Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GTi-emblemet har vært fraværende hos Peugeot de siste årene. Det betyr ikke at de har manglet heftige småbiler, bare at de har båret betegnelsen RC i stedet for GTI. Men nå er den klassiske betegnelsen tilbake, og 208 GTi gjør ingen skam på denne. GTi-utgaven leveres kun med tre dører for å fremheve de sportslige egenskapene. Sporvidden er utvidet med 10 mm foran og 20 mm bak, og den har 17-tommers felger med dekk i dimensjon 205/45-17. Bilen har tøffe styling-detaljer i fronten, rundt skjermene og langs kanalene. Nederst i bakre støtfanger sitter en diffuser integrert, og eksosanlegget ender i doble, trapesformede blanke rør. Interiør i stil Instrumentene sitter uvant høyt, og krever noe tilvenning. Midt på dashbordet sitter en stor berøringsskjerm som lar deg betjene radio, Bluetooth håndfri telefon, avspilling av musikk samt navigasjon og kjørecomputer. Chassiset er perfeksjonert for å gi sportslige egenskaper med spesialtilpassede fjærer og dempere, ekstra stabilisatorstag og forsterkninger i konstruksjonen. Ventilerte skivebremser med godt synlige røde calipere sørger for gode stoppegenskaper. Turbo power Siden lyd er en viktig ingrediens i kjøreopplevelsen, har ingeniørene sørget for å perfeksjonere denne. Brummingen er på ingen måte plagsom, og vi kunne gjerne akseptert enda mer godlåt under sportslig kjøring. Den 6-trinns girkassen er tettsteget, og du er aldri i tvil om du treffer riktig gir når du beveger deg opp- og nedover i registeret. Med 208 GTI har Peugeot konstruert en liten hverdagsbil som ivaretar egenskapene som har gjort 208 til en av Europas mest solgte biler, krydret med sportslige sider og beskjedent forbruk. Og selv om den er sportslig og leken, er komforten vel ivaretatt.
Konkurrenter: Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST, Renault Clio Renaultsport 200 Turbo
|