img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
79 bilder i galleri
Smart sportsbil
Med superkompakt layout og innovativ bruk av lette materialer har BMW bygget en superhybrid – BilNorge.no har kjørt i8.

Selv med forvirrende maskering etterlates det ingen tvil om at i8 viser fremtidsteknologi i dag.

Lenger, bredere og lavere enn nye 4-serie – i8 har utseendet og profilen til en midtmotorisert sportsbil. Det er den da også på et vis, for den tresylindrede bensinmotoren sitter på tvers så tett opp mot kupeen som det er mulig.

Fordørene som åpnes ut og opp, sammen med de ekstreme aerodynamiske kanalene som fortsetter linjen fra bakvinduet, og nærmest huler ut under C-stolpen, før de kanaliserer lufta over bakenden, sørger for ikke å etterlate noen tvil om at BMW mener alvor.

Utfordrende
Det kan være smart å ha en strategi for å entre i8.

Dørterskelen er høy, og sammen med saksedøren som dekker litt av åpningen føles det nesten som å klatre inn i en racerbil med bur.

På plass bak rattet er det imidlertid god plass.

BMW har tatt med seg litt av den lagdelte designen som vi kjenner fra i3, men har samtidig klart å integrere den med den velkjente, solide kvalitetsfølelsen som vi kjenner fra resten av modellporteføljen.

Til tross for den relativt store utvendige lengden, er plassen først og fremst rikelig i forsetene. Det finnes et baksete, men hvem som skal sitte der, er ganske uklart.

Det blir som å klatre inn bak i en Porsche 911, mulig, men knapt komfortabelt.

Valg
i8 opererer med tre hovedinnstillinger, ikke ulikt det du kjenner fra resten av BMW-familien; Comfort, Eco Pro og Sport.

I tillegg har du en egen knapp for E-drive. Den gjør at du kan kjøre i8 helt elektrisk. Under gode forhold skal du da kunne kjøre en strekning på inntil 35 kilometer i hastigheter opp til 125 km/t.

Når du starter bilen er du i Comfort-modus. Om batteriet er fulladet betyr det at du kan starte kjøreturen bare med den 131-hesters elmotoren.

Den henter kreftene sine fra en lithium-batteripakke på 6 kW-timer, plassert i midten av aluminiums-strukturen som bilen er bygget på.

Det å dra i gang helelektrisk er som forventet; stille, komfortabelt og mykt. Takket være den totrinns girkassa som sitter integrert med elektromotoren, gir den mer enn nok krefter til å være kvikk i bytrafikken.

Halv sekser
Trår du hardere, slår den tresylindrede turbomotoren inn og bringer sine 231 hester inn i spillet.

Det sørger for at 0-100 skal gå unna på under 4,5 sekunder, mens motoren til tross for få sylindre og lite volum sørger for nok lyd til at du føler deg mer enn sportslig nok.

Den tresylindrede motoren er egentlig bare en halv sekser. Det vil si at de mekaniske lydene er identiske med en større motor, bare litt mer lavmælt.

Samtidig har man tunet eksosanlegget til å bidra – og til slutt en elektronisk lydmodul som sørger for at det høres godt nok inne i bilen.

Den tresylindrede bensinmotoren ligger på tvers, – så tett opp mot kupeen som mulig, på samme måte som elektromotoren foran er presset så langt bakover som mulig – det gir en vektfordeling som er 50/50, samt et lavt tyngdepunkt.

Mye sportsbil
Ingen skal nemlig være i tvil om at i8 til, tross for alle eco-muligheter, er en sportsbil.

Når du slår i8 i Sport-modus blir både demperne og styringen strammere og mer presise. Elektronikken sørger for at begge de to drivlinjene jobber mest mulig effektivt sammen – og i8 veksler mellom å være bakhjuls- og firehjulsdrevet avhengig av hva du trenger.

Ekstra trekk fra forhjulene er særlig effektivt ut av raske svinger. Du skal være godt over gjennomsnittet sensitiv for å kjenne overgangene.

Råskapen i elektromotoren sørger nemlig for å gjøre i8 betydelig kvikkere enn hestekreftene alene skulle tilsi.

Regenerering er viktig for en hybridbil - i8 gir deg rundt 40 prosent av regenereringen når du slipper gassen. Resten kommer i den første delen av bremsepedalens vandring. Det betyr at den føles litt myk, før den virkelig biter til.

I Sport-modus er også både bensinmotor og elmotor i drift hele tiden, noe som sørger for at du raskt blir trygg på hvordan bilen vil oppføre seg, det blir viktig, ikke minst når vinteren kommer.

Lett
BMW i handler naturlig nok svært mye om teknologi. I tillegg til svært avansert aerodynamikk, har ingeniørene tatt store skritt fremover når det gjelder utviklingen av lettvekts-komponenter.

Endelig vekt er ikke klar, men det antydes at den vil ligge under 1490 kg.

Kanskje ikke så imponerende, før du kommer på at vi kjører en bil som har med seg batterier og i praksis to drivlinjer.

Selve kupeen er bygget ved hjelp karbonfiberforsterket plast, rammeverket i bilen er aluminium, i likhet med det meste annet i hjuloppheng og chassis.

På vei rundt testbanen til BMW i Miramas, tar det bare noen få svinger å kjenne at dette fungerer i praksis.

Selv om demperoppsettet sørger for at i8 er komfortabel, er det nesten ikke krengning i bilen – selv ikke når jeg presser den så hardt at elektronikken vil hjelpe til med stabiliteten.

Styringen er en tilpasset utgave av den elektromekaniske styringen du finner i X3. Det sørger for at den er presis og bortimot perfekt vektet som en BMW-styring skal være, men det mangler kanskje litt av den tilbakemeldingen jeg kjenner fra Porsche og BMWs M-modeller. Jeg tar forbehold om at det er var en prototyp jeg kjørte.

En liten time med variert banekjøring ga et godt inntrykk av hva vi kan vente oss fra i8 når den vises ferdig i Frankfurt om en måneds tid, og deretter gjøres klar for lansering neste år.

Ingenting er klart ennå, men det er mulig å tenke seg en pris på rundt 1,1 millioner.

FØLG OSS PÅ VÅR FACEBOOK-SIDEKLIKK LIKER OG VI OPPDATERER DEG!

HOLD DEG OPPDATERT MED DAGLIGE NYHETSBREV – REGISTRER DEG GRATIS HER!

 

Fakta BMW i8 (Prototyp)

Motor:

Bensin: 3-sylindret bensin, 1499 ccm. og elmotor

Effekt:

Bensin: 170 kW (231 hk). 320 Nm.
Elmotor: 96 kW (131 hk) 250 Nm.
Totaleffekt: 266 kW (362 hk) 570 Nm. 

LxBxH:

468,9 / 194,2 / 129,3 cm.

Akselavstand:

280 cm.

Egenvekt m/fører:

1490 kg.

Bagasjerom:

Ikke oppgitt

Aks. 0-100 km/t:

4,5 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,25 l/mil.

CO2:

59 g/km.

Pris:

Ikke klar.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer