img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Ny Kuga på hjemmebane
FØRSTEINNTRYKKET: Andre generasjon Kuga kommer snart til en Ford-forhandler nær deg. For å slippe å vente, dro vi til fabrikken i Valencia for en første prøvetur.

Egentlig kommer dette generasjonsskiftet altfor tidlig. De fleste bilmodeller har normalt en livssyklus på 8-10 år, men Kuga har bare eksistert siden 2008. Likevel velger Ford å stoppe produksjonen av denne og i stedet satse på en ny, global modell.

En nesten identisk bil har vært på markedet i USA i snart et år som Escape, og det skal også bygges en søstermodell i Kina. Med 80 prosent felles komponenter sparer Ford penger på utvikling og produksjon.

Mer plass, smart tilgang
Nye Kuga er større enn sin forgjenger – lengden er økt med 81 mm – noe som primært kommer til syne i bagasjerommet som har vokst med 46 liter. Noen liter til kan man hente ut ved å sette bakseteryggene i en mer oppreist stilling enn normalt.

Rommet har et fleksibelt gulv som kan legges i to nivåer, og man oppnår et langt, flatt gulv dersom man legger ned baksetene. Som tilleggsutstyr kan Kuga leveres med håndfri åpning av bagasjerommet – man fører bare en fot under støtfangeren for å starte prosessen.

Ford har tatt flere grep for å oppnå minst mulig støy i nye Kuga. Blant annet har de benyttet høyfast stål for å få oppnå en lettere og stivere konstruksjon, økt tykkelsen på siderutene og lagt inn ekstra foringer.

Hjemmesnekret
Systemet for firehjulsdrift er Fords eget. Det fordeler kontinuerlig kreftene dit de best kan nyttiggjøres. Ved lave hastigheter er målet å gi best mulig grep og akselerasjon, ved høyere hastigheter skal det sørge for best mulige kjøreegenskaper.

Når bilen ruller uanstrengt på jevnt underlag går kreftene bare til forhjulene for å holde drivstofforbruket så lavt som mulig. Et display i instrumentpanelet viser hvordan kreftene fordeles til de fire hjørnene.

To motorer
I Norge leveres nye Kuga med to alternative motorer, en 2,0-liters diesel med 140 hestekrefter samt en 1,6-liters turbo bensinmotor med 182 hk.

Førstnevnte har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan mot et pristillegg på ca. 20.000 kroner leveres med Fords moderne toclutch-kasse, Powershift.

Bensinmotoren leveres kun i kombinasjon med automatgir, og Ford tror bare 10 prosent av norske kunder vil velge denne.

Godt utstyrt
Man kan velge mellom to utstyrsnivåer, Trend og Titanum. Selv på Trend får du bl.a. utstyr som automatisk cruisekontroll, nøkkelfri start, «Easy Fuel» som forhindrer fylling av feil drivstoff, bakkestartassistent og kjørecomputer.

Ford Motor Norge regner med at 90 prosent av Kuga-kundene vil bla opp ekstra for utstyrsnivå Titanum som bl.a. innbefatter 17-tommers aluminiumfelger, automatisk klimaanlegg, oppvarmet frontrute, seter i delskinn og automatisk fjernlys. Vel verd tillegget.

Under lanseringen i spanske Valencia kjørte vi biler med dieselmotor, en løsning som passer bra i denne modellen.

Gode kjøreegenskaper
Nye Kuga er meget godt støydempet, verken motor- eller veistøy er plagsomt. Kjøreegenskapene tenderer i sportslig retning samtidig som de komfortable sidene er vel ivaretatt.

Kuga har vært en av våre favoritter når det kommer til kjøreegenskaper, og den nye modellen tar opp arven fra forgjengeren. Det er lite som skiller Kuga fra vesentlig dyrere premimum-modeller på denne fronten.

Effektiv Powershift
Den manuelle girkassen fungerer fint, og et solid dreiemoment sørger for at Kuga er akselerasjonsvillig selv i høye hastigheter i sjettegir. Det er likevel liten tvil om at vi ville spandert tjue tusen ekstra for å få den kjappe og effektive Powershift-kassen.

En av fem norske SUV-kunder nøyer seg i dag med drift på to hjul, men dette er en nisje Ford foreløpig ikke konkurrerer i – de tilbyr kun firehjulsdrift på Kuga.

Nærmere sommeren kommer en 115-hesters dieselmotor, og da vil Ford Motor Norge ta opp til vurdering om de skal markedsføre denne med ren forhjulsdrift.

Fakta Ford Kuga 2,0 TDCi 140 hk Powershift Titanium

Motor:

4-sylindret turbo dieselmotor, 1997 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/3750 o/min.
320 Nm v/1750-2750 o/min.

LxBxH:

452 x 184 x 170 cm.

Akselavstand:

269,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1692 kg.

Bagasjerom:

456-1653 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

187 km/t.

Snittforbruk:

0,62 l/mil.

CO2:

162 g/km.

Pris:

kr 425.900

Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Volvo XC60, Mazda CX-5, BMW X3 med mange flere


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer