img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Sinnataggen
FØRSTEINNTRYKKET: Nye Audi RS6 er raskere, lettere, større og mer effektiv enn forgjengeren. Resultatet har blitt en hysterisk familiebil.

Forrrige generasjon RS6 var, i likhet erkefienden BMW M5, utstyr med en gedigen V10-motor. Det var tøft, men den mer moderne turboladede fireliters V8eren passer bedre, og gir faktisk bedre ytelser til tross for at effekten har sunket fra 580 til 560 hester.

Helt overraskende er det likevel ikke, for Audis mantra om å skape seg et forsprang gjennom teknikk, blir mer enn et slagord når du begynner å plukke teknikken fra hverandre.

For eksempel har de to turboene med twinscroll, som sitter mellom de to sylinderbankene i V8-ern, gjort at momentet har økt fra 650 til 700 Newtonmeter. Når dette kombineres med at bilen har blitt 90 kilo lettere, sørger det for at sprinten fra stillestående går unna på 3,9 sekunder.

Gaper etter luft
Audi S8 har samme motor som RS6, men når det gjelder tilstedeværelse og attitude stiller de i to helt forskjellige klasser.

Gutta hos Quattro GmBH har sluppet seg løs når det kommer til eksteriørdesign. Gedigne luftinntak og en grill som ville gjort selv den mest drevne texanske oksefarmer misunnelig, sørger for at du ikke er i tvil om at dette er en bil som vil forbi.

Det vil den da også svært gjerne.

I «standardutgave»  er RS6 begrenset til en toppfart på 250 kilometer i timen. Om du ikke synes det er tilstrekkelig finnes det to ulike pakker som øker hastigheten til henholdsvis 280 og 305 kilometer i timen.

Innimellom – når du bare lunter i lavere hastigheter, sørger fiks elektronikk for at bare fire av de åtte sylindrene er i bruk. Det sørger for å holde forbruket under literen – forutsatt at du følger EU-syklusen.

Det er det ingen grunn til å gjøre når du først har lagt labbene på denne bilen.

Brutalt
Inne i RS6 er du aldri i tvil om at du tøyler noe ut over det vanlige. Alt kjennes voldsomt ut. Den godt vektede styringen, gassresponsen – og selvsagt lyden som hele tiden setter stemningen mens du venter på å kunne angripe.

For flatt ut – for eksempel på en autobahn med fri fart – er kreftene i denne motoren byr på helt på grensen til skremmende.

Det er som å bli dunka i ryggen av ei rivningskule – den digitale visningen av hastigheten ser et kort øyeblikk ut som om den har kommet ut av kontroll.

Den åttetrinns tiptronic girkassa sørger for at du har perfekt turtall, og særlig mellom 150 og forbi 250 kilometer i timen oppleves det nesten surrealistisk.  

I hastigheter som her hjemme ville sendt deg direkte i fengsel, uten å motta 2000 kroner når du passerte start, er stabiliteten imponerende. Utstyrt med de keramiske bremsene, har du også mulighet til en retardasjon som flytter store deler av innvollene dine helt frem mot navlen.

Fokusert
Med en startpris på 1.857.000 kroner, regner Marius Tegneby hos den norske importøren med at mellom fem og ti kunder vil plukke opp en RS6 i løpet av 2013.

De er naturlig nok entusiaster over gjennomsnittet, og er trolig villige til å leve med de innvendingene som også finnes mot en bil som denne.

Den elektromekaniske styringen tar høyde for at RS6 skal være lettere på rattet når hastighetene er lavere – utfordringen er at her hjemme er vi nesten bare i de hastighetene. Det fjerner litt av de tilbakemeldingene du gjerne ønsker gjennom rattet på en bil med et så enormt potensial.

Ikke at det hindrer deg i å kunne gjøre unna lange strekk også her hjemme – både raskt og effektivt.

Utfordringen blir bare å tøyle de kreftene og grep som finnes tilgjengelig.

Vi var dypt imponert over hva Audi hadde fått til med RS4. Det er ingen tvil om at de har tatt med seg mange av de erfaringene videre til storebror.

Likevel er RS6 en større bil, den har litt mer tyngde i fronten, men tiden der forståsegpåere forsøkte å patronisere Audis biler som utelukkende understyrte, er over.

En av årsakene er at den asymmetriske fordelingen av krefter sørger for at du kjenner deg langt mer dyttet bakfra, enn trukket fremover.

For de få
Det kan være greit å vurdere å selge en av hyttene og heller kjøpe et  beskjedent lite jaktslott på grensen mellom Tyskland og Østerrike når du først har funnet frem kodenøkkelen og skal betale din nye RS6.

For dette er en bil som nok vil oppleves som et innestengt rovdyr under norske hastighetsbegrensninger.

Finner du bare rett tidspunkt å kjøre sørover på, er det ikke sikkert det tar deg så mye lenger tid enn til Blindleia…

FAKTA Audi RS6

Motor:

8-syl. bensin, 3993 ccm

Effekt:

412 kW (560 hk) v/4200 o/min.
700 Nm v/1750-5500 o/min.

Mål:

497,9 x 193,6 x 146,1 cm (L/B/H)

Akselavstand:

291,5 cm

Egenvekt m/fører:

1935 kg

Bagasjevolum:

565 / 1680 liter

Aks. 0-100 km/t:

3,9 sek.

Toppfart:

250, 280 eller 305 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,98 l/mil

CO2-utslipp:

229 g/km

Pris fra:

kr 1.857.100

 

Konkurrenter: Mercedes E63 AMG, BMW M5, Porsche Panamera Turbo.

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer