img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Det første Frankfurt-glimtet
Da gjorde vi det igjen da. Tok oss en avslappet spasertur gjennom bilutstillingen i Frankfurt. Dagen før hordene (journalist-hordene – de horder mye mer enn publikum) slipper til.

Jeg er redd jeg ikke kan bidra med de store nyhetene i disse første glimtene.  Du får riktignok «ekte» fotos av Volvos nye konsept-coupé for første gang, og Hyundai hadde kledd av sin i10 og Kia tar endelig Soul på alvor også i Europa – jo da, noe fikk vi se.

Men det meste var fremdeles bortgjemt og blir først kjørt på plass noen timer før åpningen tirsdag. Men kjære vene, jeg er mer enn fornøyd med å få hilse på den gamle Monzaen. Konseptbilen må gjerne vente til i morgen.

Stort oppbud
Visstnok er det 10.000 mediapersoner påmeldt til årets IAA. Ca. 2000 av dem var på den store VW-samlingen, 500 var hos BMW og 500 var hos Mercedes.

Jeg lurer på hvor resten var. Det var riktignok noen mindre parties rundt i byen, men de var såpass eksklusive at de monner ikke når vi legger sammen.

Men da har det altså vært ca. 7000 som enten ikke har blitt invitert til noe, eller som har vært smarte nok til å si nei takk. Men dem er det ikke mange av.

VW ruler
Det er Volkswagen-gruppen som ruler disse pre-utstillings-eventene, enten det er «hjemme» i Frankfurt eller i Genève. De er så dominerende at de andre, Ford, Opel eller Toyota for eksempel, nesten ikke gidder invitere noen mer.

For VW støvsuger. De har til tider invitert så mange at importørenes egne ansatte ikke har fått billetter og har måttet «låne» navn av noen journalister for å få sneket seg inn.

Sikkert morsomt å være på nært hold av Ferdinand Piëch. Han var forresten ganske bryskt avvisende da en tysk avis like før utstillingen antydet at den snart 80-årige høvdingen skulle trekke seg. Ikke veldig aktuelt, fikk vi beskjed om.

Men det kan man i hvert fall si om VW-partyet. At som regel får man se en nyhet eller tre. 

Audis Giugiaro-designede Nanuk var kanskje nesten verdt å bruke noen timer på, på en ellers hyggelig ettermiddag – hvis det ikke hadde vært for at vi allerede hadde sett Parcours i Genève.

Holder kortene tett
Og hvorfor jeg gikk innom BMW skjønner jeg ikke helt, der var det ikke noe – bortsett fra at vi fikk se noen av seriefargene på i3. 

Og de som holdt seg til Mercedes fikk slett ikke se S-Coupeen, den blir tilgjengelig for oss alle først tirsdag.

Men de fikk da se sjefen selv, Dieter Zetsche, i baksetet på en S-Klasse som ble kjørt inn av – ingen. Men begynner ikke autonome biler, de selvkjørende automatene, å bli såååå 2013 at du nesten sovner?

Det blir garantert mye å fortelle om i dagene som kommer, selv om nyhetene nok kommer til å ligge mer på netting av biler, og grensesnitt og kommunikasjonsstandarder, enn på nye linjer og spennende materialer.

Faktisk har jeg en følelse av at det er ganske langt mellom nyhetene, og at av nyheter er det Citroën som kommer til å ha den hotteste, med sin praktfulle Cactus.

Perifert
Men jeg har allerede sett noen rare tilløp til nye dekk-ideer, jeg skal opp i noen annen-etasjer og se på ting du ennå ikke finner på noen biler.

Støtdempere, for eksempel, sånne som genererer og dytter strøm inn i elbil- eller hybrid-anlegget ditt, for hver gang det er en fjæringsbevegelse.

Men jeg kommer til å gå forgjeves etter morsomhetene. Det er da bare to år siden vi hadde Melkus, og Wiessmann, og Artega og Melkus her, og jommen var det ikke noen russiske superbiler her også.

Slike kan du se langt etter i år.

Egentlig – og det er fryktelig trist for en som meg som helst spiser bilutstillinger til frokost for at han skal holde seg stor, frisk og sterk – har jeg en ekkel følelse av at vi snart kan begynne å se langt etter bilutstillinger.

Tynt i rekkene
Årets Frankfurt vil, tror jeg, vise seg å være ganske klein. De store tyske er selvfølgelig store (og tyske), men resten er nesten ikke her. Ikke noen festlige, dekadente konseptbiler (bortsett fra noen snusfornuftige som Volvos), ikke noen overdådige stands og så å si ingen overraskelser.

Nå skal man selvfølgelig ikke dømme folk etter kvadraten, men når Ford tjente nesten 5 milliarder dollar i første halvår og nå mener at USA-salget vil nå 17 millioner biler igjen, skulle man tro de hadde grunn til å feire. Også i Europa.

Her i Frankfurt er de nabo med nykommeren Kia, og det ser jommen ikke ut som Ford verken har større stand, flere nyheter eller festligere farger enn Kia. Og vi ser helt tomme, eller halvtomme, annenetasjer i de store hallene, der det for bare to år siden sto geledd med spennende biler.

En annen kjip observasjon er at ved IAA-tider er tysk presse stappfulle av dyktige spesialseksjoner om bil og bilisme og bilteknologi og bilpolitikk.

Stille i pressen
Det vi ser i år er at for eksempel Spiegel ikke har ett ord, Die Zeit nevner det bare så vidt, Focus har mer om nye klokker og kamera enn om nye biler (selv om de har en slags seksjon) og Manager, som virkelig pleide å kaste seg uti det, nøyer seg med et oppkok av den, riktignok fremdeles spennende, historien om hvordan Piëch og familien ranet til seg både VW og Porsche og dermed doblet formuen.

Med andre ord, bil begynner å bli lavinteresse ser det ut som.

Det er klart at akkurat som moteverdenen har begynt å spørre høyt om hvor relevante moteukene egentlig er (vil noen vente til våren med å kjøpe de klærne som blir vist nå, når Zara allikevel klarer å kopiere dem og få dem ut i butikkene på fem uker?) begynner man å spørre om hvor relevante egentlig bilutstillinger er.

Gått ut på dato?
Selger sånne arrangementer biler?

Svaret er et stadig klarere nei. Så hva er da poenget? Klø egoet til noen sjefer og en bråta journalister?

Høres dyrt ut.

Men så lenge vi har bilutstillinger, har vi også Designers Nights. Det er dit jeg rusler mens kollegene står i kø for å få et glass og balansere en kanape. Der møter jeg de som er etablerte og som er i ferd med å gjøre bildesign trøttere og trøttere (for å sitere Chris Bangle, BMWs tidligere stil-diktator, fra et ferskt intervju.)

Men der møter jeg også de unge studentene som tenker sideveis, og som, i hvert fall så lenge de ikke er underkastet fabrikkenes rigide regimer, virkelig gir forfriskende impulser.

Så for å avslutte rapporten fra første dag: dystre utsikter for bilutstillinger kanskje, men selv svever jeg på en optimist-sky.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer