Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det første man legger merke til er at de store, runde tåkelyktene er erstattet av mer diskrete, firkantede lykter. Utover det skal du kjenne modellen relativt inngående for å avsløre hva som er endret. Men siden den kompakte SUVen kom på markedet i 2009, har det skjedd en del med designspråket hos Skoda, og det er disse endringene som nå også overføres til Yeti. Outdoor Outdoor-utgaven byr blant annet på egne felger, beskyttelsesplate under motor og girkasse, skliplater foran og bak samt takrails i sølv/sort. Oppsettet for øvrig er det samme for begge varianter. Yeti er blant mine favoritter – ikke fordi den er spesielt spennende, men den er meget smart bil. Den opptar omtrent samme flate som en Golf, men den ekstra høyden gjør underverker for innvendig plass. LES OGSÅ: Alternativ-Golf Man setter seg inn i bilen, ikke ned som i en sedan eller opp som i en SUV. Ut i det fri Det gikk opp og ned, flere ganger med et hjul eller to i løse lufta, ned ekstremt bratte bakker og gjennom bekkefar. I løpet av en halvtime fikk Skodas instruktører effektivt demonstrert at Yeti ikke bare er en ujålete liksom-SUV, den duger faktisk i terrenget også. En bakkeklaring på 18 cm er en av Yetis praktiske sider. Et fleksibelt interiør en annen, man kan skyve baksetene for å øke bagasjerommet fra 405 til 510 liter. Eller man kan legge dem ned, eller løfte dem helt ut. Bensin og diesel De rimeligste modellene har forhjulsdrift, men firehjulsdrift kan leveres i kombinasjon med 2.0 TDI og 1.8 TSI motorene. Nye Yeti kommer til Norge i slutten av januar 2014, og importøren har nøkterne salgsmål på cirka 1000 biler neste år. Rimeligste modell med 105-hesters TSI-motor og forhjulsdrift, får en startpris på 230.000 kroner. Ønsker du firehjulsdrift må du velge kraftigere motor, og dermed passerer prislappen 400.000 kroner.
Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Subaru XV m.fl.
|