Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Kia viser sin nye konseptbil Provo i Genève, er det en liten og kompakt hatchback / coupé i B-segmentet med ett røft og sporty utseende. Den viser også Kias første 7-trinns DTC girkasse. Bilen er designet hos Kias design studio i Frankfurt, og Kias designsjef for Europa, Gregory Guillaume sier de vil underholde: - Bilen er designet som en følelsesmessig og muskuløs bil med sikte på ren moro og ytelse for den by-baserte sjåføren som lengter etter svingene på den åpne landeveien. 4-hjulsdrift og hybrid For å holde bilen på veien hviler den på 19 tommers hjul med spesialdesignede felger. Med en akselavstand på 2353 meter garanterer Kia gode kjøreegenskaper. Moro blandet med stil De Schreyer-inspirerte LED-lyktene foran består av mer enn 850 små lysdioder og er i tillegg programmerbare, med alt fra standard lys til «race mode» lys, samt flere morsomme og dekorative (i Norge sikkert ulovlige) utrykk og motiver, for å bygge under påstanden om at dette er en morsom bil. Interiøret er ryddig med ett fåtalls vippebrytere i aluminium, samt en multimedia skjerm plassert i ett dashbord lagd av karbon. Det er ingen girspak, kun hendler på rattet og der girspaken normalt sitter er isteden start/stopp-knappen og styringshjulet til multimedia-enheten. Setet er støpt i én del som går fra dør til dør og er dekket av vattert skinn med racingpreget design. Skulle bilen bli satt i produksjon vil det i så fall være en forkortet Rio plattform som vil bli benyttet, men per dags dato foreligger ingen konkrete planer.
|