Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Fiesta ST har lange tradisjoner å leve opp til. Fiesta-modeller som XR2 fra 1981, XR2i, RS1800 og RS Turbo etterfulgt av den første Fiesta ST i 2005, har lagt grunnlaget for dagens dynamiske utgave av Fiesta. Nykommeren drives av Fords turbomatede 1,6-liters EcoBoost-bensinmotor som klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder ved hjelp av 182 hk og 240 Nm dreiemoment. Likevel nøyer bilen seg med 0,59 liter pr. mil, med et tilhørende utslipp av CO2 på forholdsvis moderate 138 g/km. Skivebremser bak Ford har også gitt Fiesta ST skarpere styring, nytt hjuloppheng både foran og bak og bremseskivene foran er 20 prosent større enn på standardutgaven. I motsetning til den vanlige Fiesta har ST også skiver bak. Elektronisk stabilitetskontroll og en forbedret versjon av Fords dynamiske «Torque Vectoring Control» gir sitt bidrag til en sportslig og morsom kjøreopplevelse som følger opp de forventningene som bygges opp i det vi setter oss inn i de sportslige Recaro-setene, starter motoren og opplever den gromme motorlyden. LED kjørelys Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem med nødhjelpsassistanse, kalt SYNC, hører også til standardutstyret. Dette systemet ringer automatisk nærmeste alarmsentral dersom bilen utsettes for en trafikkulykke som løser ut en kollisjonspute. En innspilt melding gir beskjed om at det har skjedd en ulykke og hvor bilen befinner seg. Nykommeren er på plass i Norge i løpet av april. Ford Motor Norge regner med at omtrent like mange norske kunder vil bli forelsket i Fiesta ST som i Focus ST – det vil si et salgstall i år på 60 biler.
Konkurrenter: Bl. a. Skoda Fabia RS, Mini Cooper S og VW Polo GTI.
|