img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
En strøm av 918-detaljer
Jeg kjenner et par redaktører for engelskspråklige blader som ikke tenker på annet for tiden, enn hvordan de kan få plassert Ferrari LaFerrari, McLaren P1 og Porsches 918 på samme forside. For et scoop det vil bli.

Grunnen til at de engelske bladene ligger i forkant for en slik reportasje, er at det ikke er noe som tyder på at Ferrari kommer til å tilby en LaFerrari til pressen. Dette er – ser det ut som – kundebiler alle sammen.

Så for å være sikker må planene inkludere private eiere – og de er enklest å nå i England.

I hvert fall i tidligere regimer hadde CAR Magazine meget tette forbindelser til folk som JayKay eller Rowan Atkinson – sånne som står først i køen når nye biler deles diskret ut, og sånne som ikke går av veien for å hjelpe sin favorittredaktør.

Selvfølgelig kan det være noen jeg ikke vet om som har glimrende forbindelser i Gulf-statene – det er liksom det andre området hvor det vil bli en tett befolkning (alt er relativt) av disse bilene. 

En USA-løsning tror jeg derimot ikke på. Amerikanske kunder i dette segmentet har en tendens til å møllpose dem umiddelbart.

Unntagen Jay Leno da – der er det kanskje en åpning.

I skyggen av 50
Men nå som både Ferrari og McLaren har vist frem sine, sier det seg selv at Porsche ikke kan sitte stille og se på at Ferrari og McLaren ruller ut sine superhybrider. Derfor dukker det opp stadig flere 918-detaljer – selv om bilen skal bli en 2015-modell. 

(Og det betyr kanskje også at den ikke vil få noen høy profil på høstens Frankfurt-utstilling – det er der man for alvor skal feire 911 og 50 år. Det hadde vært synd å ta oppmerksomheten fra den.)

Det er med andre ord en god stund til den første kunden kan sette seg bak rattet i sin nye 918.  Bilen som bruker mindre enn 3 sekunder til 100 km/t, som kjører Nordschleife på under 7.22 og som bruker rundt 0,3 liter/mil.

Rekk opp hånden alle dere som tror på det siste!

Det eneste poenget med dette forbrukstallet, dersom det er det som blir stående på typegodkjenningsdokumentet, er at denne superbilen kanskje vil bli billigere i Norge enn i noen andre land, fordi CO2-komponenten i engangsavgiften blir absolutt minimum.

(saken fortsetter)

Potent
Men nå er det ingen som tviler på ytelsene og prestasjonene. 608 hk fra V-åtteren, 95 kW elektrisk på bakakselen, 115 kW foran (til sammen 887 hk), en vekt på rundt 1640 kg og overbevisende aerodynamikk leverer sikkert varene – deri også inkludert over 340 km/t i toppfart.

(Med bare el-drift er toppfarten i nærheten av 150 km/t, og dersom du er litt forsiktigere kan du kjøre inntil 30 kilometer før batteriene må lades igjen).

Porsche har hatt noen demonstrasjoner i det siste for utvalgte folk, og selvfølgelig med Walter Röhrl bak rattet. Svært mange av de som har ytret seg forteller at her kommer Ferrari til å få problemer. Hva de nå mener med det. 

Disse to modellene kommer vel aldri til å møtes på noen bane, og siden Ferrarien koster nesten dobbelt så mye som Porschen, ville jeg tro at LaFerrari var en meget bedre forretning enn Porschen.

Hi-tech
Men Porschen imponerer lenge før jeg har lagt et eneste øye på den. Ikke minst det at det bare har tatt to år fra den var en idé til den er hentet frem i så å si produksjonsferdig utgave. Høy-tekkere og med flere nye systemer er det vanskelig å tenke seg en bil.

Bare ta en detalj som de forskjellige kjøremodusene. Det finnes selvfølgelig noe som heter Race Hybrid der alle motorer drar det de kan, men i tillegg er det en setting som går utenpå alle «Launch kontroller» som finnes.

«Hot lap» heter den, og der drar i realiteten alle motorene enda mer enn det de kan, for her tappes batteriene for de aller siste gram (eller hva det er man måler slikt i) energi i tillegg til at tørrsump-Våtteren henter ut det aller siste fra sine 9000 omdreininger.

Hva som ikke imponerer er utseendet. Den har ikke noe av den dramatikken som omgir Ferrari- og McLaren-designen – dette er så utvilsomt Porsche at det grenser mot det snusfornuftige. 

Hadde jeg møtt den i et selskap hadde jeg takket for sist, men lurt på hvor det egentlig var jeg hadde sett den forrige gang.

Forbrenningsmotoren er selvfølgelig koblet til en PDK-transmisjon (med fem forskjellige forvalg-muligheter) og driver bakhjulene.

Keramikkskiver med adaptiv energigjenvinning. Og Li-ion batterier med 6,8 kW kapasitet og plug-in lademuligheter. Og det såkalte lave såkalte forbruket tilsvarer 79 g CO2 pr. km.

Målene ser ut til å bli 464 x 194 x 117 cm – det er med andre ord god plass i garasjen din.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer