img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Mellomklassekongen er tilbake i toppslag
LASTEBIL: Atego tilbyr både motorpremiere og transmisjonspremiere og en imponerende rekke først-i-segmentet innslag. Mye bilder.

DEN 4. A-EN: Mercedes-Benz kunne ikke nøye seg med triple-A.

Nå er den fjerde nye A'en også på plass – etter Actros, Antos og Arocs.

Nye Atego er for øvrig så gjennomført overhalt at vi trygt kan snakke om, ikke bare om fjerde generasjon, men også om en ny bil.

Oppskriften er den samme som ble innført da den første Atego ble født, i 1998.  Men innholdet er 2013 hele veien, dels i form av oppgraderte komponenter og systemer (med, selvfølgelig, Euro VI som gjennomgangsmelodi) og i form av helt nye elementer.

Atego tilbyr både motorpremiere og transmisjonspremiere og en imponerende rekke først-i-segmentet innslag. 

Mulighetene for å kombinere spesifikasjoner er så store at det eneste problemet med å konfigurerer nøyaktig den bilen man skal ha er nettopp det - det enorme antallet muligheter.

Bilen tilbys med fire hyttevarianter (men bredden er kun 230 cm) med tre interiørvarianter.

I tillegg kommer 15 akselavstander, 4x2 og 4x4, firer eller seksermotor med til sammen 7 ytelsesvarianter, manuell kasse eller automat, 6,8 eller 9 trinn til sammen ni varianter, elektrisk retarder i tillegg til effektiv motorbrems og 72 vektvarianter.

Dessuten kommer skreddersydde oppbygginger som gjør bilen spesielt egnet til kommunal innsats (for eksempel gatefeiing (med spesielt krabbegir) eller søplehenting) eller som brann - og utrykningsbil (med racing-rask girskifte).

Visningen vi var på i går var rask og statisk, likevel inngående nok til at det ble mye som imponerte:

  • 90 graders åpning av dørene
  • Kun ett trinn for å komme opp
  • Lett gjennomgang gjennom hytta, slik at føreren kan jumpe ut på fortausiden.

Mercedes har selvfølgelig statistisk bakgrunn for dette: En typisk distribusjonssjåfør tilbringer maksimalt halvparten av arbeidsdagen bak rattet. Resten er inn og ut og flytte på ting.

Mer statistikk:
Over en tredel av alle Atego-kundene driver transportforretning. En annen tredel driver handel, småindustri eller i servicenæring, og de siste jobber med bygg og anlegg, eller driver kommunale tjenester.

Fire av ti Ategoer befinner seg i små flåter med maks fem biler. Snaue 30 prosent i større flåter på opptil 50 biler.

Kjørestrekningen for en typisk Atego varierer fra 30.000 til 150.000 km pr. år.

Levetiden hos første eier er rundt syv år, dobbelt så lenge som for en langtransportbil.

Alt dette forteller jo om helt spesielle krav til konstruksjonene. Men det kan også virke som om Mercedes møter disse kravene bra:

I fjor var mer enn hver tredje bil mellom 6,5 og 16 tonn en Atego i Europa.

Så selv om dette er et presset segment (færre og færre kan for eksempel kjøre 7,5 tonn med "vanlig" førerkort) går Mercedes løs på området med krum hals, og legger masse prestisje i det.

Takk for meg…
Andreas Renschler, styremedlem med ansvar for tungt, brukte anledningen til å fortelle oss at selv om det ikke står så bra til, så står det tross alt ganske bra til allikevel.

Selvfølgelig er det viktig for ham å formidle et slikt inntrykk, i løpet av 14 dager får han en ny posisjon i styret og dagens sjef for innkjøp og produksjon, personbil, Wolfgang Bernhard overtar den tunge delen.

Derfor var det litt underlig at han forsvant påfallende bråfort etter sin egen korte "State-of-the-Union"-tale ( "I dag er jeg fremdeles hundre prosent trucker").

Han forsikret hvor morsomt det hadde vært å samarbeide med oss, hvor interesserte vi hadde vært de siste årene og der han syntes det var veldig trist å vite at dette var siste gang han var samen med oss.

Siste gang jeg hørte ham, i forbindelse med Arocs-premieren, tok det bare noen timer før han måtte fortelle om innskrenkninger blant de ansatte. Med den farten han forsvant nå virket det som om det var enda mer dramatikk på gang.

Kommer til messa
Produksjonen av nye Atego starter i juli, rett før fabrikkferien, og det første eksemplaret kommer til Norge nesten med en gang (sannsynligvis kommer den til Gardermoen).

De drøyt 50 bilene som bestilles til lager kommer imidlertid ikke før utpå høsten.

Ser vi på registreringstallene for Norge, har Mercedes-Benz tradisjonelt hatt rundt 30 prosent av Atego-markedet. Etter at de mistet Posten-avtalen, dalte prosenten imidlertid til ca. 20

I fjor ble det solgt rundt 500 biler (ned fra 550 i 2011) i segmentet fra 6 til 16 tonn i Norge.

Det er vel tvilsomt om den nye Atego kan stimulere markedet. Men den kan kanskje gjøre noe med markedsandelen.

Ytterligere detaljer om den nye serien kan du lese i førstkommende utgave av YrkesBil.


 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer