Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen gjør sitt inntog på det norske markedet i disse dager, og er et interessant alternativ til en Volvo XC 60 eller XC 70, eller kanskje en Audi A4 Allroad. Kort fortalt er den oppgraderte modellen litt mer moderne i fronten og har fått endret noen detaljer i interiøret, slik som oppdatert navigasjon med stemmestyring og noen andre endringer på dashbordet. Utvendig er det ny grill, støtfanger foran og nye felger. Akkurat nok til at den henger med i skjønnhetskonkurransen for "oppbolede" stasjonsvogner for hyttebruk. Subaru selv sier at den største nyheten er kombinasjonen av dieselmotor og automatgir. "Lineartronic" som det så fint heter. Uansett funker det aldeles utmerket. Bilen for øvrig er noe mer oppstivet enn forgjengeren. Det merkes spesielt ved kjøring på typiske norske hytteveier, men samtidig er den blitt litt skarpere ved kjøring i høye hastigheter på motorvei. Mer om både girkassen, og kjøreinntrykkene gis i neste nummer av bladet Bil. Prisene Dieselen yter for øvrig 150 hestekrefter og i kombinasjon med et dreiemoment på 350 Newtonmeter i turtallsregisteret fra 1600 til 2400 omdreininger. Det er kort og godt tilstrekkelig. Bensinalternativet er 2,5 liter på 173 hestekrefter og et maksimalt moment på 235 Newtonmeter ved 4100 omdreininger. Det er dieselen som gjelder, og spesielt i kombinasjonen med automatkassen. Summa summarum en kurant og fornuftig oppgradering av en solid traver. Mer om både bilen, girkassen og markedet i neste nummer av bladet Bil.
|