Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det skader ikke å være litt ekstrovert om du velger deg en CLA – særlig når du lar AMG levere stylingen. Linjelikheten med storebror CLS er selvsagt ikke tilfeldig, for firedørs sedaner med coupélinjer er en av de nye trendene i bilindustrien. LES: De små ting (ved CLA 200) Selv sliter jeg fortsatt litt med å venne meg til utseendet på CLA. Det er noe med taklinja som ikke sitter helt, det blir litt stutt. Samtidig er tilbakemeldingene fra de som ser bilen så godt som utelukkende positive. De tonede rutene og AMG-stylingen hjelper også, det får CLA til å se ut som den er lavere og litt lenger enn det som faktisk er tilfelle. Vinterekspress Motoren er paret opp mot en nesten ny syvtrinns toclutch-kasse – utviklet av Mercedes selv. Sammenlignet med hovedkonkurrentene er Mercedes relativt ferske på denne type teknologi, men det er ingen tvil om at ingeniørene i Stuttgart ikke var fornøyde før de hadde kommet opp med noe som var konkurransedyktig. Girkassen kan selvsagt styres via hendler bak rattet, om du ikke vil la elektronikken gjøre jobben. Det gjør den basert på om du har valgt Sport eller Comfort – i tillegg til at den analyserer ditt kjøremønster. Stor utenpå CLA er likevel lettere – fordi den ikke er designet for å kunne utstyres med større motorer enn de firesylindrede. Der CLA kommer til kort, bokstavelig talt, i forhold til C-Klasse, er i baksetet – noe som skyldes den begrensede akselavstanden. NETTKJØRT: A250 Sport Engineered by AMG Riktignok er dette en firedørs bil, men plassen i baksetet er ikke mye større enn det du finner i en tradisjonell coupé, ikke minst takket være den lave takhøyden. I praksis sørger det for at plassen bak først og fremst er egnet for barn. I forsetene, og ikke minst bak rattet, er følelsen en helt annen. Selve dashbordet og instrumentene er de samme som du finner i A-Klasse, men likevel føles CLA som en større bil. Førersetet er av typen «bøtte-light» og kombinerer komfort og sportslighet på en fin måte. Miks Ikke desto mindre, balansen i bilen er fin og kombinerer muligheten til raske retningsendringer med denne litt isolerte komforten som vi kjenner fra de større Mercedes-modellene. Styrefølelsen er god, og takket være Mercedes’ system for variabel styreutveksling, Direct Steer, blir den kortere jo mer du dreier rattet. Systemet er ikke ulikt det du finner hos en rekke andre produsenter av mer sportslige biler, og sørger for at du ikke trenger å flytte hendene når du skal gjennom en skarp sving. I likhet med de fleste andre produsenter har Mercedes gått for en elektromekanisk styring, som gir dem mulighet til å variere tyngden avhengig av situasjonen. Tar seg ut Til tross for at de deler plattform og svært mange komponenter, fremstår de da også som to ulike biler. A-Klasse har blitt priset for sitt designuttrykk, men i denne sammenhengen er det CLA som er et virkelig statement. Det koster noen ekstra kroner, og gjør at du må inngå noen kompromisser sammenlignet med den noe mer praktiske A-Klassen. Vår testbil, 250 4Matic med automat, er den desidert dyreste utgaven i CLA-familien, i hvert fall frem til en 45AMG-versjon entrer scenen. Etter våre erfaringer med A-Klasse i samme utførelse, er det noe å glede seg enda mer til.
Konkurrenter: BMW 1-Serie, Audi A3 Sportlimousine.
|