Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg legger meg ut til venstre og passerer en parkert Peugeot RCZ, jeg blir en smule overrasket over at jeg må kikke opp. XL1 er kortere enn en Polo, lavere enn en Porsche Boxster og har aerodynamikken til en superbil. Det er den da også, om enn på sitt eget vis. For ingen kan beskylde Volkwagens XL1 for å være «bare enda en bil». Om forbrukstallene stemmer betyr det at du kan kjøre Oslo-Trondheim for godt under en hundrelapp – forutsatt at du klarer å sikre deg en av de 250 bilene som skal produseres. 11 års utvikling Bilen kan spores tilbake til 2002, da Volkswagen viste sin enliters prototype der fører og passasjer satt etter hverandre – en slags tandembil. 11 år senere har passasjeren fått plass litt tilbaketrukket i forhold til føreren – og XL1 ble vist ferdig første gang på utstillingen i Genève tidligere i år. I likhet med BMW jobber Volkswagen intensivt med utviklingen av karbonfiberforsterket plast (CFRP), og i XL1 er drivlinjen og hjulopphenget festet direkte i CFRP-monocoqueen. Resultatet er en bil som veier 795 kilo – drøyt 500 kilo mindre enn siste generasjon Golf. Som en sportsbil Det står klassiske biler for millioner rundt omkring, og idet jeg ruller nedover i byen ser jeg to som vender ryggen til et trekløver med Veyron, Gallardo og en Panamera, og i stedet fikserer på den superlave ekvipasjen som sniker seg frem på smale gummihjul. Eksteriøret er retrofuturistisk, noe mellom Star Wars og en klassisk Citroën SM, men alt har en funksjon. Resultatet har blitt en luftmotstand på superlave 0,189 – til sammenligning har dagens mest effektive produksjonsbil, Mercedes CLA, 0,23 Cd. For å oppnå dette har Volkswagen blant annet integrert to bakovervendte kameraer som vises på en skjerm på hver side, en strålende erstatning for tradisjonelle speil. Uten servo Inne i byen og først og fremst helelektrisk er førsteinntrykket meget godt. Bøttesetene som kan reguleres frem og tilbake, samt vippes bakover, noe som gjør at det er godt mulig å finne en god sittestilling, også for lengere turer. Bagasjeplassen er på 120 liter – ikke for hele sommerferien, men så er det da heller ikke plass til mer enn to i denne bilen. De fikse skjermene som erstatter speil fungerer svært godt ute i trafikken, men er litt vanskeligere å stole på når du skal parkere, sikkert en tilvenning. Rått Drivlinjen består av en 0,8-liters tosylindret dieselmotor på 48 hestekrefter, i praksis bare en 1,6-liter som er kappet i to, og en 27-hesters elektromotor. Til sammen yter denne drivlinjen snaut 70 hester og 140 Nm. Det hele overføres til bakhjulene via en syvtrinns DSG-kasse. Dekk er forresten en historie for seg. De er levert av Michelin og måler 115/80 R15 foran, og 145/55 R16 bak. Med fullt ladede batterier sørger elektromotoren for at du kan kjøre rundt 50 kilometer helelektrisk før du må bruke dieselmotoren – alternativt kan du selv styre når den skal hjelpe til for å bruke strømmen til andre ting. Det å rulle rundt i elektrisk modus er som vanlig ganske deilig, særlig i en bil som denne, der alt er så analogt – til tross for all fremtidsteknologien. Når så dieselmotoren slår inn, på en ganske brutal måte, høres XL1 nesten ut som en illsint hund. I jakten på lettvekt har nok Volkswagen ikke brukt særlig mye for å isolere motorlyden fra kupeen. Pass hodet Dørløsningen er kul, men også nesten den eneste mulige, ettersom vanlige dører ville slått borti alt fra fortauskanter til små humper i veien, så lav er XL1. Mens den første generasjonen av enlitersbilen hadde setene bak hverandre, har XL1 førersetet litt lenger frem i bilen enn passasjersetet, dermed unngår du å sitte skulder mot skulder i den smale bilen. Interiøret ser ut til å være laget av karbonfiber, men det er faktisk superlette materialer, trukket med karbonfiber. Dette, kombinert med myke materialer i taket, gir en helt spesiell interiørfølelse jeg ikke kan huske fra noen annen bil. Gi gass! - Bare gi gass, sier min vennlige bisitter, denne bilen skal kunne kjøres. Riktignok er jeg aldri helt oppe i toppfarten på 160 kilometer i timen, men det er liten tvil om at dette er en effektiv bil – selv om den ikke er noen tradisjonell sportsbil. 0-100 tar for eksempel 12,7 sekunder. Selvsagt langt fra det viktigste. XL1 er en høyteknologisk demonstrasjon fra Volkswagen på hva de holder på med. Prisen antydes til rundt 500.000 kroner – før norske avgifter – men den er ikke helt klar ennå. Uansett, dette er ikke en bil Volkswagen vil tjene penger på. Så langt er 50 bygget, og 200 til skal rulle ut fra den tidligere Karmann-fabrikken i Osnabrück – alle bygget for hånd. XL1 vil ikke redde verden, men når teknologien når frem til Golf, Polo og Passat, vil den definitivt være med på å hjelpe Volkswagen å nå sine utslippsmål.
Konkurrenter: Ingen andre hybrider er i nærheten – elbiler blir forbikjørt på første ladestasjon. + Ekstrembil som leverer hva den lover. - Ikke særlig praktisk, om det skulle bety noe.
|