Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
OPPDATERT MED STORT BILDEGALLERI Jeg hadde bestemt meg for at JEG skulle i hvert fall ikke la meg rive med av bilfabrikkenes sleipe forsøk med å slippe ett og ett teaserbilde eller -video før de ga oss hele pakka. Men så forteller Citroën at de skal vise Cactus i Frankfurt, og dermed er jeg solgt. Dette er nemlig et av de mer spennende prosjektene i bransjen for tiden. Det dreier seg ikke om en enkelt konseptbil (som heter akkurat det samme som den de viste i Frankfurt i 2007) men om en idé om at bilen faktisk kan bli litt enklere og lettere igjen. Kanskje også billigere. Nøkternt Citroën har lenge snakket om noe de kaller C-linjen, som skal ligge under de vanlige modellene, akkurat som DS ligger over. Det er med andre ord en bil som skal være en Skoda-kunde-bil, og nærme seg nedre sjikt som Dacia (og snart Datsun) representerer. Her er en som sier ja takk. Gi meg når som helst et interiør du kan rengjøre med høytrykk, som i Twizyen min, i stedet for skrapbare finerer og hullbare stoffer. Ikke så lett Og vi kan jo bare se på klesmerket D Squared, ikke akkurat enkelt verken å skrive eller si. Men E skal altså i så fall bety Entry eller Essential eller ??? – vi får se. Franske blader – l’Auto Journal hadde bilen på forsiden allerede i juli – sier at den skal i produksjon neste år, at det blir en liten SUV på firemeterogtjue og at den skal koste 12.000 euro. Det er så vidt du får en Smart Fortwo for det. Differensiering DS3 Cabrio Racing er et eksempel. Vent deg flere modeller som blir bygget i meget begrenset opplag – 200 – 400 eksemplarer. Gruppen brenner fremdeles 200 millioner euro hver måned, og selv med et statlig lån på 7 milliarder begynner ting virkelig å haste. Men noe ekteskap med, for eksempel, GM, skal vi nok ikke vente oss. En bil som Cactus viser at de både har mot og vilje til ikke bare å klare seg på egen hånd, men også til å kunne finne sine egne veier.
|