Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AMG-historien strekker seg nesten 50 år bakover i tid, men aldri har de laget noe så kompakt som dette – det gjelder enten man snakker om motor eller hele bilen. Men i kjent AMG-tradisjon snakker vi muskler – 360 hester og 450 Newtonmeter fra en 2,0-liter er ganske ekstremt. Så ekstremt at AMG hevder de lager verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede motor. Det skal bli spennende å se om de kan si det samme når spec’en på Alfa 4C blir offentliggjort om noen uker. Effektiv Null til hundre går unna på 4,6 skunder og potensiell toppfart er begrenset til 250 km/t. Mercedes sier den samme plattformen skal brukes for ytterligere to potente modeller i tillegg til A 45 AMG. Den ene blir nok en hot CLA-versjon mens den andre skal baseres på den kommende crossoveren som etter hvert skal bygges. AMG henvender seg til en yngre målgruppe enn de vanligvis gjør – her er de ute etter vellykkede 30-40-åringer på jakt etter en sportslig bil som de i stor grad kan tilpasse egne ønsker og behov. Utstyrslisten blir meget omfattende, og farge- og materialvalgene store. Lyd på bestilling Som hos de 8- og 12-sylindede motorene, gjelder samme filosofi for den firesylindrede AMG 2,0-literen – «en mann, en motor». En eksklusiv produksjonslinje er satt opp ved Mercedes’ motorfabrikk i Kölleda, hvor alle BlueDirect 4-sylindrede motorer for A- og B-Klasse lages. Hver motor utstyres med en plakett som er signert av ingeniøren med ansvar for tilpasning av akkurat denne motoren. DCT + 4Matic Kassen har syv gir forover, tre programmer som påvirker kjøringen og en Race Start-funksjon når du skal kjappest mulig i gang. En funksjon som kalles «Momentary M mode» lar deg kjapt overta giringen selv via hendler på rattet selv om girkassen er innstilt på C eller S. Raske girskift er prioritert når du har valgt Manuell eller Sport-modus, mens myke girskift sørger for økt komfort når du velger C-innstillingen. Da trer også Eco start/stopp-funksjonen automatisk inn. AMG 4Matic firehjulsdrift sørger for å få kreftene effektivt ned i bakken. Under normale forhold velger systemet forhjulsdrift for å holde forbruket lavest mulig, men når forholdene blir mer krevende på grunn av økt hastighet eller sviktende friksjon, kan inntil 50 % av kraften sendes til bakhjulene. Man kan også velge i hvor stor grad ESP-funksjonen skal tre støttende til i tre grader, fra full assistanse, via delvis assistanse til helt utkoblet når man ønsker å ta full kontroll, for eksempel på en bane. En fryd for øyet Bilens potente egenskaper fremheves eksteriørt med en rekke sportslige detaljer, som store luftinntak, sideskjørt, en diffuser i hekken og spesielle eksosrør. Interiøret er også sprekt, med sportsseter, røde setebelter, røde detaljer og karbonfiber-look på dashbordet, i tillegg til sportsratt og -pedaler. På instrumentpanelet kan du blant annet hente frem en racetimer. I startfasen skal A 45 AMG leveres i en Edition 1 som skiller seg fra de vanlige AMG-modellene med et enda mer sporty uttrykk og et høyere utstyrsnivå. Vi får sikkert flere detaljer som gjelder for Norge når bilen lanseres i Genève neste måned. Planlagt lansering her er til sommeren. LES: Våre førsteinntrykk av A-Klasse FØLG OSS PÅ VÅR FACEBOOK-SIDE - KLIKK LIKER OG VI OPPDATERER DEG! HOLD DEG OPPDATERT MED DAGLIGE NYHETSBREV – REGISTRER DEG GRATIS HER!
|