Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– I inneværende år regner vi med å selge 1000 eksemplarer av S-Cross, sier salgssjef Lars Havre hos Suzuki-importør RSA i Drammen. – Deretter tar vi sikte på en salgstakt på 200 i måneden, altså at det skal selges 2400 biler i 2014. Det betyr at S-Cross, som etterfølger SX4, blir den nye bestselgeren for Suzuki i Norge. Selv om S-Cross er en helt annen bil enn SX4, beholder den mellomnavnet fra forgjengeren. De ytre mål viser at utvendig lengde er økt med 15 cm, mens akselavstanden har vokst med 10 cm sammenlignet med SX4. Et ankepunkt mot forgjengeren var bagasjevolumet. Nykommeren er sånn sett å regne som en fullverdig familiebil med et bagasjerom på 430 liter, mot 270 liter på SX4. Større bagasjerom går ikke på bekostning av benplassen i baksetet, for undertegnede, som er 185 cm, sitter bekvemt når han sitter «bak seg selv» - altså at førersetet står i hans posisjon. To 1,6-litere Sistnevnte er kombinert med sekstrinns manuell girkasse. Vil du ha automat, er det bensinmotoren som gjelder, den leveres enten med CVT-gir eller femtrinns manuell kasse. Ikke 2WD Importøren velger å gi kundene valgmulighet mellom to utstyrsnivåer, GL+ og GLX. Dette er de to høyeste av de fire nivåene som den ungarske fabrikken produserer. Den imponerende GLX-listen inneholder utstyr som cruise control, skinnseter, LED kjørelys, bi-xenon hovedlys, lyktespylere, regnsensor, DAB+ med navigasjon, ryggekamera samt parkeringssensor foran og bak. Syv kollisjonsputer er standard, og Suzuki-konstruktørene regner med at bilen vil oppnå fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP. For nøyaktig ett år siden skrev vi at den kommende S-Cross ville få en pris godt under 300.000 kroner. Det slår til, for startprisen med bensinmotor er 279.900 kroner. Selv med GLX-utstyr sniker prisen seg under 300.000 – med en hundrelapp. Tillegget for CVT-kasse er 15.000 kroner, mens dieselmotoren koster 30.000 kroner mer enn bensinmotoren. Gylden middelvei Ikke slik å forstå at kjøredynamikken er sylskarp og kontant, men Suzukis ingeniører har lagt seg på den gyldne middelvei når det gjelder både styrerespons og chassisoppsett. Førermiljøet er forholdsvis enkelt, men meget oversiktlig. Det er tilstrekkelig lengderegulering av rattet og tilsvarende justeringsmuligheter på førersetet slik at det er lett å finne en behagelig sittestilling.
Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Subaru XV.
|