Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg møter ofte mennesker som hevder at de “trenger en SUV”. De er avhengige av å komme frem til hytta og har behov for å dra med seg mye bagasje og utstyr for å dekke familiens behov. Ofte er det ikke nødvendigvis en SUV de trenger, men SUVens fremkommelighet og et rommelig og fleksibelt bagasjerom. Gjør jobben Dessuten har den lavere vekt og sparer miljøet for noen gram CO2 på hver tur. TEST: Høyt og lavt - Q5 møter A4 Allroad A4 Allroad quattro er basert på stasjonsvognen A4 Avant. Den er hevet med 35 mm slik at du får en bakkeklaring på 180 mm, og den har permanent firehjulsdrift som tar deg opp de bratteste bakkene. Hvordan er den? Om du ikke tar deg frem til hytta i en A4 Allroad, gjør du det neppe i en moderne SUV heller, med mindre den er av det mer ekstreme slaget med lavgir og spesialunderstell. Du får for eksempel bare 20 mm mer bakkeklaring i en Q5. I tillegg til den ekstra bakkeklaringen skiller Allroad-modellen seg fra en A4 Avant gjennom en rekke “off-road”-detaljer, som “skliplater” under støtfangerne, ekstra beskyttelse langs sidene og takrails i kontrastfarge. Dieselkraft “Vår bil” hadde en 2.0 TDI-motor med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Maks moment er til stede allerede ved 1750 omdreininger, så bilen har massevis av krefter «i kjelleren». I dag er motoren oppdatert til å yte 177 hk, dreiemoment og utslipp er uendret og prisen plusset på med ca. 3000 kroner. Det fins også en 2.0 TDI med 143 hk, men denne leveres kun i kombinasjon med manuelt gir. 3.0 TDI har 245 hk og S tronic girkasse som standard. Foretrekker du bensinmotor er alternativet 2.0 TFSI med 211 hk og valget mellom manuell girkasse eller S tronic. Premium-opplevelse Kvalitetsfølelsen er høy og sportssetene i “vårt” eksemplar gir god støtte og kan dessuten justeres i alle retninger for maksimal sittekomfort og godt rattgrep. S tronic girkassen er blant våre favoritter takket være kjappe skift. I denne bilen har den syv trinn, så girene ligger tett og skiftene foretas sømløst. Tilpasses dagsformen På landevei er bilen meget komfortabel og godt støydempet. Brede dekk på 18-tommers felger medfører imidlertid at bilen lett sporer på slitt asfalt. Smalere dekk ville trolig redusert dette problemet. Det er montert mye utstyr på denne bilen som drar opp totalprisen med drøye 100.000 kroner. Så har den da også alt man kan ønske med hensyn til styling, komfort og avansert teknikk om bord. Bør jeg kjøpe en? Et vesentlig lavere tyngdepunkt fremhever bilens dynamiske sider, og den er enklere å manøvrere i trange omgivelser og på vinterføre enn en SUV. Prisen er omtrent den samme på en A4 Allroad som på en tilsvarende motorisert Q5, og det er liten grunn til å anta at annenhåndsverdien er noe lavere for den ene enn den andre.
|