Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi var vel enige om, da vi kjørte den nye Skoda Rapid i fjor sommer, at denne kommer til å bli et viktig element i Skodas ambisiøse ekspansjonsplaner. Nå har jo ikke det akkurat slått til i Norge, i de seks-syv månedene bilen har vært på markedet her hjemme har det vært solgt 250 eksemplarer av den. Det vil si ca 5 prosent av det samlede Skoda-salget – bare Roomster selger færre. Nå skal det endres, volumet skal opp!!! – for endelig har den fått mindre bagasjerom. Appell til norske bilkjøpere Du vil kanskje oppleve utseendet som karakterløst. Da har du ikke opplevd Marko Jevtic, designer hos Skoda, sin innføring i Rapid-formspråket. Han klarte til og med å få oss til å oppdage to triangelformede antydninger på bakluka, og overbevise oss om at dette var en referanse til tsjekkisk kubisme. Og det var ikke en gang han som hadde designet denne bilen. (Derimot er neste Fabia hans ansvar!) Noe av det som særpreget den opprinnelige Rapid var et enormt bagasjerom, 40 liter større enn det du finner i Jetta, på tross av at bilen både var kortere og smalere (hhv. 16 og 7 cm) enn slektningen fra Wolfsburg. I Spaceback-utgaven er dette volumet krympet, fra 550 til 415 liter (1380 liter med nedfelt baksete), først og fremst fordi bilen er blitt 18 cm kortere. Til gjengjeld ser den nok litt bedre ut for norske øyne. I hvert fall så lenge vi snakker om under 250.000 kroner er norske bilkjøpere mer interessert i hatch enn i notch, og Spaceback heller utvilsomt i retning av nesten-stasjonsvogn. Det ble ganske mye kjøring denne gangen, også til steder der de offisielle Skoda-løypene rundt Verona i Italia egentlig ikke ledet, slik at det går an å slå fast at Redaktør Ringens innvendinger da han kjørte den første Rapiden i stor grad er blitt besvart av konstruktørene. Setene oppfattet jeg som komfortable og med akseptabel sidestøtte – kanskje jeg synker mer ned i dem enn det han gjør. Presis og stabil Jeg ble også en beundrer av styringen. Den er allerede etter et halvt år endret fra hydraulisk servo til ren elektrisk styreassistanse. Presis og med følelsen av en høy grad av stabilitet rett frem på motorvei, men å kalle den verdens mest følsomme er kanskje å overdrive. Det hører også med til historien at denne utgaven er blitt 100 kg lettere enn originalen, og veier nå bare rundt 50 kg over tonnet. Man merker når det er lite overvekt – i hvert fall er jeg en stor beundrer av magert. Magert Alle disse endringene (ikke lavere vekt, selvfølgelig), og de nye motoralternativene – noen med 7-trinns DSG-kasse – blir også tilgjengelige på notchbacken, for dem som fremdeles vil ha den løsningen. Importøren regner imidlertid ikke med at det er flere enn 150 av dere neste år, mens det vil være rundt 1200 andre som vil bestemme seg for Spaceback i 2014. Salgsstart er omtrent nå – så snart prisene er helt klare, og den første bilen skal levers den 11. november. Bare noen ord, for en gangs skyld, om bildene. Det er en salig blanding av mine og Skodas fotos her. Stylingskissene er selvfølgelig Skodas, men det som er viktigere er at bildene som antyder litt av hva som skjer på en hyggelig introduksjon definitivt er Skodas. Så indiskret ville jeg aldri finne på å være. Legg også merke til de tre siste bildene. De forteller litt om hva annet jeg gjorde på denne turen, alt sammen opplevelser som dere skal få ta del i, bare jeg får igjen pusten. FAKTA
|