Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det skjer ting hos Lexus, og etter samtalen med sjefsdesigner Junichi Furuyama i Detroit , var det med store forventinger BilNorge.no tok plass bak rattet i den tredje generasjonen IS. Lexus har startet en kamp om kundene med nye og attraktive modeller som stadig distanserer merket fra morselskapet. Den som fortsatt hevder at Lexus bare er en påkostet Toyota, bør rydde opp i fordommene sine snarest. Inspirert av konseptbilen LF-CC har IS fått rene og skarpe linjer som sammen med en gedigen grill sørger for at den skiller seg ut i konkurransen mot BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-Klasse. Til Norge kommer IS bare som hybrid – delvis som et resultat av importørens strategi om å følge hybridsporet strengt, og delvis fordi en slik hybrid er skreddersydd til norske avgifter. I regnearket sitt, har importørsjef Jan Christian Holm funnet ut at en bil med tradisjonell drivlinje og like mye krefter, ville kostet 90.000 mer – bare i avgifter. Ny og mer effektiv drivline Kreftene finner veien til bakhjulene via en oppgradert CVT-kasse. Det gjør ikke IS300h til noen lyskryssracer, 0-100 går unna på 8,3 sekunder – men ute på veien oppleves den definitivt som rask nok. CVT-kassa krever litt tilvenning, først og fremst rent opplevelsesmessig fordi du fortsatt vil oppleve en forskjell i turtall på motoren og akselerasjonen i bilen. I et forsøk på å motvirke opplevelsen har Lexus kommet opp med noe de kaller Active Sound Control – en enhet som produserer liksom-motorlyd via bilens stereoanlegg – den kan heldigvis skrus av. Du kan også «gire» med spaker på rattet – kassa er fortsatt trinnløs og strengt tatt fungerer den best når den får styre selv. Det er vanskelig å ta Lexus på effektivitet, i hvert fall om vi skal se på det som er målt etter EU-normen. Med 16-tommers hjul sniker den seg under 99 gram per kilometer, med et forbruk på 0,43 liter per mil. Erfaringene etter snaut 30 mil på svingete veier rundt Wien, tilsier at du nok vil komme til å bruke noe mer i praktisk bruk. Likevel snakker vi om et forbruk som trolig vil ligge omtrent på samme nivå som du klarer med en toliters dieselmotor. Komfort eller sport Sammenlignet med forgjengeren er den også betydelig bedre når du tar den gjennom svingene. Et stivere karosseri og et strammere hjuloppheng har redusert krengningen med 25 prosent. Styringen er også bedre – den er presis, men jeg føler fortsatt at den er litt isolert sammenlignet med en konkurrent som BMW 3-serie. Går du for F Sport-versjonen får du en bil som er mer offensivt satt opp. Med enda stivere oppsett og tøffere programvare til styringen, er den hakket mer presis, og eliminerer eventuelle tendenser til understyring. Hybridsystemet har batteriene plassert under gulvet, noe som sørger for å gi IS300h en vektfordeling på 50/50. Mer plass IS er 70 millimeter lenger enn forgjengeren, og 50 millimeter av denne plassen er brukt til å sørge for bedre komfort hos baksetepassasjerene. Henter fra den beste Toppen av kransekaken, også interiørmessig, er F Sport-utgaven. Der får du nemlig samme type konfigurerbare instrumentet som vi finner i LFA – det er en god porsjon tekno som nesten er verdt hele den ekstra prisen for F Sport. Utstyrsnivået er som vanlig høyt hos Lexus, selv fra det laveste nivået Comfort. De fleste kundene vil nok likevel gå noen hakk opp. Det er fem valg; Comfort, Executive, Executive Plus, Luxury og F Sport. Fra startprisen på 409.500 kroner og opp til toppmodellen, skiller det drøyt 130.000 kroner. Utstyrsnivået stiger disse imellom, og prisen spenner seg fra 409.500 kroner for Comfort, og opp til 540.000 for F Sport. Sterk nykommer Chassiset er betydelig oppgradert, og bilens kjøreegenskaper har nærmet seg de tyske konkurrentene. Likevel er det slik at de sportslige ambisjonene kommer litt i skyggen av komforten, som fortsatt står i sentrum.
|