img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Lavere forbruk med automatgir
BILØKONOMI: Ikke akkurat i samsvar med barnelærdommen: Det er slutt på de tider da biler med automatgir var betydelig tørstere enn biler med manuelt gir.

I dag har nye typer automatgir kombinert med moderne motorteknologi presset forbruket nedover – ofte under tilsvarende bilmodell med manuelt gir. Dessuten er pristillegget for automatgir betydelig lavere enn før, og det kjøres ofte tilbudskampanjer med minimale eller ingen pristillegg for automat.

Dermed er bilkjøpernes interesse for biler med automatgir betydelig økt, for flere mellomstore og store biltyper er det faktisk automatgir som dominerer salget i dag.

Dominerende

Norges mest kjøpte bilmerke, Volkswagen, har i 2013 automatgir av DSG-typen i hele 95 prosent av solgte VW Jetta, 82 prosent av Golf Plus, 75 prosent av Touran, 72 prosent av CC-modellen, 67 prosent av Tiguan og 65 prosent av VW Passat.

Audi har på sin side 60 prosent automatgir totalt for alle sine modeller solgt her i landet, mens Skoda har størst andel for sin store modell Superb med 55 prosent.

Ser vi på et merke som Subaru – hvor de firehjulsdrevne modellene dominerer med godt over 90 prosent av totalsalget – er automatgir på plass i flesteparten av de bensindrevne modellene og er nå også på vei inn i de dieseldrevne.

Lettere girkasser

De nye typene girkasser av typene CVT (trinnløst gir) og DSG (dobbelclutch) er betydelig lettere enn før. Tradisjonelle automatgirkasser var tunge og med hydraulisk kraftoverføring. Dette ga et betydelig krafttap og dermed økte drivstofforbruket sammenlignet med manuelt gir.

– Det er helt klart at ikke bare lavere vekt på girkassene, men også bedre og mer nøyaktig elektronisk styring av både motor og girkasse slår ut i gunstigere forbruk, sier teknisk sjef Morten Ødegård i Harald A. Møller AS.

Han understreker at levetiden for automatgirkasser er minst like lang som for manuelle girkasser.

– Vi har hatt DSG-girkasser i 10 år i våre biler til nå, og ser bare fordeler med dem. Det er likevel viktig at bileieren passer på å følge servicene, med oljeskift hver 60 000 km. Når mekanikeren har bilen inne til service, kan han avlese tilstanden på girkassen ved hjelp av diagnoseutstyret på verkstedet.

Mer effektiv motor

– Vi ser at mer effektive motorer og lavere vekt på CVT-girkassene gir utslag i lavere drivstofforbruk, samtidig som CO2-utslippet synker, sier opplæringsleder Svein Sæbø i Subaru Norge AS.

Han nevner Subaru Forester 2013-modell som et typisk eksempel: I 2007 hadde den et CO2-utslipp på 220 g/km, mens 2013-modellen bare slipper ut 150 g/km. Samtidig har forbruket falt merkbart for bensinmotorene og nærmer seg nå det gunstige nivået dieselmotorene har.

– Sammenligner vi CVT-girkassen med en tradisjonell automatgirkasse, så har CVT et uendelig antall utvekslinger. Den elektroniske styringen av girkassen velger alltid den utvekslingen som er mest gunstig der og da. I tillegg lærer elektronikken i bilen din hva slags kjøremønster du har og legger opp giringen etter det. I løpet av 10 kilometer lærer bilens elektronikk sjåførens kjøremønster – om en ny sjåfør kommer bak rattet i bilen din, sier Svein Sæbø.

Samspill motor/girkasse

På dagens biler er det tett samspill mellom motor og girkasse. Den elektroniske styreenheten for girkassen og styringen av motoren «snakker sammen» hele tiden mens du kjører, slik at du får gunstigst mulig turtall, forbruk og utslipp til enhver tid.

– Bensinmotorer blir stadig mer effektive, og Subaru har nå tatt i bruk motorer som jobber etter den såkalte Atkinson-cycle, forteller Svein Sæbø.

– Det betyr at ved rolig kjøring er motorens kompresjonstakt vesentlig kortere enn ved raskere kjøring og akselerasjon. Kompresjonstakten reduseres med inntil 50 prosent, det vil si at stempelet går bare halve veien. Det medvirker også til lavere forbruk og utslipp. I tillegg har Subaru endret konstruksjonen på sin nyeste CVT-girkasse for 2013-modellene, slik at den nå er enda lettere og mer kompakt enn på tidligere modeller.

Prøvetur

Det er ikke vanskelig å kjøre rimelig med for eksempel en Subaru Outback 2.5 med 167 hk bensinmotor og CVT-automatgir. En prøvetur Bil gjorde med en 2011-modell for ikke lenge siden, ga et forbruk på 0,66 liter pr. mil på turen Oslo – Mandal – Oslo, ca 750 km totalt. Kjøreforholdene var tørr vei, normal trafikk og med sommerdekk. For 2013-modell Outback med 170 hk bensinmotor oppgir fabrikken et landeveisforbruk som er redusert med ca 10 prosent, fra 0,67 liter til 0,61 liter pr. mil. Og da nærmer man seg raskt tilsvarende bil med dieselmotor…

Ikke alle like gode

Selv om tendensen til lavere forbruk er klar for biler med de mest moderne og effektive automatgirkassene, er det langt fra alle bilmerker og modeller som er mindre tørste med automat enn med manuell. Tradisjonelle automatkasser med fire eller fem trinn kan ofte gi høyere forbruk enn manuell girkasse i samme bil.

Enkelte bilmodeller har hatt samme type automatkasse i flere år, uten endringer. Andre har fått den siste generasjon CVT- eller DSG-girkasser, samtidig som også motorutviklingen har virket gunstig på forbruk og eksosutslipp.
 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer