Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi fikk se den nye Opel Cascada på bilutstillingen i Geneve. En nydelig åpen bil med plass til alle fire, og til en pris som virker svært fornuftig og med et motorutvalg som burde gjøre at den ikke straffes av det norske avgiftsregimet. Og – ikke minst – en bil som fyller et opplagt gap i det norske markedet. Du må ganske langt opp blant de andre tyskerne før du finner en gjennomført fireseters cabriolet – og det attpåtil med stofftak! Spesifikasjonene ser overbevisende ut, måten chassiset er stivet opp på ser gjennomført ut. En softtop som kan opereres elektrisk i inntil 50 km/t og et bagasjerom som rommer hele 280 liter når taket er slått ned (380 liter når det er lukket) er bra. Enda bedre er det at selv med taket nede kan man splitte baksetet 50/50 for å øke mulighetene til vannski eller kølletransport. Bakseteoperasjonen kan for øvrig også skje elektrisk – den var ny for meg. Ikke til Norge Jo – glem det. Bilen blir ikke importert. Grunnen er «at det selges så få cabrioleter i Norge» For meg er dette akkurat som argumentet fra noen år tilbake om at det ikke er noen vits i å importere biler i A-segmentet for det selges så få av dem. Hva skjer når tilbudet kommer? Et A-segment som representerer nærmere 5 prosent av totalsalget, og et segment som er økende. Jeg innbiller meg ikke at Cascada ville kunne selge 5 prosent av totalmarkedet, men at den ville være viktig på gulvet hos forhandlerne og et attraktivt tilbud for noen utvalgte – og sikkert viktige – kunder er jeg sikker på. Klart for gråimport Med andre ord burde man kunne ha den første norske på skilt allerede rett etter påske – om ikke for annet så for å vise importøren at det faktisk kan gå an.
|