img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
125 bilder i galleri
Facelifta? Jeg også
FØRSTEINNTRYKK: Rett i hælene på E-Klassens facelift kommer BMW med sin 5-serie facelift. De følger hverandre som skygger, men BMW kaster fremdeles den største.

BMW er alltid flinke med shuttle. Enten de henter oss på flyplassen eller vi har overnattet på et eller annet herberge.  Bare at denne gangen syntes jeg kanskje det hadde tippet. 

Det er første gang i mitt liv jeg har sett 35 sjåførkjørte Rolls-Roycer etter hverandre.

De var da heller ikke for oss, selv om begge merkene tilhører samme familie. Det var et annet arrangement på samme hotell, for potensielle Rolls-kunder.

De var akkurat like patetiske som oss andre. Forsøkte seg med fancy holdning og LV-bager som på en merkelig måte ikke stemte, og så tok de bilder av hverandre med ganske kjipe mobiltelefoner mens de lente seg mot en forskjerm og forsøkte å se blaserte ut.

Face og Instagram-kontoene glødet.

Og han stakkars hyggelige fyren fra Slovakia med den lengste av de lange Maybachene måtte gå. Sjåføren hans kom ikke frem til inngangen, men måtte vente ute på fortauet!

Selv ble vi fraktet i en svært så vanlig 7-serie, i akkurat den samme rushtidstrafikken som Rolls-passasjerene.

Fraktet til presentasjonen av den faceliftede 5-serien.

Viktig segment
Som vel representerer det mest interessante segmentet for premium-produsentene. Det er her man har både volum og gode marginer. Nedenfor er volumet større men marginene lavere. Ovenfor er nok marginene større, men volumet langt unna.

Med 6,6 millioner 5-seriebiler siden de lanserte den først i 1972 er BMW kongen på haugen, og det er helt opplagt at de ikke akter å gi fra seg den kronen.

Det var kanskje ikke spesielt originalt at de lanserte stasjonsvognutgaven sin i 1991 - den oppskriften hadde Mercedes-Benz brukt lenge, men Gran Turismo-utgaven i 2009 var en genial utvidelse av modellrekken som slo spesialt godt an i Kina.

Derfor er det egentlig litt pussig at dagens kirurgiske inngrep har ryddet litt opp i GT-utgaven, se på fotografiene av fronten så ser du den er blitt renere og man har fjernet noen av de svake kurvene som preget de nederste linjene på den.

Til gjengjeld er nederste del av fronten på Sedan og Touring blitt mer "uryddig".  Jeg trodde det skulle vært omvendt, det er jo vedtatt at det er kineserne som liker litt rotete kurvespråk.

Bedre pakking
Men de eneste restyling-detaljene du virkelig legger merke til (og selv da skal du ha ganske gode øyne - de utvendige endringene er nemlig ikke særlig dramatiske) er hekken på Gran Turismo-utgaven. Marginalt lenger, marginalt høyere avslutning, og marginalt flatere vinkel på fastbacken.

Og 60 liter større bagasjeplass.

"Nei", lo Fabien Clottu, det er han som hadde designansvaret for denne delen av operasjonen, "det er ikke de nye forsiktige endringene av linjene som har forårsaket den ekstra plassen. Det er rent ingeniørarbeid. Bedre pakking."

Ny teknikk
Det er sikkert masse godt og nytt ingeniør-arbeide i de "nye" modellene. Men det er ikke spesielt lett å oppdage.

Det legges vekt på nye utstyrspakker, det legges vekt på nye muligheter for ekstern illuminasjon (adaptiv LED heter det nå, men spesiell oppmerksomhet på mørkredde fotgjengere).

Det legges masse vekt på BMWs Connected Drive (i prinisppet et SIM-kort i bilen og alt det kan gjøre for deg - skjønt jeg begriper ikke hvorfor salgsdirektøren som betaler tenåringsdatteren sin for å produsere spillelister til fars i-phone plutselig er blitt så meget mer datakyndig når han setter seg bak rattet på en ny BMW) - og det legges masse vekt på alle assistentsystemene.

Skjønt her er det verdt å merke seg at to av de mer interessante, helautomatisk parkeringsassistent og den flunkende nye trafikk-kork assistenten, først dukker opp i forbindelse med november-produksjonen.

Ny innstegsmodell
Bilen selv dukker opp allerede i juli-produksjonen og er derfor egentlig tilgjengelig akkurat i tide til en sen sommerferie.

Og siden vi er inne på det: nå finnes det en ny innstegsmodell - 20, eller 23 tusen kroner under innsteget på den utgående modellrekken. 143 hk og 119 gram CO2 er noen av detaljene, og om den går som en dass også aner jeg ikke - vi ble ikke sluppet fri i den mer primitive delen av BMWs zoologiske hage. 

530d med Sedan karosseri og 535 med Gran Turismo-skallet og en aldeles vanvittig eksoslyd ved solid aks, var det Pressens Faglige ble tildelt denne gangen.

Og om dem er det vel ikke mer å si enn at de selvfølgelig gikk bra, men at de selvfølgelig kunne gått bedre (dersom ikke neste generasjon femmere slankes med minst 150 kg burde noen skamme seg, overvekten begynner å bli påtagelig nå) og dessuten bør jeg vel si noe om prisene, for det er opplagt betydningsfullt.

Smak og behag
Til det er å si at prislistene ligger vel snart ute hos BMW nå, de er i hvert fall klare, bare den endelige bekreftelsen på Gran Turismo-prisene mangler.

Antakelig burde jeg også kunne si noe viktig om åttetrinns automaten til BMW sammenliknet med syvtrinns som man finner hos Mercedes, eller om BMWs stålfjærede chassis (riktignok med adaptivdempere) sammenliknet med Airmatic-muligheten til Mercedes, eller om hvor merkbar det ekstra dreiemomentet V6-motorren til Merccedes byr på i forhold til rekkeseren til BMW.

Og må bare beklage. Bedre sjåfører enn meg (eller en test) må nok til for å skille her.

Jeg klarte vel egentlig ikke - med skam å melde - å merke at 5-serie styringen var blitt så vanvittig meget bedre heller, selv om jeg fikk en omfattende og imponerende innføring i hvordan de har endret den elektromekaniske styrehjelperen.

Store planer
Faktisk må jeg si at jeg var meget mer imponert av Jochen Frey, og jeg syns at hans nyhet gikk uttapå alle små karosseriforandringer.

Han forklarte nemlig - riktignok ikke for motorjournalistene, men for Münchens myndigheter og innbyggere, noe BMW kaller FAZ Future 2050.

FAZ er BMWs forsknings- og utviklingsavdeling. Der arbeider det nå ca. 35.000 medarbeidere. I anlegget som ligger i München finner man 20.000 av disse på rundt 1 million kvadratmeter anlegg.

Innen 2050 skal arealet fordobles og antall ansatte der øke til 50.000. 15.000 nye høykvalifiserte jobber er gode nyheter for en stor by (som allerede har begynt å planlegge de første 1400 nye boligene).

Og hva er vel kulere enn en by som München, med parker og elver og fantastisk kultur og museums-liv, som også har kjempestore produserende overskuddsfabrikker nesten inne i sentrum.

Faceliftene kan følge etter hverandre som erter på en snor, men akkurat denne finten skal de to andre premium-konkurrentene få problemer med å følge opp.

Og i fall du lurte, og selv om du ikke lurte: Jeg har bokført nesten 30.000 solgte 5-serie modeller i Norge så langt. Men det er nok noen flere, for det var først i 1980 5-serien dukket opp som egen modell på registreingsstatistikken.

Hva det betyr? Jo, for eksempel at Norge har tatt litt under 0,5 prosent av den samlede 5-produksjonen. Det er da slett ikke så dårlig.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer