Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Man skulle tro de fleste nisjer innen bil var dekket, men med 3-serie Gran Turismo har BMW greid å finne en til. Den har bagasjekapasitet som en stasjonsvogn og komfort på nivå med langt større biler. Likevel har BMW greid å bake inn coupéens sportslige linjer. Da jeg så de første bildene av 3-serie GT var jeg skeptisk – tenkte den lignet 5-serie GT som jeg aldri har hatt sansen for. Det ser ut som flere deler min oppfatning på den fronten, for det ble bare registrert 12 nye slike i Norge i hele 2012, av et totalt 5-seriesalg på 1230 biler. Derfor var den en meget positiv opplevelse å møte den nye Gran Turismo i levende live. Nå er smaken delt, men jeg syns den nye modellen er lekker og trygt forankret som et nytt medlem av 3-serien. Komplett 3-serie Firedørs coupéer fins det etter hvert mange av etter at Mercedes startet denne trenden med CLS, men ofte går design på bekostning av komfort og kapasitet slik at det blir lav takhøyde i baksetet og begrenset med bagasjeplass. Disse utfordringene har BMW greid å løse i sin 3-serie Gran Turismo. Den har større bagasjerom enn en Touring og baksetekomforten er bedre enn i en 5-serie. Sammenlignet med stasjonsvognen er 3-serie GT 20 cm lengre mens akselavstanden er strukket med 11 cm. Legg på et par centimeter i bredden og åtte i høyden, så har du oppskriften på en rommelig Gran Turismo. Fleksibel Ryggene til de tre individuelle baksetene kan reguleres, og når du trenger all eller deler av plassen til bagasje, klapper du ned setene med et enkelt håndgrep fra bagasjerommet. Den store bakluka åpnes og lukkes automatisk. Under det romslige bagasjerommet finner du smarte oppbevaringsrom hvor du blant annet kan legge hattehyllen når du trenger ekstra plass i høyden. Forsetene meget komfortable med en rekke justeringsmuligheter og god sidestøtte. Rattet har rikelig med justeringsmonn i høyde så vel som uttrekk. Dashbordet er ryddig og moderne med alle betjeningsorganer logisk plassert og godt innen rekkevidde. Mellom forsetene sitter iDrive-sentralen som lar deg styre bilens infotainment og de fleste andre funksjoner. Allsidig Den progressive servostyringen gir meget gode tilbakemeldinger fra veien. Den er presis og direkte i høye hastigheter samtidig som bilen er lett å manøvrere i lave hastigheter. 50:50 vektfordeling mellom for- og bakaksel gir optimal balanse slik at den relativt store bilen innbyr til en sportslig kjørestil. Fem motorer står på programmet, tre for bensin og to for diesel - alle med TwinPower Turbo-teknologi. 328i og 320i er de firesylindrede alternativene for de som foretrekker å tanke bensin, mens 335i med rekkesekser er den foreløpige toppmodellen. De som ønsker diesel kan velge mellom 320d og 318d med henholdsvis 184 eller 143 hk. Til Norge kommer disse også i nedtunede utgaver med henholdsvis 163 og 136 hk for den som vil spare noen avgiftskroner. Manuell eller automat Under presselanseringen på vakre Sicilia startet vi vår kjøring i en 335i Gran Turismo med automatgir. Drøye 300 hester og et solid dreiemoment over et meget stort register sørger for spreke ytelser. På tross av en egenvekt på drøye 1,6 tonn er bilen leken og innbyr til en sportslig kjørestil. De fleste vil også være godt fornøyd med en 320d med automatgir, den andre bilen vi kjørte. Med sine 184 hk og 380 Nm gjør den null til hundre på 7,9 sekunder og har et solid bunndrag over et stort register. Sammenlignet med en 3-serie Touring koster en Gran Turismo ca. 30.000 kroner ekstra. For det tillegget får du mer plass til bagasje, økt komfort i baksetet og en bil som skiller seg ut i nabolaget. Rimeligste utgave blir 318d med 136 hk og en startpris på 423.900. 3-serie Gran Turismo er absolutt verd å vurdere mot de tradisjonelle modellene, og kanskje finner du til og med ut at den dekker behovene dine på bedre vis enn en 5-serie eller en SUV.
Konkurrenter: Stasjonsvogner i det kompakte premium-segmentet
|