img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Ren designeradrenalin
FØRSTEINNTRYKK: Med 270 bensinhester er R-utgaven av livsstilsbilen RCZ den kraftigste serieproduserte bilen fra Peugeot. Vi har kosekjørt den.

Downsizingtrenden er i ferd med å bli voksen, gitt. For når man begynner å ane konturene av 300 hester fra en 1,6-liters motor i en klassisk egobil, da er det ikke tvil om at også forventningene syder av adrenalin, høye turtall, slag i rattet og evig understyring.

Likevel klarer Peugeot å lage en bil du kan gå ut av med tørre armhuler og frisyren sirlig på plass. Selv når man setter seg i veikanten for en røyk, nyter utsikten og lytter på tomgangen, har Peugeot skapt et besnærende voksent lydbilde. Det låter tungt og solid, som en 2,5-liter.

Med hjertet
Nå er Peugeots ganske spesielle RCZ i utgangspunktet en bil man kjøper med hjertet. Enten til seg selv eller til en man er glad i.

For det er helt ok at franskmennene har hentet inspirasjon fra Audi TT – når de samtidig har tatt konseptet videre og gjort det til sitt eget. RCZ-designen er helhjertet fransk, og da tilgir man at ikke alle detaljer har tysk funksjonalitet.

Men nå, med den nye motoren, opp fra 200 til 270 hester, da er ytelsene brått såpass mye skarpere at dette er en bil man først og fremst higer etter å beholde selv. PR-avdelingen til Peugeot presenterer RCZ R som en både og bil: R-utgaven skal fungere på lukket bane for å file rundetider i helgene. Den er samtidig en bil man ubesværet kan pendle til jobb med i ukedagene.

Lett ironisk derfor at lanseringen ble lagt midt imellom: Fjellveiene opp fra Nice i Sør-Frankrike er intet annet enn de frie weekendkrigernes slagmark. Uendelige svingete veier med hårete stup og passe tett mellom kafeene. Helt ærlig, det er her bilen og dens likesinnede hører hjemme. Banekjøring og gatekjøring er to forskjellige idretter. Slik har et alltid vært.

Sivilisert nytelse
Når kollega Moberg og jeg omsider har manøvrert oss ut av landsbyen Vence og lar 270 hester våkne opp på de første hårnålsstrekkene denne novembermorgenen, er det med et kombinert grøss av nytelse og fryd over sivilisert respons. Smakk, smakk, smakk opp i tredje gir fra en velsignet klassisk girspak i 6-trinns kasse. Og ned igjen. For en pakke!

Det har selvsagt mye med forventningene å gjøre. Kanskje er det jeg som begynner å bli gammel, men med lite slagvolum, litereffekt på 170 hk og akselerasjon til 100 km/t på 5,9 sekunder, da skal det per definisjon være vilt. Likevel flyttes vi fra sving til sving som på skinner, som trikken på speed.

Deler av forklaringen ligger i ytelseskurvene som er tegnet med linjal. Maksimalt dreiemoment ligger helt vannrett på 330 Newtonmeter fra 2000 til 5700 omdreininger. Effektkurven passerer 100 hester alt ved 2000 omdreininger og klatrer som en Concorde til den helt uten fakter eller geberder når 270 hester ved 6000. Job done. Next gear please.

Motorsportgener
Før lanseringen ble jeg sittende en stund og prate med en av sjefene for motorutviklingen – uten dermed å skjønne presis hvor disse bunnsolide hestene er spikket ut. Men bare fra kroppsspråket hans er det åpenbart at det ligger motorsportentusiasme bak jobben.

Det ser man for så vidt med det blotte øyet når man åpner panseret. Et håndtilpasset tynnplatedeksel i metall ligger der hvor alle andre Peugeoter har et kjønnsløst svart plastdeksel. Det handler visstnok om å ha fintunet og flikket på en lang rekke av delene. Fra selve motorblokken, som har fått ekstra varmebehandling for å tåle tøffere påkjenninger, via en spesialutviklet twinscroll-turbo til smidde stempler og råder fra Mahle.

- Men toppfart er kjedelig. Bilen handler om svinghastighet, påpekte motormannen. Og fortalte like villig om et senket og breddet chassis med mer aggressiv spissing av hjulene. Riktignok sitter ikke bilen mer enn 10 millimeter lavere, og bredden er kun øket med 0,5 tommer bredere hjul, (19-tommere her som på originalen).

Forutsigbart
Men sammen med friserte dempere, og ikke minst en Torsen diff, som igjen løper i par med en langt mer liberal ESP, er utgangen av svingene omtrent like forutsigbar som om noen skulle ha tegnet dem i asfalten foran oss.

For å sikre matchende bremsevirkning inn mot de neste tusen svingene, er det montert faste firestempelskalippere som griper om 380 millimeter flytende skiver. Det gir høyere stivhet, bedre kjøling og lavere uavfjæret vekt.

Akkurat denne novemberfredagen har imidlertid Kong Vinter bestemt seg for å slå seg ned ved Middelhavet. Dermed får vi demonstrert hvor langt sommerlige 235/40-profil Goodyear Eagle F1 sklir på saltslush. Det er langt selvsagt, men også en observasjon at det ikke sitter fransk Michelin-gummi på RCZ R. Hmmm?

Når vi putler tilbake til basen i et noe mer moderat tempo, er hovedoverraskelsen hvor komfortabel bilen også er til cruising. Peugeot har fjernet akkurat nok av den stutte sportsbilfølelsen til at tanken om en lengre Europa-tur faktisk er ganske forlokkende.

Funksjonelt
I begge forsetene sitter man som støpt i bøttesetene. Interiøret er elegant og funksjonelt, dog uten å aspirere til snobbete. Bilen er basert på forrige 308-plattform, men har det etter hvert godt kjente Peugeot-interiøret med flipp-opp-navigasjon. Tøft og funksjonelt, men altså ikke det aller nyeste man finner i blant annet både nye 308 og 208.

I de to baksetene er det god plass til to vesker og en matboks. Eventuelt to barn som fortsatt er unge nok til å gjøre som de får beskjed om. (IKKE prøv å brette en voksen person inn der bak).

Til og med bagasjerommet er rimelig stort for bilklassen – 321 liter VDA om det sier deg noe. God plass til et par moderate kofferter. Det skulle for så vidt bare mangle i en design hvor bagasjelokket er større enn panseret, men likevel.

Da er det antagelig bare å bla opp drøyt 600.000 kroner (pris blir klar i januar) og begynne å planlegge sommeren 2014. Alternativer, konkurrenter, spør du vel da. I mine øyne er det enten ingen konkurrenter – eller ørten andre artige biler.

Riktignok har Audi to modeller som pris- og ytelsesmessig befinner seg henholdsvis to millimeter til høyre og venstre for RZC R. Det er Audi TT Coupe 2,0 TFSI og TTS Coupe 2,0 TFSI quattro. Den ene litt billigere, men svakere. Den andre like sterk, men med firehjulsdrift og vesentlig dyrere.

Nei, RCZ R er og blir en bil du velger med hjertet, ikke fordi du sitter og finregner på forskjellene til en tysker. Og da havner du antagelig i eksklusivt selskap. Vi tipper fire-fem RCZ R på norske skilter i 2014.

FAKTA Peugeot RCZ R

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

199 kW (270 hk) v/6000 o/min.
330 Nm v/1900 - 5500 o/min.

LxBxH:

429 x 196 x 135 cm.

Akselavstand:

261 cm.

Egenvekt m/fører:

1280 kg.

Bagasjerom:

321 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

Toppfart:

250 km/t. (begr.)

Snittforbruk:

0,63 l/mil.

CO2:

145 g/km.

Pris:

Klar i januar 2014, ventes i sjiktet kr 600.000

Konkurrenter: RCZ R befinner seg pris- og ytelsesmessig midt mellom Audi TT Coupe 2,0 TFSI og TTS Coupe 2,0 TFSI quattro.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer