img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Utfordrer på bortebane
FØRSTEINNTRYKKET: Det er ikke lenger nok for Lexus å være den mest miljøvennlige bilen i sin klasse, nye IS300h vil også konkurrere med tyskerne på kjøreglede og design.

Det skjer ting hos Lexus, og etter samtalen med sjefsdesigner Junichi Furuyama i Detroit , var det med store forventinger BilNorge.no tok plass bak rattet i den tredje generasjonen IS.

Lexus har startet en kamp om kundene med nye og attraktive modeller som stadig distanserer merket fra morselskapet. Den som fortsatt hevder at Lexus bare er en påkostet Toyota, bør rydde opp i fordommene sine snarest.

Inspirert av konseptbilen LF-CC har IS fått rene og skarpe linjer som sammen med en gedigen grill sørger for at den skiller seg ut i konkurransen mot BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-Klasse.

Til Norge kommer IS bare som hybrid – delvis som et resultat av importørens strategi om å følge hybridsporet strengt, og delvis fordi en slik hybrid er skreddersydd til norske avgifter.

I regnearket sitt, har importørsjef Jan Christian Holm funnet ut at en bil med tradisjonell drivlinje og like mye krefter, ville kostet 90.000 mer – bare i avgifter.

Ny og mer effektiv drivline
IS300h har fått en ny hybrid drivlinje som kombinerer en 2,5-liters rekkefirer på 181 hester med en elektromotor på 143. Det gir en maksimal effekt på 223 hester.

Kreftene finner veien til bakhjulene via en oppgradert CVT-kasse.

Det gjør ikke IS300h til noen lyskryssracer, 0-100 går unna på 8,3 sekunder – men ute på veien oppleves den definitivt som rask nok.

CVT-kassa krever litt tilvenning, først og fremst rent opplevelsesmessig fordi du fortsatt vil oppleve en forskjell i turtall på motoren og akselerasjonen i bilen.

I et forsøk på å motvirke opplevelsen har Lexus kommet opp med noe de kaller Active Sound Control – en enhet som produserer liksom-motorlyd via bilens stereoanlegg – den kan heldigvis skrus av.

Du kan også «gire» med spaker på rattet – kassa er fortsatt trinnløs og strengt tatt fungerer den best når den får styre selv.

Det er vanskelig å ta Lexus på effektivitet, i hvert fall om vi skal se på det som er målt etter EU-normen.

Med 16-tommers hjul sniker den seg under 99 gram per kilometer, med et forbruk på 0,43 liter per mil. Erfaringene etter snaut 30 mil på svingete veier rundt Wien, tilsier at du nok vil komme til å bruke noe mer i praktisk bruk.

Likevel snakker vi om et forbruk som trolig vil ligge omtrent på samme nivå som du klarer med en toliters dieselmotor.

Komfort eller sport
I standardoppsett er IS først og fremst en komfortabel cruiser. Det velbalanserte hjulopphenget sørger for å svelge unna de fleste ujevnheter uten større problemer.

Sammenlignet med forgjengeren er den også betydelig bedre når du tar den gjennom svingene. Et stivere karosseri og et strammere hjuloppheng har redusert krengningen med 25 prosent.

Styringen er også bedre – den er presis, men jeg føler fortsatt at den er litt isolert sammenlignet med en konkurrent som BMW 3-serie.

Går du for F Sport-versjonen får du en bil som er mer offensivt satt opp. Med enda stivere oppsett og tøffere programvare til styringen, er den hakket mer presis, og eliminerer eventuelle tendenser til understyring.

Hybridsystemet har batteriene plassert under gulvet, noe som sørger for å gi IS300h en vektfordeling på 50/50.

Mer plass
IS har blitt større. Bagasjeplassen, som tidligere har vært en akilleshæl for Lexus hybridmodeller, er nå 450 liter – helt på høyde med konkurrentene.

IS er 70 millimeter lenger enn forgjengeren, og 50 millimeter av denne plassen er brukt til å sørge for bedre komfort hos baksetepassasjerene.

Henter fra den beste
Interiørkvaliteten i IS er bedre enn noen sinne. Det er rause mengder med skinn på alle de viktige stedene. Finishen er meget bra og designen er hentet fra flere av de større Lexus-modellene.

Toppen av kransekaken, også interiørmessig, er F Sport-utgaven. Der får du nemlig samme type konfigurerbare instrumentet som vi finner i LFA – det er en god porsjon tekno som nesten er verdt hele den ekstra prisen for F Sport.

Utstyrsnivået er som vanlig høyt hos Lexus, selv fra det laveste nivået Comfort. De fleste kundene vil nok likevel gå noen hakk opp.

Det er fem valg; Comfort, Executive, Executive Plus, Luxury og F Sport. Fra startprisen på 409.500 kroner og opp til toppmodellen, skiller det drøyt 130.000 kroner.

Utstyrsnivået stiger disse imellom, og prisen spenner seg fra 409.500 kroner for Comfort, og opp til 540.000 for F Sport.

Sterk nykommer
Siste generasjon IS300h er en imponerende bil på svært mange områder.

Chassiset er betydelig oppgradert, og bilens kjøreegenskaper har nærmet seg de tyske konkurrentene. Likevel er det slik at de sportslige ambisjonene kommer litt i skyggen av komforten, som fortsatt står i sentrum.

FAKTA Lexus IS300h

Motor:

4-syl. bensin, 2494 ccm,
Synkron elektromotor 650 volt

Effekt:

Bensin: 133 kW (181 hk) v/6000 o/min.,
Elektro: 105 kW (143 hk),
Bensin: 221 Nm v/5.400 o/min.,
Elektro: 300 Nm,
Totalt: 164 kW (223 hk)

Mål:

466,5 x 181 x 143 cm (L/B/H)

Akselavstand:

280 cm

Egenvekt m/fører:

1680 kg

Bagasjevolum:

450 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk:

0,43 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

kr 409.500

Lansering i Norge:

Juni


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer