img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Legende i ny form
FØRSTEINNTRYKK: Volkswagen er klar med ny Golf GTi – den perfekte “folkevogn” for de som er glad i sportslige egenskaper.

Klassiske GTi-detaljer som røde dekorstriper, sportsratt, golfkula på girspaken og sportsseter med rutete stoff er selvsagt på plass i den nye modellen. Det er også de klassiske GTi-fargene – hvitt, rødt og sort. Ellers er det meste nytt.

Mens den første GTi hadde 110 spreke hester under panseret, kan den nye skilte med det dobbelte – 220. I tillegg lanseres en Performance-versjon med 230 hk, og det er denne spreke utgaven den norske importøren har valgt å satse på.

Motoren er en turbomatet 2,0-liter. Maks dreiemoment er på 350 Newtonmeter, et løft på hele 70 Nm fra forrige generasjon.

Elektroniske støttehjul
Performance-pakken inneholder en spesialutviklet differensialbrems som fordeler kreftene til det av forhjulene som har best grep. I tillegg har den 17-tommers bremsesystem med ventilerte skiver på alle hjul og godt synlige, røde calipere.

Sammenlignet med forgjengeren som hadde 210 hk, er forbruket redusert med 18 prosent. Nye Golf GTi har et snittforbruk på 0,6 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 139 gram per kilometer. Meget anstendig, ytelsene tatt i betraktning.

Ett av elementene som sørger for lavt forbruk er automatisk start/stopp, et annet at nye Golf GTi er 42 kg lettere enn forgjengeren. I tillegg er aerodynamikken kraftig forbedret.

Sporty
Golf GTi leveres med sportsunderstell og ligger 15 mm nærmere bakken enn de vanlige Golf-modellene.

XDS+ er en elektronisk differensialbrems som benytter det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) til å bremse hjul på begge aksler i innersving for å gi best mulig grep.

Performance-modellen har i tillegg en elektronisk differensialbrems som er utviklet spesielt for denne og som sørger for enda mer presis styring gjennom krappe svinger. Dette gjør at man kan akselerere vesentlig raskere ut av kurver.

Nye Golf GTi har for første gang progressiv styring som standard. Denne er meget direkte og trenger bare 2,1 omdreininger på rattet for å oppnå fullt styreutslag.

Dette gjør styringen vesentlig lettere når man manøvrerer i lave hastigheter. Under sportslig kjøring på landevei gir systemet mer direkte respons.

I pose og sekk
DCC dynamisk chassiskontroll lar deg tilpasse din GTi til dagsformen ved å velge mellom Comfort, Normal og Sport.

Normal-innstillingen byr på et kompromiss av bilens egenskaper, Comfort gir en bil for lange, behagelige turer på et nivå Golf GTi aldri har befunnet seg tidligere, mens Sport-innstillingen fremkaller entusiasmen i enhver sjåfør ved å fremheve bilens mest dynamiske sider.

Under presselanseringen kjørte vi Golf GTi med DSG girkasse, og jeg ville uten tvil bladd opp 19.000 kroner ekstra for å få den kjappe automatkassen i stedet for manuelt gir. I tillegg til å være effektiv ved sportslig kjøring er den perfekt når du sitter i kø siden du kan hvile venstrefoten.

Harald A. Møller velger kun å markedsføre utgaven med 230 hk til tross for at denne er ca. 25.000 kroner dyrere enn lillebroren. Sjeldent har vi kjørt en bil med så sportslige og komfortable egenskaper i en og samme modell.

 

Fakta Volkswagen Golf GTi Performance

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1984 ccm.

Effekt:

169 kW (230 hk) v/4700-6200 o/min.
350 Nm v/1500-4600 o/min.

LxBxH:

427 x 180 x 144 cm.

Akselavstand:

263,1 cm.

Egenvekt m/fører:

1382 kg.

Bagasjerom:

380-1270 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

6,4 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,60 l/mil.

CO2:

139 g/km.

Pris:

kr 474.800

Konkurrenter: Ford Focus ST, Citroën DS4 THP 200, Alfa Romeo Giulietta QV, VW Golf GTD


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer