img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Mazdas nye våpen i Golf-krigen
FØRSTEINNTRYKKET: Den har en design du faller pladask for, og når innmaten er like sofistikert borger det for suksess. Vi har kjørt nye Mazda3 – lenge før masseproduksjonen starter.

Mazda går sine egne veier etter separasjonen fra Ford. De har utviklet sitt eget designspråk, Kodo, og som det ikke var nok har de snudd alle steiner når det gjelder konstruksjon, et program de kaller Sky-Activ.

LES MER OM SKY-ACTIV

Første modeller ut i det nye programmet er CX-5 og Mazda6, biller som har blitt godt mottatt i det norske markedet.

Så hardt trykker nordmenn CX-5 til sitt bryst at den er landets nest mest solgte modell hittil i år – kun slått av Golf.

TEST: 4 samuraier

Nå håper selvsagt Mazda at den nye 3’ern skal gjøre tilsvarende furore når den kommer på markedet i november.

Ypper seg
De ønsker å utfordre storheter som Golf og Auris, ja selv premium-modeller som Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-Klasse. Argumentet er mye bil for pengene, i tillegg til slående design og moderne teknologi.

Den norske Mazda-organisasjonen sikter mot helt andre salgstall enn dagens Mazda3 har oppnådd. Og forholdene bør ligge til rette for suksess, selv om konkurransen i dette segmentet er beinhard med over 40 konkurrenter som alle vil ha sin del av kaka.

Nye Mazda3 er lavere og bredere enn sin forgjenger og leveres i to karosseriformer, 5-dørs kombikupe og sedan. Akselavstanden er strukket, og overhengene foran og bak kortere. Det gir økt stabilitet på veien og mer fleksibilitet i interiøret.

Menneske-Maskin
Modellen har et helt nytt interiør med oversiktlig og ryddig førerplass. Her er det et minimum av knapper og betjeningsorganer, det meste styres via et kommandohjul plassert mellom setene og leses av via en stor 7-tommers berøringsskjerm på toppen av dashbordet.

Mazda kaller systemet HMI, for Human-Machine Interface. All viktig informasjon for selve kjøringen speiles også på et Active Driving Display, et lite head-up display plassert midt i siktlinjen.

Har du en smartphone, sørger Mazda for at denne integreres med bilens infotainment system via Bluetooth eller kabling. Da får du tilgang til SMS, MMS og email.

Med Aha, en gratis app, får du tilgang til 30.000 radiostasjoner fra hele verden som kan avspilles gjennom bilens lydanlegg. Du kan få lest opp meldinger fra Facebook og Twitter uten å flytte blikket fra veien, og Mazda har utviklet egne apper som du laster ned gratis.

Komfortabelt
Setene er behagelige og har rikelige justeringsmuligheter. Det samme gjelder rattet som har fireveis regulering.

Sjeldent har vi funnet en så god sittestilling i en ikke-europeisk bil. Sikten fra førersetet er meget bra takket være tilbaketrukne A-stolper som ikke sjenerer utsikten.

Skal vi kritisere noe i interiøret, må det være den utstrakte bruken av hardplast. Vi lar oss heller ikke imponere over at deler av plasten har karbon-look, det hever ikke kvalitetsinntrykket.

Baksetekomfort og bagasjeplass er akseptabelt, men ikke på høyde med de beste i klassen.

Skyactiv
På motorfronten er alt nytt fra forrige generasjon Mazda3. Nå er det Skyactiv som gjelder.

Down-sizing er et fremmedord i Mazdas vokabular. Mens de fleste europeiske produsenter sverger til små bensinmotorer med turbo, mener Mazda det er mer effektivt med sugemotorer med større volum.

Skyactiv-G 2.0 er en 2,0-liters bensinmotor med 120 hk og et dreiemoment på 210 Newtonmeter. Den norske Mazda-sjefen, Karianne Westby, tror dette blir bestselgeren i Norge. Men det fins også et mindre alternativ, Skyavtiv-G 1.5 med 100 hestekrefter.

Dieselalternativet er Skyactiv-D 2.2 som varter opp med 150 hk og et dreiemoment på 380 Nm. Alle motorer leveres som standard i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse, men de store motorene kan også kombineres med 6-trinns automatkasse.

Under prelanseringen kjørte vi såkalte førproduksjonsbiler. Vi prøvekjørte den store bensinmotoren og dieselmotoren, førstnevnte med automatgir og sistnevnte med manuell girkasse.

Stille
Bilen er meget godt støydempet, og motorstøy er ikke-eksisterende enten det sitter diesel- eller bensinmotor under panseret.

Dieselmotoren har et vell av krefter i “kjelleren” og akselerer uanstrengt på lave turtall i høyt gir. Dessuten er den klar for de strenge utslippskravene i EU6.

Bensinmotoren hjelpes av høy kompresjon, men trenger et visst turtall før den virkelig langer ut sammenlignet med en liten turbomotor. Forbruk og utslipp er eksemplarisk for en motor med 2-liters slagvolum og 120 hester – den skal klare seg med rundt halvliteren på mila.

Den manuelle girkassen er tight og tettsteget og minner om den som sitter i MX-5.

Mindre imponerende er ikke automatgirkassen – den føles nesten like rask som en toclutch-kasse og skifter mykt og effektivt. Mazda har også utviklet sitt eget start/stopp-system som benytter en generator i stedet for batteri.

Up to date
På sikkerhetsfronten er Mazda3 godt utstyrt sammenlignet med mange konkurrenter, og de forventer å oppnå fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

På tilbehørslisten kan du blant annet krysse av for radarstyrt aktiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsling, City Brake, filskiftvarsler, automatisk fjernlys og mye annet. En del av dette er standard på høyere utstyrsnivåer.

Lover mye bil for pengene
Siden vi var blant de første journalister som fikk prøvekjøre Mazda3, er prisene foreløpig ikke klare. Men Karianne Westby lover attraktive priser og nevner som eksempel at en bil med 1,5-liter bensinmotor og Core utstyrsnivå, som langt fra er ribbet, får en startpris på ca. 215.000 kroner.

For ca. 260.000 kroner får man en Mazda3 med 2,0-liters bensinmotor og utstyrsnivå Optimum, hvilket betyr full pakke med alt av komfort- og sikkerhetsutstyr. Hun forventer at de endelige prisene foreligger i begynnelsen av august – noe vi selvsagt kommer tilbake til.

Satser friskt
- Vi er lovet god levering, og regner med å selge 400-500 biler fra lanseringen i november og ut året. Neste år er ambisjonen å nå 2000 biler, sier den norske Mazda-sjefen.

- Golf blir hovedkonkurrent, men vi regner også med å friste kunder som har tittet på en modell fra de såkalte premium-produsentene gjennom attraktiv design, god kjøreopplevelse og meget attraktive priser – med andre ord mye bil for pengene, konkluderer Karianne Westby.

Med ny Mazda3 i tillegg til CX-5 og ny 6’er har Mazda god grunn til å strekke seg mot øvre del av salgsstatistikken.

FAKTA Mazda3 5-dørs Skyactiv-G 2.0

Motor:

4-syl. bensin, 1998 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6000 o/min.
210 Nm v/4000 o/min.

Mål:

446 x 180 x 145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,0 cm

Egenvekt m/fører:

1275 kg

Bagasjevolum:

350-1250 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

198 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,51 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris:

Fra ca. kr 215.000 (1.5-liter)

Lansering i Norge:

November 2013

Konkurrenter: VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Volvo V40, Kia Cee’d, Hyundai i30 og mange flere


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer