img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Sinnataggen
A45 AMG er en bil der du bare MÅ gi gass - bånn gass - ut av alle kryss, rundkjøringer og så snart det blir en luke i køen.

Belønningen er den fantastiske putringen og fresingen fra de fire eksosrørene som er pakket inn i to forkrommede ovale innramminger på hver sin side av den obligatoriske diffusoren...

Akselerasjon 0 – 100 er den samme som for en Tesla Model S, men gleden over den 360 hesters toliteren med turbo kan ikke sammenlignes, dette er rett og slett organisk nytelse av fossilt brennstoff - rendyrket pornografi for bensinhoder...

AMG har alltid vært brutalt - jeg husker fortsatt da vi sto på utsiden av testlaboratoriet i Affalterbach og kikket inn gjennom glassruten på to monstermotorer som ladet så turboer og kompressorer var rødglødende...

Jeg husker det absurde skyver i V12-motoren som nå stort sett er forbeholdt oljesjeiker med egen brønn i bakhagen. Riktignok pumpes det store mengder med olje opp fra norske havdyp, men vår påtatte norske beskjedenhet gjør at denne supereffektive toliteren passer oss betydelig bedre.

Endelig
Sportsbiler med forhjulsdrift har tradisjonelt vært selve definisjonen på de tre U-ene: Undermotorisert, Understyrt, og Unødvendig.

Det har ikke vært fritt for litt tilsnakk, etter at vårt første møte med A-klasse i test mot resten av kompaktgjengen, ikke var like hjertelig som importøren, selgere og entusiaster skulle ønske seg.

Inntrykket bedret seg betydelig da vi la labbene på A250 som også hadde vært innom AMG for litt kos - etter noen dager med A45 AMG føles det som om det meste er tilgitt – det var ikke helt opplagt.

For med inspirasjon hentet direkte fra SLS, er det mye å leve opp til.

Til tross for navnet er det ikke noen 4,5-liters V8er som sitter under panseret, men en langt mer beskjeden toliters motor, riktignok med twin-scroll-turbo som pumper luft med friske 1,8 bar. Resultatet – i tillegg til en fantastisk eksoslyd – er gassresponsen.

Selv på lave turtall er den imponerende – særlig om du velger å styre girkassa selv, da er den nemlig lynrask.

Ekstremt gledelig
Med det skyvet denne motoren leverer krever det også at resten av bilen henger med, det gjør A45 AMG med klar margin. 

Kreftene fordeles via Mercedes 4Matic-system med samme selvfølgelighet som en kokk hakker grønnsaker – du kan enkelt ta den gjennom svingen på tre hjul som alle gjør sitt ytterste for å finne alt mulig tilgjengelig grep.

Dette kommer selvsagt ikke av seg selv, men delvis også som et resultat av at bilen er særdeles stiv. Kjører du denne virkelig aktivt kan det innebære en svak risiko for at du blir godt kjent med din lokale naprapat eller manuell terapeut…

Det som er fortreffelig er styringen, den er både godt vektet og presis og rask når det virkelig begynner å svinge rundt deg.

Favoritt
De nærmeste konkurrentene er heller ikke noen smågutter, både Audi S3 og BMW M135i er aldeles strålende leketøy for de som har pengene.

Men i motsetning til i utlandet, der de to konkurrentene er billigere enn Mercedes, sørger norske avgifter nesten for å utjevne denne forskjellen. I den sammenhengen fremstår A45 AMG som mer rendyrket, hardcore og kompromissløs. Jeg liker det godt – svært godt! 

Fakta Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1991 ccm.

Effekt:

265 kW (360 hk) v/6000 o/min.
450 Nm v/2250 - 4250 o/min.

LxBxH:

429 x 178/ x 143cm.

Akselavstand:

269,0 cm.

Egenvekt u/fører:

1480 kg.

Bagasjerom:

341 / 1157 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,6 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

161 g/km.

Pris:

Kr 801.600.

Konkurrenter: BMW M135i og Audi S3.

+ Brutal lyd, bra styring og tøft utseende.

- Knallstivt og relativt ukomfortabelt – om du virkelig bryr deg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer