img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
65 bilder i galleri
Breddesport
NETTKJØRT: Når to japanske produsenter slår sammen sine ressurser for å bygge en rimelig sportsbil, blir det morsomt. Vi har kjørt Subaru BRZ.

Det er neppe sportsbiler folk flest forbinder med verken Subaru eller Toyota. Riktignok har Subaru vært aktive på rallyfronten i en årrekke, og Toyota har hatt modeller som MR2, Celica og Supra.

Men de siste årene har det meste dreid seg om fornuftige biler for folk flest. Til nå.

Hva er dette?
Nå har de to gått sammen om å produsere en folkelig sportsbil med en overkommelig prislapp. Selvsagt skal norske myndigheter ha en del avgiftskroner, men bilene koster et stykke under en halv million.

Toyota kaller sin modell GT86 mens Subaru benytter tre bokstaver i sin betegnelse – BRZ. I hovedsak er bilene like teknisk, slik at det er kosmetikk og utstyrsdetaljer som skiller dem.

De to har også valgt litt forskjellige løsninger på hjulopphenget, men bilene produseres side om side ved en Subaru-fabrikk i utkanten av Tokyo.

Ren sport
Subaru BRZ er en rendyrket sportscoupé, en såkalt 2+2-seter. I praksis betyr det at du kan glemme baksetet.

Riktignok fins det noe som med litt velvilje kan defineres som seter baki der, men med mindre fører og forsetepassasjer er ekstremt kortvokste og fleksible, er det umulig å sitte i baksetene. Det er montert Isofix festeanordning, men selv små barn vil få problemer her.

Lav vekt, lavt tyngdepunkt og bakhjulsdrift er basis for den klassiske sportsbil-oppskriften. Under panseret sitter en 2,0-liters boxermotor, Subarus spesialitet, med 200 hestekrefter.

Man kan velge mellom 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse – prisen er den samme uansett preferanse.

Hvordan er den?
Utstyrsnivået som selges i Norge heter Premium og inkluderer det meste. Sportsseter med god støtte og ratt med gode justeringsmuligheter gjør det enkelt å finne en god sittestilling. Rattet er relativt tykt og kledd i perforert skinn, pedalene er i aluminium.

Det mest sentrale instrumentet er turtelleren med rødmerket helt oppe ved 7400 omdreininger. Her kan du også lese av hastigheten digitalt. Det analoge speedometeret sitter til venstre for turtelleren og har en meget uvant skala som det tar tid å venne seg til.

«Plastic Fantastic»
Dashbordet er preget av hardplast, delvis med wannabe-metall-look. Alt som skal forestille metall i interiøret er plast, bortsett fra pedalene. Dette er så langt fra europeisk premium som det går an å komme!

Og når vi først er inne på det som drar ned helhetsinntrykket, så tar vi med at det er store glipper mellom de forskjellige karosseridelene. Det gir inntrykk av dårlig finnish og er nok et av elementene som bidrar til ekstremt mye støy inne i bilen.

I motorvei-hastighet er det nesten umulig å høre på radio, og du sliter med å føre en normal samtale med din medpassasjer. Låten fra motoren er en fryd for øret, men dekk- og veistøy kunne vi klart oss uten.

Ren kjøreglede
Nå tror du kanskje ikke vi liker bilen etter et par negative kommentarer? Tro om igjen! Vi satt og gliste fra vi trykket på startknappen til vi parkerte i garasjen etter å ha kjørt opp to bensintanker i løpet av en helg.

Dette er noe av det morsomste vi har kjørt av biler til under en halv million kroner. Motoren har en nydelig effektkurve, og selv ved moderate turtall har du et anvendelig dreiemoment.

Etter hvert som turtallet stiger, spesielt fra 4000 og oppover, kjenner du adrenalinet rushe gjennom kroppen din. Sperra møter du først ved 7400 omdreininger.

Direkte
Girutvekslingen er tight og tettsteget og krever små bevegelser. Styringen er direkte og gir god feedback gjennom rattet. Bilen er stiv og ligger som klistret på veien, selv når du angriper en kurve i litt friskere tempo enn du hadde tenkt deg.

Det er fristende å sammenligne kjøreopplevelsen med den man finner i en Porsche Boxster eller Cayman. Selv om alt er mye mer påkostet og kultivert i de tyske bilene.

Skal vi sammenligne med noe i tilsvarende prisklasse, må det bli Mazda MX-5 Roadster Coupé Sport med 2,0-liters motor. BRZ’en er utvilsomt råere og mer direkte, men MX-5 har den fordelen at du kan kjøre åpent på fine sommerdager. Og den er mindre brutal.

Bør jeg kjøpe en?
Du skal vite hva du får når du kjøper en Subaru BRZ. Er du singel og ønsker deg sportsbil, bør du be om en prøvekjøring – med stor fare for at du blir hektet.

Vær da obs på at 200 hester på bakhjulene krever sin sjåfør på norsk vinterføre. Men du verden så morsomt du kan ha det.

Har du en partner er det viktig at dere deler interessen for sportsbiler, at dere aksepterer et høyt støynivå i høyere hastigheter, og klarer dere med et begrenset bagasjerom.

Har du barn eller planlegger familieforøkelse, så glem denne bilen – med mindre dere har en annen i tillegg.

FAKTA Subaru BRZ

Motor:

4-sylindret boxer bensinmotor, 1998 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) ved 7000 o/min.
205 Nm v/6400-6600 o/min

LxBxH:

424,0 x 177,5 x 128,5 cm

Akselavstand:

257,0 cm

Vekt m/fører:

1323 kg

Bagasjerom:

243 l

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

226 km/t

Snittforbruk:

0,78 l/mil

CO2:

181 g/km

Pris:

kr 454.900

 

Konkurrenter: Toyota GT86, Mazda MX-5, Mini Coupé JCW, brukt Porsche Cayman / Boxster (med flere)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer