img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Porsches turbokrefter
FØRSTEINNTRYKKET: For virkelige hardcore 911-fans er det bare én bil som gjelder. Turbo S er inkarnasjonen av den perfekte stormen.

For å kaste det viktigste på bordet med en gang - den nyeste generasjonen 911 Turbo S gjør unna sprinten fra 0-100 på 3,1 sekunder…

Det er brutalt.

Målet som ble slått opp foran ingeniørene i Stuttgart da de begynte arbeidet med denne bilen var, kompromissløse ytelser.

Ikke overraskende, for Turbo-versjonen har vært toppen av kransekaka i 911-porteføljen gjennom mange år. Snaut to år etter at 991-serien ble lansert, er det altså på tide å gjøre det igjen.

Smart elektromekanikk
Det er lett å la seg imponere av tallenes tale, men på plass bak rattet er det ikke lenger den ekstreme akselerasjonen som er det mest fascinerende – det er hvordan denne bilen kombinerer ekstreme høyfartsegenskaper med evnen til å sno seg rundt tyske krokveier.

En av måtene ingeniørene har klart dette på, er aktiv bakhjulstyring.

Det betyr at vinkelen på bakhjulene kan varieres etter bilens hastighet, med opp til 2,8 grader i motsatt retning av forhjulene, og inntil 1,5 i samme retning.

Fordelen er åpenbar. Når forhjul og bakhjul peker i motsatt retning, vil 911 oppføre seg som en sportsbil med kortere akselavstand – noe som gjør manøvrerbarheten strålende – både ute på landeveien og inne i byen.

På motorveien kan det brukes motsatt, nemlig ved å la hjulene svinge samme vei, og dermed forbedre stabiliteten, som om 911 hadde hatt lenger akselavstand enn de 245 centimeterne den har.

I tillegg har det den effekten at Porsche har kunnet gjøre styringen mer direkte, uten at bilen blir nervøs.

Bedre enn forgjengeren
Allerede i basisversjonen er 991 en betydelig bedre bil enn hva 996 og 997 noen gang var.

Motoren sitter lenger foran, balansen er bedre og det oppgraderte firehjulsdriftsystemet sørger for et grep som står i stil med kreftene.

Og i toppmodellen Turbo S er det mer av alt – et trykk på Sport Plus slipper løs alle innestengte krefter i et gedigent brøl.

I speilet kan jeg konstatere at den gedigne tretrinns bakspoileren har foldet seg ut, den er også mer synlig fordi den er løftet 7,5 centimeter høyere enn den var da den først dukket opp i det jeg passerte 120 kilometer i timen.

Den vinkles også syv grader fremover. 

I tillegg har 911 Turbo fått en ny dynamisk frontspoiler. En slags luftpølse fylles under spoileren, og bidrar sammen med bakspoileren til å øke marktrykket til 132 kilo.

Lydbildet forandrer seg også, aggressiviteten denne bilen nå henter frem får hårene til å reise seg på armene mine.

Kraftplugg
Hjertet i 911 Turbo S er en 3,8-liters sekssylindret boxermotor med to turboer.

Porsche fortsetter å være den eneste bilprodusenten som opererer med to turboladere med ulik turbingeometri på en bensinmotor.

Nytt på Turbo S, (eller som en del av Sport Chrono-pakka for Turbo), er at den har en «overboost-funksjon» som øker turbotrykket med 0,15 bar i inntil 20 sekunder. Da øker momentet til 750 Newtonmeter, noe som gir deg økte krefter i mellomregisteret.

Hestekreftene fordeles til de fire hjulene via en videreutviklet toclutch girkasse som nå opererer med det Porsche kaller «virtuelle gir».

De brukes for å redusere turtallet når du kjører med stabil hastighet, ved å bruke de to clutchene reduseres kreftene. Takket være oljebadet i PDK-kassa kan dette gjøres uten økt slitasje på girkassa.

I tillegg har Porsche selvsagt integrert sin «coasting» som frikobler girkassen fra motoren, noe som også bidrar til lavere forbruk – som om vi egentlig bryr oss…

Presisjonsverktøy
Det er fortsatt noen som klarer å hisse seg opp over den elektromekaniske styringen Porsche kom med i sin nyeste generasjon 911 - jeg mener fortsatt det sitter mellom ørene på de fleste.

Styringen byr nemlig på store mengder følsomhet og presisjon.

For ytterligere å øke svinggleden kan Porsche by på Torque Vectoring Plus, en elektronisk styrt differensialbrems på bakakselen som bruker bremsekraften på høyre eller venstre bakhjul for å gi det ytterste hjulet mer kraft og mer turn in i svingen.

For ytterligere kjørbarhet er firehjulsdriftsystemet, PTM, videreutviklet med en elektrohydraulisk kontroll av senterdifferensialen.

Synes du 2.480.000 kroner er for mye kan du jo nøye deg med en Turbo, uten S. Da får du igjen 3.000 kroner på 2.150.000.

Dermed vil 911 Turbo S bare være en fjern drøm for de fleste av oss – men for en fantastisk drøm den har blitt…

 

Fakta Porsche 911 Turbo S

Motor:

6-syl boxerturbo, bensin, 3800 ccm

Effekt:

512 kW (560hk) v/6500 o/min.
700 Nm v/2100 o/min.
(Overboost 750 v/2.200 o/min)

Mål:

450,6 x 188 x 188 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Egenvekt u/fører:

1605 kg

Bagasjevolum:

115 liter foran, 260 liter bak.

Aks. 0-100 km/t:

3,1 sek.

Toppfart:

318 km/t

Snittforbruk:

0,97 l/mil

CO2-utslipp:

227 g/km

Pris:

2.480.000 kroner

+ Supersportsbil med langturegenskaper.

- Du får en Panamera og en Cayman for samme prisen.

Konkurrenter: BMW M3, Jaguar XKR-S og Nissan GT-R.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer