Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klassiske GTi-detaljer som røde dekorstriper, sportsratt, golfkula på girspaken og sportsseter med rutete stoff er selvsagt på plass i den nye modellen. Det er også de klassiske GTi-fargene – hvitt, rødt og sort. Ellers er det meste nytt. Mens den første GTi hadde 110 spreke hester under panseret, kan den nye skilte med det dobbelte – 220. I tillegg lanseres en Performance-versjon med 230 hk, og det er denne spreke utgaven den norske importøren har valgt å satse på. Motoren er en turbomatet 2,0-liter. Maks dreiemoment er på 350 Newtonmeter, et løft på hele 70 Nm fra forrige generasjon. Elektroniske støttehjul Sammenlignet med forgjengeren som hadde 210 hk, er forbruket redusert med 18 prosent. Nye Golf GTi har et snittforbruk på 0,6 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 139 gram per kilometer. Meget anstendig, ytelsene tatt i betraktning. Ett av elementene som sørger for lavt forbruk er automatisk start/stopp, et annet at nye Golf GTi er 42 kg lettere enn forgjengeren. I tillegg er aerodynamikken kraftig forbedret. Sporty XDS+ er en elektronisk differensialbrems som benytter det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) til å bremse hjul på begge aksler i innersving for å gi best mulig grep. Performance-modellen har i tillegg en elektronisk differensialbrems som er utviklet spesielt for denne og som sørger for enda mer presis styring gjennom krappe svinger. Dette gjør at man kan akselerere vesentlig raskere ut av kurver. Nye Golf GTi har for første gang progressiv styring som standard. Denne er meget direkte og trenger bare 2,1 omdreininger på rattet for å oppnå fullt styreutslag. Dette gjør styringen vesentlig lettere når man manøvrerer i lave hastigheter. Under sportslig kjøring på landevei gir systemet mer direkte respons. I pose og sekk Normal-innstillingen byr på et kompromiss av bilens egenskaper, Comfort gir en bil for lange, behagelige turer på et nivå Golf GTi aldri har befunnet seg tidligere, mens Sport-innstillingen fremkaller entusiasmen i enhver sjåfør ved å fremheve bilens mest dynamiske sider. Under presselanseringen kjørte vi Golf GTi med DSG girkasse, og jeg ville uten tvil bladd opp 19.000 kroner ekstra for å få den kjappe automatkassen i stedet for manuelt gir. I tillegg til å være effektiv ved sportslig kjøring er den perfekt når du sitter i kø siden du kan hvile venstrefoten. Harald A. Møller velger kun å markedsføre utgaven med 230 hk til tross for at denne er ca. 25.000 kroner dyrere enn lillebroren. Sjeldent har vi kjørt en bil med så sportslige og komfortable egenskaper i en og samme modell.
Konkurrenter: Ford Focus ST, Citroën DS4 THP 200, Alfa Romeo Giulietta QV, VW Golf GTD
|