Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forrrige generasjon RS6 var, i likhet erkefienden BMW M5, utstyr med en gedigen V10-motor. Det var tøft, men den mer moderne turboladede fireliters V8eren passer bedre, og gir faktisk bedre ytelser til tross for at effekten har sunket fra 580 til 560 hester. Helt overraskende er det likevel ikke, for Audis mantra om å skape seg et forsprang gjennom teknikk, blir mer enn et slagord når du begynner å plukke teknikken fra hverandre. For eksempel har de to turboene med twinscroll, som sitter mellom de to sylinderbankene i V8-ern, gjort at momentet har økt fra 650 til 700 Newtonmeter. Når dette kombineres med at bilen har blitt 90 kilo lettere, sørger det for at sprinten fra stillestående går unna på 3,9 sekunder. Gaper etter luft Gutta hos Quattro GmBH har sluppet seg løs når det kommer til eksteriørdesign. Gedigne luftinntak og en grill som ville gjort selv den mest drevne texanske oksefarmer misunnelig, sørger for at du ikke er i tvil om at dette er en bil som vil forbi. Det vil den da også svært gjerne. I «standardutgave» er RS6 begrenset til en toppfart på 250 kilometer i timen. Om du ikke synes det er tilstrekkelig finnes det to ulike pakker som øker hastigheten til henholdsvis 280 og 305 kilometer i timen. Innimellom – når du bare lunter i lavere hastigheter, sørger fiks elektronikk for at bare fire av de åtte sylindrene er i bruk. Det sørger for å holde forbruket under literen – forutsatt at du følger EU-syklusen. Det er det ingen grunn til å gjøre når du først har lagt labbene på denne bilen. Brutalt For flatt ut – for eksempel på en autobahn med fri fart – er kreftene i denne motoren byr på helt på grensen til skremmende. Det er som å bli dunka i ryggen av ei rivningskule – den digitale visningen av hastigheten ser et kort øyeblikk ut som om den har kommet ut av kontroll. Den åttetrinns tiptronic girkassa sørger for at du har perfekt turtall, og særlig mellom 150 og forbi 250 kilometer i timen oppleves det nesten surrealistisk. I hastigheter som her hjemme ville sendt deg direkte i fengsel, uten å motta 2000 kroner når du passerte start, er stabiliteten imponerende. Utstyrt med de keramiske bremsene, har du også mulighet til en retardasjon som flytter store deler av innvollene dine helt frem mot navlen. Fokusert De er naturlig nok entusiaster over gjennomsnittet, og er trolig villige til å leve med de innvendingene som også finnes mot en bil som denne. Den elektromekaniske styringen tar høyde for at RS6 skal være lettere på rattet når hastighetene er lavere – utfordringen er at her hjemme er vi nesten bare i de hastighetene. Det fjerner litt av de tilbakemeldingene du gjerne ønsker gjennom rattet på en bil med et så enormt potensial. Ikke at det hindrer deg i å kunne gjøre unna lange strekk også her hjemme – både raskt og effektivt. Utfordringen blir bare å tøyle de kreftene og grep som finnes tilgjengelig. Vi var dypt imponert over hva Audi hadde fått til med RS4. Det er ingen tvil om at de har tatt med seg mange av de erfaringene videre til storebror. Likevel er RS6 en større bil, den har litt mer tyngde i fronten, men tiden der forståsegpåere forsøkte å patronisere Audis biler som utelukkende understyrte, er over. En av årsakene er at den asymmetriske fordelingen av krefter sørger for at du kjenner deg langt mer dyttet bakfra, enn trukket fremover. For de få For dette er en bil som nok vil oppleves som et innestengt rovdyr under norske hastighetsbegrensninger. Finner du bare rett tidspunkt å kjøre sørover på, er det ikke sikkert det tar deg så mye lenger tid enn til Blindleia…
Konkurrenter: Mercedes E63 AMG, BMW M5, Porsche Panamera Turbo.
|