img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Fremtiden er her
Jeg satt i en BMW som kjørte seg selv. Det er ikke første gang jeg har vært med en selvkjørende bil, men det er første gang jeg følte at systemet er modent og at det er lovgivningen som ikke henger med.

Michael Aeberhard, 29 år gammel, er en av bilingeniørheltene mine for tiden. Han er «Teilprojektleiter Hochautomatisiertes Fahren» - altså en av den håndfull spesialister verden over som for tiden er opptatt med å utvikle biler for autonom kjøring.

Aeberhard er vokst opp i USA, derfor har han en computerdialekt som er litt greiere å forholde seg til enn om den hadde vært på tysk – Hochleistungsrechner for eksempel.  Doktoravhandlingen, som han fremdeles jobber på, er perfekt tilpasset arbeidet hos BMW.

- Her skal jeg sørge for at input fra 12 forskjellige sensorer rundt på bilen skaper et korrekt bilde av omgivelsene, som datakraften så kan manøvrere bilen ut fra, forklarer han.

Intet nytt
La meg forsikre: det gikk som en drøm. Allerede for to år siden kjørte en av hans kolleger motorveien fra München til Ingolstadt (for å erte kollegene hos Audi – de holder jo til der?). 65 km med 100 % automatisk kjøring, og turen inneholdt blant annet 32 fil-vekslinger.

I løpet av de to årene som er gått siden den gang, har det skjedd utrolige fremskritt både hva digitale kart, sensorer og maskinenes evne til å tolke dem angår.

Og det later til at plutselig snakker alle de store fabrikkene om det, og det later til at alle jobber helt parallelt – i tillegg til at de store underleverandørene, ContiTech og Bosch for eksempel, også er sterkt involvert.

- Nå er ikke dette noe som plutselig har dukket opp, sier Aeberhard. - Det er vel heller det at dere i pressen plutselig har oppdaget dette, og så følger dere hverandre tett.

- Det begynte vel med det amerikanske Urban Challenge, der studenter bygde robotbiler. Så var det noen som fjernstyrte sine biler opp Pikes Peak, det vakte oppsikt, og så la vi inn en del baner på vår «Track Trainer» - jeg tror det var i 2009 vi hadde vår første automatkjøring rundt Nordschleife. Og så drev plutselig alle med det. Og så – endelig – begynte dere å skrive om det.

Kilte i magen
Første gang jeg var med på den slags var på slutten av 70-årene. I en Peugeot på en prøvebane. Bilen fulgte en slynge gravd ned i asfalten – dette var med andre ord ikke akkurat cutting edge og åpenbar fremtid. Men det kilte i maven.

Så var det med en S-klasse Mercedes på motorveiene utenfor Paris, under en EU-paraply som het Prometheus. Etterpå kjørte denne bilen fra München til København og tilbake, med hastigheter inntil 175 km/t. Men føreren måtte gripe inn nå og da – i snitt hver niende kilometer.

Dagens generasjon autonome biler kan vi regne fra 2010, da universitetet i Braunschweig fikk en bil til å utføre autonom kjøring i tett bytrafikk. I desember 2011 fikk Google et USA-patent for autonom drift av en bil, og i mai 2012 fikk de tillatelse av staten Nevada til å teste bilen på offentlig vei.

I Tyskland satte bilprodusentene seg ned med myndighetene og har laget en protokoll for utvikling og testing av autonome biler – tilsvarende har vært gjort i USA, og det vil åpenbart også skje i Asia snart.

Helt legalt
For i prinsippet er jo dette vi gjorde utenfor München helt ulovlig. Føreren skal alltid ha full kontroll over kjøretøyet. Punktum.

Men takket være protokollen ligger vi fremdeles på den riktige siden av det lovlige – der «føreren permanent må overvåke systemet». Med andre ord, Aeberhard behøver ikke gjøre en ting så lenge han holder øye med hva som skjer og er klar til å gripe inn dersom det skulle vise seg nødvendig.

Dette kalles «halvautomatisk». Neste skritt er Høyautomatisk og Helautomatisk – og det er veien dit man nå staker opp.

Slik det er nå kjører BMW bare på motorveien mellom München og Nürnberg – og det skulle ikke forundre meg om de innimellom er innom i hvert fall Høyautomatisk. Og hva som er minst like klart er at alle de andre (tyske i hvert fall) bilfabrikkene jobber med tilsvarende, på sine utvalgte motorveistrekninger.

For det er åpenbart at denne myndigheter / produsent-protokollen før eller senere må ende med en helt ny lovgivning som gir deg muligheter til å sette deg i baksetet og spille poker, der du er på vei til Milano.

Og når den loven er klar sier det seg selv at alle produsentene MÅ ha en bil som gir de muligheter loven da åpner opp for.

Og når blir det? 

«Aner ikke», sier Aeberhard. «Men slik jeg føler det nå er vi ikke veldig mange tusen testkilometer unna».


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer