Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det fins mange kravstore mennesker, noe de tyske premiummerkene har visst å utnytte de siste årene. De fyller hull i modellrekken med nisjebiler som for ti-femten år siden var utenkelig for de fleste, og sist ut i rekken er BMWs 3-serie GT. På en måte er den ikke så veldig revolusjonerende. Det er jo bare en kombi-utgave av den eksisterende 3-serien. Det var jo slike biler Saab bygde helt frem til tusenårsskiftet og litt til. Relativt kompakt, men med god plass. Og god plass er det utvilsomt i 3-serie GT – eller 3 GT for å gjøre det enkelt. Førerplassen er som i en vanlig 3-serie, man sitter bare litt høyere. Men bakseteplassen er konger verdig. Selv ikke en 5-serie kan matche dette (unntatt 5-serie GT, naturligvis). Kinesiske triks Lengre akselavstand gir vanligvis bedre komfort, og det er også tilfellet i 3 GT. Men samtidig har den ikke mistet noe særlig av presisjonen til en vanlig sedan-3er. Bilen krenger noe mer i svinger, og blir derfor en slags mellomting mellom 3-serie og X3, men kjøreopplevelsen er totalt sett meget god. Vi kjører 320i GT, så motoren i vår bil er en bensinmotor. Fire sylindre, to liter, én turbo og 184 hestekrefter. Dette er en meget komfortabel motor, som går lydløst ved cruising, og som har et behagelig – om enn ikke like behagelig som de eldre sekser-motorene til BMW – lydbilde ved pådrag. Automatkassen til BMW er velkjent; åtte trinn og hurtige girskift. Hendler bak rattet gir manuell kontroll, dersom det ønskes. Utstyr nok Men den dagen bilen skal selges kan man støte på et problem. For om man har valget mellom to pent brukte biler, til omtrent samme pris, hvor den ene har mye utstyr og den andre har ingenting – da skal det mye til før den utstyrsfattige bilen velges. Så da har det blitt slik at en del utstyr er «et must» på BMWer. Og Mercedeser, Audier og langt flere biler for øvrig. Akkurat hva som er viktigst, er vanskelig å spå, men skinnseter, navigasjon, xenonlys og automatgir er som regel vinnere. Men har du tenkt å ha bilen i mange, mange år, burde ikke en ribbet 3 GT være noe dårlig valg. Manuelt klimaanlegg, tåkelys, skinnratt, start/stopp, 18-tommers aluminiumsfelger og bagasjeluke med automatisk åpning er standardutstyr – sammen med den gode kjøreopplevelsen naturligvis.
Konkurrenter: Audi A5 Sportback og BMWs egne 3- og 5-serie stasjonsvogner.
|