere og stivere konstruksjon, økt tykkelsen på siderutene og lagt inn ekstra foringer. Hjemmesnekret Når bilen ruller uanstrengt på jevnt underlag går kreftene bare til forhjulene for å holde drivstofforbruket så lavt som mulig. Et display i instrumentpanelet viser hvordan kreftene fordeles til de fire hjørnene. To motorer Førstnevnte har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan mot et pristillegg på ca. 20.000 kroner leveres med Fords moderne toclutch-kasse, Powershift. Bensinmotoren leveres kun i kombinasjon med automatgir, og Ford tror bare 10 prosent av norske kunder vil velge denne. Godt utstyrt Ford Motor Norge regner med at 90 prosent av Kuga-kundene vil bla opp ekstra for utstyrsnivå Titanum som bl.a. innbefatter 17-tommers aluminiumfelger, automatisk klimaanlegg, oppvarmet frontrute, seter i delskinn og automatisk fjernlys. Vel verd tillegget. Under lanseringen i spanske Valencia kjørte vi biler med dieselmotor, en løsning som passer bra i denne modellen. Gode kjøreegenskaper Kuga har vært en av våre favoritter når det kommer til kjøreegenskaper, og den nye modellen tar opp arven fra forgjengeren. Det er lite som skiller Kuga fra vesentlig dyrere premimum-modeller på denne fronten. Effektiv Powershift En av fem norske SUV-kunder nøyer seg i dag med drift på to hjul, men dette er en nisje Ford foreløpig ikke konkurrerer i – de tilbyr kun firehjulsdrift på Kuga. Nærmere sommeren kommer en 115-hesters dieselmotor, og da vil Ford Motor Norge ta opp til vurdering om de skal markedsføre denne med ren forhjulsdrift.
Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Volvo XC60, Mazda CX-5, BMW X3 med mange flere
|