img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Volkswagens styrkedrikk
Det mest fascinerende med XL1 er ikke kameraene som har erstattet sidespeilene, heller ikke at den kan kjøre 10 mil på en liter diesel. Det er måten den gjør det på.

Jeg legger meg ut til venstre og passerer en parkert Peugeot RCZ, jeg blir en smule overrasket over at jeg må kikke opp. XL1 er kortere enn en Polo, lavere enn en Porsche Boxster og har aerodynamikken til en superbil.

Det er den da også, om enn på sitt eget vis. For ingen kan beskylde Volkwagens XL1 for å være «bare enda en bil».

Om forbrukstallene stemmer betyr det at du kan kjøre Oslo-Trondheim for godt under en hundrelapp – forutsatt at du klarer å sikre deg en av de 250 bilene som skal produseres.

11 års utvikling
Jeg sitter bak rattet i et forskningsprosjekt som kommer til å forandre hvordan Volkswagen kommer til å utnytte lavere vekt og tilsvarende utslipp de neste årene.

Bilen kan spores tilbake til 2002, da Volkswagen viste sin enliters prototype der fører og passasjer satt etter hverandre – en slags tandembil.

11 år senere har passasjeren fått plass litt tilbaketrukket i forhold til føreren – og XL1 ble vist ferdig første gang på utstillingen i Genève tidligere i år.

I likhet med BMW jobber Volkswagen intensivt med utviklingen av karbonfiberforsterket plast (CFRP), og i XL1 er drivlinjen og hjulopphenget festet direkte i CFRP-monocoqueen.

Resultatet er en bil som veier 795 kilo – drøyt 500 kilo mindre enn siste generasjon Golf.

Som en sportsbil
Jeg befinner meg rett utenfor Köln, der den fjerde utgaven av Schloss Bensberg Classics arrangeres.

Det står klassiske biler for millioner rundt omkring, og idet jeg ruller nedover i byen ser jeg to som vender ryggen til et trekløver med Veyron, Gallardo og en Panamera, og i stedet fikserer på den superlave ekvipasjen som sniker seg frem på smale gummihjul.

Eksteriøret er retrofuturistisk, noe mellom Star Wars og en klassisk Citroën SM, men alt har en funksjon.

Resultatet har blitt en luftmotstand på superlave 0,189 – til sammenligning har dagens mest effektive produksjonsbil, Mercedes CLA, 0,23 Cd. For å oppnå dette har Volkswagen blant annet integrert to bakovervendte kameraer som vises på en skjerm på hver side, en strålende erstatning for tradisjonelle speil.

Uten servo
I og med at bilen er så lett, har VW valgt å gi XL1 en styring uten servo. Litt utfordrende når du skal lukeparkere, men ute på veien gir det en helt spesiell styrefølelse. Det nærmeste jeg kan sammenligne den med er en Caterham Super7 – den er helt analog – så direkte og så deilig.

Inne i byen og først og fremst helelektrisk er førsteinntrykket meget godt. Bøttesetene som kan reguleres frem og tilbake, samt vippes bakover, noe som gjør at det er godt mulig å finne en god sittestilling, også for lengere turer.

Bagasjeplassen er på 120 liter – ikke for hele sommerferien, men så er det da heller ikke plass til mer enn to i denne bilen.

De fikse skjermene som erstatter speil fungerer svært godt ute i trafikken, men er litt vanskeligere å stole på når du skal parkere, sikkert en tilvenning.

Rått
Hele kjøreopplevelsen i XL1 kan beskrives med ett ord: Annerledes. Selve karosseriet veier bare 230 kilo, når drivlinje og alt annet også er på plass er vekten oppe i 795 kilo. Kun 6,2 kilowatt, eller 8,4 hestekrefter, er nødvendig for å holde bilen i en hastighet på 100 kilometer i timen.

Drivlinjen består av en 0,8-liters tosylindret dieselmotor på 48 hestekrefter, i praksis bare en 1,6-liter som er kappet i to, og en 27-hesters elektromotor.

Til sammen yter denne drivlinjen snaut 70 hester og 140 Nm. Det hele overføres til bakhjulene via en syvtrinns DSG-kasse. Dekk er forresten en historie for seg. De er levert av Michelin og måler 115/80 R15 foran, og 145/55 R16 bak.

Med fullt ladede batterier sørger elektromotoren for at du kan kjøre rundt 50 kilometer helelektrisk før du må bruke dieselmotoren – alternativt kan du selv styre når den skal hjelpe til for å bruke strømmen til andre ting.

Det å rulle rundt i elektrisk modus er som vanlig ganske deilig, særlig i en bil som denne, der alt er så analogt – til tross for all fremtidsteknologien.

Når så dieselmotoren slår inn, på en ganske brutal måte, høres XL1 nesten ut som en illsint hund. I jakten på lettvekt har nok Volkswagen ikke brukt særlig mye for å isolere motorlyden fra kupeen.

Pass hodet
Det å få en meter og nitti centimeter mann inn i XL1 er litt krevende. Dørene er en slags mellomting mellom måkevinger og lambo-dører, de er superlette. Likevel er det mulig å finne en grei sitteposisjon og lukke dørene forsiktig.

Dørløsningen er kul, men også nesten den eneste mulige, ettersom vanlige dører ville slått borti alt fra fortauskanter til små humper i veien, så lav er XL1.

Mens den første generasjonen av enlitersbilen hadde setene bak hverandre, har XL1 førersetet litt lenger frem i bilen enn passasjersetet, dermed unngår du å sitte skulder mot skulder i den smale bilen.

Interiøret ser ut til å være laget av karbonfiber, men det er faktisk superlette materialer, trukket med karbonfiber. Dette, kombinert med myke materialer i taket, gir en helt spesiell interiørfølelse jeg ikke kan huske fra noen annen bil.

Gi gass!
Etter noen kilometer inne i byen og ute på landeveien er det tid for motorvei.

- Bare gi gass, sier min vennlige bisitter, denne bilen skal kunne kjøres.

Riktignok er jeg aldri helt oppe i toppfarten på 160 kilometer i timen, men det er liten tvil om at dette er en effektiv bil – selv om den ikke er noen tradisjonell sportsbil. 0-100 tar for eksempel 12,7 sekunder.

Selvsagt langt fra det viktigste. XL1 er en høyteknologisk demonstrasjon fra Volkswagen på hva de holder på med. Prisen antydes til rundt 500.000 kroner – før norske avgifter – men den er ikke helt klar ennå.

Uansett, dette er ikke en bil Volkswagen vil tjene penger på. Så langt er 50 bygget, og 200 til skal rulle ut fra den tidligere Karmann-fabrikken i Osnabrück – alle bygget for hånd.

XL1 vil ikke redde verden, men når teknologien når frem til Golf, Polo og Passat, vil den definitivt være med på å hjelpe Volkswagen å nå sine utslippsmål.

Fakta Volkswagen XL1

Motor:

Bensin: 2-sylindret diesel,
800 ccm. og elmotor

Effekt:

Bensin: 35 kW (48 hk). 120 Nm.

Elmotor:

20 kW (27 hk) 140 Nm.

Totaleffekt:

51 kW 140 Nm.

LxBxH:

388,8x166,5x115,3

Akselavstand:

222,4 cm.

Egenvekt:

790 kg.

Bagasjerom:

120 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,7

Toppfart:

160 km/t

Snittforbruk:

0,09 l/mil.

CO2:

21 g/km

Pris:

Ikke klar.

Konkurrenter: Ingen andre hybrider er i nærheten – elbiler blir forbikjørt på første ladestasjon.

+ Ekstrembil som leverer hva den lover.

- Ikke særlig praktisk, om det skulle bety noe.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer