Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Yaris Hybrid-R er basert på Yaris 3-dørs, og konseptet har en hybrid drivlinje som kombinerer 1.6 Global Race Engine (GRE) med to kraftige elmotorer som gir en "intelligent" elektrisk firehjulsdrift. Energien som regenereres gjennom bremsing blir lagret i en superkondensator, spesielt godt egnet til sportsbiler på grunn av høy lagringskapasitet og evnen til raskt å kunne lagre og bruke energien. FIA-godkjent Motoren er spesielt utviklet av Toyota Motorsport GmbH (TMG) og tilfredsstiller reglene fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA). På bakakselen drives hvert hjul individuelt av hver sin elektromotor med 60 hk ytelse. Motorene er de samme som brukes i en helt vanlig Yaris Hybrid. Alt i alt utvikler drivlinjen derfor hele 420 hestekrefter. De to elektromotorene jobber som elektriske generatorer under bremsing, og supplerer bensinmotoren med kraft under akselerasjon. Superkondensator En tredje elektromotor, også den med 60 hestekrefter, er plassert mellom bensinmotoren og den sekvensielle girkassen med seks trinn. Denne motoren fungerer som generator i to tilfeller: Under nedbremsing og under akselerasjon. Den gir da kraft direkte til de to elektromotorene bak. Aggressivt utseende Den såkalte «Keen Look» og «Under Priority» designfilosofi er forsterket gjennom nye frontlykter, en bredere grill, samt svarte og blå detaljer som står i kontrast til den hvite eksteriørfargen. Støtfangeren har to store luftinntak og blå LED kjørelys. Luftinntaket bidrar sterkt til kjøling av forbremsene, mens formen på frontleppen er designet for å samle luftstrømmen under bilen. Skjermene huser store 18-tommers TRD-hjul med dekk av typen Michelin Pilot Sport Cup i dimensjon 225/40 R18. Disse høyytelsesdekkene er velegnet til både vei- og banebruk. Ventilerte og perforerte bremseskiver er kombinert med kalippere med seks sylindere foran og fire bak. Toyota er for tiden inne i en treårig produktlanseringssyklus. Den startet i fjor, og innebærer introduksjon av 23 nye eller ansiktsløftede hybridmodeller innen utgangen av 2015. 15 av disse kommer i løpet av snaue to og et halvt år, blant disse en brenselcellehybrid.
|