img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Mer sport i Forester
FØRSTEINNTRYKK: Komforten er bedre, støynivået er lavere – men først og fremst er endelig bensinturboen tilbake.

Tidligere i år kom fjerde generasjon Subaru Forester på markedet. Den var en betydelig oppgradering sammenlignet med bilen den erstattet, med både bedre kvalitetsfølelse i interiøret, og betydelig bedre plass.

Introduksjonen av den nye kompakte crossover-SUVen, XV, sørget også for at det ble plass til en litt større Forester denne gangen, først og fremst innvendig.

Myket opp
På plass bak rattet er det ingen tvil om at Forester er blitt mer moderne. Kvalitetsfølelsen er hevet, selv om det fortsatt er et stykke opp til de beste i denne klassen.

Avstanden mellom førerplassen og frontruta er økt, det sørger for at romfølelsen er bedre. Bredden er også større, i likhet med kupelengden – alt dette kommer som et resultat av den økte akselavstanden.

Forsetene er absolutt godkjente. Selv om det ikke er overdådig med innstillingsmuligheter, er det ikke noe problem å finne en god sittestilling.

Utsikten til instrumentene, som i stor grad er de samme som i XV, er god.

Baksetet er løftet litt, noe som er bra for de minste. Samtidig har bilens økte størrelse sørget for at det fortsatt er god plass til både ben og hode, også for voksne i baksetet.

Tøff og trygg
Forester en den kompisen som det aldri er noe tull med, som kommer når han skal, og som aldri lager bråk – men heller forteller en morsom vits om stemningen skulle bli dårlig – rett og slett en du kan stole på.

Akkurat i denne versjonen viser det seg at det også finnes litt muskler under skallet.

Det begynner å bli noen år siden norske Subaru-kunder kunne hygge seg med bensinturbo i Forester, et naturlig resultat av et avgiftsregime som ikke akkurat har premiert slike biler.

Kjært barn har mange navn, og XT heter nå 2.0DIT.

De som husker den gamle XT-versjonen må nok foreta en liten omstilling, for denne nye generasjonen Forester er en helt annen bil.

Mens den gamle Forester XT bare var en litt forhøyet Impreza, er dette en bil som i større grad fremstår som en konkurrent til andre typer SUVer.

240 hestekrefter er hentet fra en nyutviklet boxerturbo, en motor som er både stillegående og lettkjørt.

I motsetning til de mer sportslige Imprezaene, er motoren i Forester XT koblet samme med en CVT-kasse.

Normalt sett er ikke disse trinnløse kassene vår favoritt, men Subaru har klart å utvikle en girkasse som har beholdt den sømløse følelsen, uten å føles som det slurer på clutchen.

I tillegg endres girkassens egenskaper når du bruker SI-drive.

S# SI
Til tross for at det kan se slik ut, handler det ikke om bannskap. SI-drive er Subaru sitt system for å styre gir og gassrespons.

CVT-kassen kan også gires «manuelt» og har da i normal og sportsmodus seks forhåndsdefinerte utvekslinger å velge mellom.

Trykker du på de mystiske knappene på rattet merket med S#, er du over i det som kalles Sport Sharp. Da har du i stedet åtte trinn å velge mellom, og gassresponsen øker.

Knappene er nok særlig kjent for de av dere som har vært så heldige å få noen meter bak rattet i en WRX-utgave av Impreza, men dukker altså også opp på andre sportslige Subaruer.

Styrefølelsen er bra, betydelig bedre vektet enn på tidligere utgaver – men du merker at Forester er høy og er blitt større. Du må være litt smartere om du skal bruke Forester mer sportslig, men det er fullt mulig, ikke minst takket være firehjulsdriftssystemet der det fortsatt er mulig å kjenne rallygenene.

Sammenlignet med dieselutgavene har XT-versjonen også noe stivere dempere for å ta av de ekstra kreftene.

Også bedre utenfor asfalten
Forester er en klassisk «hyttebil» - og med det nye X-Mode-systemet er sjansene for at du kjører deg fast ytterligere redusert.

X-Mode sørger for å utnytte bilens elektroniske systemer for å gi optimalt grep.

Snøen hadde ennå ikke lagt seg på Østlandet da vi kjørte Forester XT, men erfaringen med systemet fra dieselversjonen tilsier at det først og fremst bidrar til å stabilisere bilen når du kjører under vanskelige forhold.

Systemet skal også hjelpe deg når ett eller to hjul blir hengende i luften, ved å bruke bremsene til å overføre kreftene til de hjulene som har bakkekontakt.

I tillegg har bilene med X-Mode også bakkeassistent, som bidrar når vi skal ned igjen den bakken som vi har klatret opp ved hjelp av firehjulsdriftsystemet.

22 centimeter bakkeklaring bør være nok til de fleste utfordringer du møter i hverdagen.

Støydemping har også Subaru forstått nytten av, og denne generasjonen Forester har tatt et viktig steg fremover – det betyr mye for komforten.

FAKTA Subaru Forester 2.0DIT Sport

Motor:

4-syl. bensin, 1998 ccm

Effekt:

177 kW (240 hk) v/5600 o/min.
340 Nm v/2400 o/min.

Mål:

459 x 179 x 173 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt u/fører:

1607 kg

Bagasjevolum:

488-1556 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

221 km/t

Snittforbruk:

0,87 l/mil

CO2-utslipp:

197 g/km

Pris:

kr 670.300

           

Konkurrenter: Premium-SUVer som Audi Q5, BMW X3, XC60 og Mercedes GLK


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer