img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Frankfurts best skjulte
Langt oppe i en annen etasje, bak tette vegger, ramlet vi rett oppi Kinas prestisjeste personbil. Hongqi. Kanskje bedre kjent som Røde Flagg.

Det var Johnson Controls som hadde tatt den med. De er storleverandør av interiørdesign og interiør-detaljer også til kinesisk bilindustri. Og det er klart at det er morsomt å vise frem at de er involvert i limousinen over alle limousiner.

Nå sto den klemt inne i et hjørne, jeg måtte fjerne tre skrytplakater for å få såpass mye av den i en ramme som jeg tross alt har klart, og selv om det var interiøret vertskapet gjerne ville fortelle om, var det umulig å få noen til å låse opp dørene.

Samma det, nå har jeg tatt på et Rødt Flagg også.

Ikke første gang forresten. Jeg har sikkert fortalt at jeg besøkte Shanghai en gang på tidlig åttitall, da ble vi faktisk fraktet rundt i en ganske gammel Hongqi – kuriøst. Særlig plysjinteriøret.

Men nå er det altså en ny generasjon Røde Flagg på gang, 55 år etter at den første debuterte. Og den nye modellen er ganske interessant, først og fremst av politiske årsaker.

Mest import
Frem til nå har 70 prosent av nye biler i Kina kommet fra en oversjøisk produsent – kanskje bygget i Kina, men allikevel en inntrenger.

Og – enda verre – 80 prosent av de som ble kjøpt inn av offisielle myndigheter, var utenlandske. Med Audi i spissen, men siden 2009 er også Mercedes-Benz og BMW inkludert på listen over «offisielle kjøretøy».

Den nye toppledelsen, med president Xi Jinping i spissen, jobber veldig for å fremme «kinesiskheten» og for å slå ned på korrupsjon og åpenbart misbruk av offentlige midler.

Det later til at den nyeste Hongqi er i sentrum av den iøynefallende delen av denne innsatsen.  Sinologer forteller oss at Kina gjerne vil vise verden at de står på egne føtter, at de ikke vil speile utenlandsk innflytelse, og at det å kjøre rundt i tyske biler, kanskje ikke vil gi det riktige inntrykket nå.

Dessuten vil det selvfølgelig være et håndslag til hele den kinesiske bilindustrien dersom vanlig publikum ser at de øverste lederne nå begynner å kjøre lokale produkter, og at det ser ut som om disse bilene gjør det like bra som de importerte.

Prestisje
Zhu Huarong, visepresident hos Chang’an – den eneste kinesiske bilprodusenten som stilte ut i Frankfurt i år - sa det veldig klart. «Jeg håper at Red Flag overlever», sa han. «Går det merket under, vil det være et stort slag for alle som jobber i kinesisk bilproduksjon. Det er intet kinesisk bilmerke som har større prestisje. Dersom det får suksess i de øverste rekker, vil det være en seier for hele vår bilindustri» 

Men han føyde til at volumet som det offentlige kjøper er forholdsvis lite. Selv har han nettopp solgt 1500 Raeton sedaner til forskjellige regjeringskontorer. Kommersielt er det derfor den vanlige konsumenten man må sikte mot, «men derfor er det viktig at vi får drahjelp til å fokusere på våre egne merker».

Det er FAW – en av de fire store – som produserer Hongqi, (samtidig som de lisensbygger sammen med bl.a. VW, Audi, Toyota og en rekke andre), og de tar åpenbart Rødt Flagg på alvor.

De hadde samlet 1500 av sine egne designere og ingeniører for å utvikle det nye flagget «Klart for det 21. århundre».

Tung investering
De har satt av en milliard Renminbi (omtrent det samme i norske kroner) for å pushe merkevaren mellom nå og 2015 og har allerede investert 5,2 milliarder i den nye modellen.

Ved slutten av august hadde statlige kontorer allerede mottatt 1000 eksemplarer av den nye H7-modellen – mens 330 hadde gått til lokale kunder.

Men mens de «offentlige» bilene blir solgt direkte, skal FAW selge til privatkunder gjennom «livsstilsentra» - «der kundene kan interact direkte med modellserien tilsvarende slik de opplever det i en Apple butikk».

Det er ni slike på plass allerede, og fire til skal opp i år, mens det er planlagt syv eller åtte nye «Hong Guan» neste år.

Strategisk
Den i Beijing ligger forresten vegg i vegg med flagship-butikkene til Bugatti, Lamborghini, Rolls-Royce og Ferrari.

Prisene er ikke vanvittig høye, den billigste starter på rett under 300.000 kroner (E-klasse pris), men – som de sier – på en av våre Audi A6L får vi 50 prosent av fortjenesten. På denne får vi 100 prosent.

For private kunder er det bare to motoralternativer. En to-liter turbo-firer med 201 hk og 260 Nm, eller en V6 på 3 liter med 228 hk og 300 Nm – begge bruker en sekstrinns automat.  Bilen måler 510 x 188 x 149 cm og har en akselavstand på 297 cm. 

Sånn sett var det morsomt å møte deg, og det skal bli spennende å følge med på hvordan det kommer til å gå. Men det haster vel egentlig ikke med å møtes igjen? Så spennende var du egentlig ikke.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer