img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
BMW lanserer M3 og M4
BMW lanserer i dag to nye fristelser for dem som ønsker potente ytelser i en praktisk bil.

Vanligvis har BMW lansert coupé-versjonen av M3 først, og deretter fulgt med de andre variantene. Men siden det ikke lenger fins noen M3 Coupé, den har byttet navn til M4, gir de oss nå både ny M3 Sedan og M4 Coupé samtidig.

Mye er selvsagt likt på de to modellene, spørsmålet er primært om du ønsker fire dører og fem seter, eller foretrekker en mer hardcore utstrålende coupé med to dører og plass til to i baksetet. 

LES: Våre førsteinntrykk av BMW 4-serie Coupé på vei og bane

Det er femte generasjon av den potente BMW-modellen som nå lanseres. Og som hos forgjengerne byr også nye M3 (og M4) på en godt balansert miks av ytelser og komfort.

Den stortrives med tøffe utfordringer på en bane, men du kan godt bruke den til og fra kontoret eller til ferieturen med familien.

Fra åtte til seks
Motoren er selve hjertet i enhver M-modell. Mens den utgående modellen har en normalpustende V8, er det rekkesekser med avansert turboteknologi som gjelder for nykommeren.

Men tro ikke at to manglende sylindre går på bekostning av ytelser eller kjøreglede.

Maks effekt er 431 hestekrefter (opp fra 420) i området mellom 5500 og 7300 omdreininger, og du kan dra den helt opp i 7600 før du møter rødmerket. Dermed får du en turtallsvillighet som du normalt forbinder med sugemotorer.

(saken fortsetter)

Det som primært skiller turbomotoren fra V8eren i forrige generasjon er dreiemomentet. Nye M3 / M4 kan skilte med 550 Newtonmeter i hele området mellom 1850 og 5500 omdreininger. Det gir betydelig mer punch enn V8ens 400 Nm ved 3900 omdreininger.

Kjappere og magrere
Omsatt til ytelser kan nye M3 skryte av en akselerasjon 0-100 km/t på 4,1 sekunder med 7-trinns M DCT-kasse (4,3 med manuell) – en forbedring på 7 tideler. Potensiell toppfart er elektronisk sperret ved 250 km/t.

Men det er primært når det gjelder forbruk og utslipp fordelene med turbosekser kommer virkelig frem i lyset.

Med 7-trinns M DCT kan bilene skryte av et snittforbruk på 0,83 liter på mila og et CO2-utslipp på 194 g/km. Det er ned 33 prosent fra forgjengeren. Og selvsagt er de nye motorene klare for EU6 utslippskrav som innføres sent 2014.

Vekt og aerodynamikk er momenter som har bidratt til redusert forbruk. Bilene er rundt 80 kg lettere enn sine forgjengere, noe som skyldes nøye gjennomtenkt materialvalg i alle komponenter.

Begge har for eksempel tak og flere karosserideler støpt i CFRP (karbonfiberforsterket plast) og en rekke detaljer i aluminium.

Effektiv DCT
Sekstrinns manuell girkasse er standard, og den nye kassen er så mye som 12 kg lettere enn forgjengeren.

Men de fleste vil trolig velge 7-trinns dobbel clutch girkasse som på BMW-språket heter M DCT. Denne sørger for raskere girskift enn man greier manuelt, samtidig som mer effektiv giring og et ekstra trinn reduserer forbruket.

Den kan skilte med 10 gram lavere CO2-utslipp enn den manuelle kassen, og selvsagt kan den overstyres manuelt via hendler på rattet. Nok et argument for å velge M DCT er at du får med Launch Control på kjøpet.

Selvsagt er det en rekke andre detaljer som gjør M3 og M4 til de optimale kjøremaskinene de sikkert vil bli, som en progressiv styring som er meget direkte i høye hastigheter og raske kurver, samtidig som den er komfortabel i urbane omgivelser i lave hastigheter.

Standard dekkutrustning er 255/40 ZR18 foran og noe bredere 275/40 ZR18 bak. Men du kan selvsagt også velge 19-tommere og en masse annet snacksy tilbehør for å sminke og perfeksjonere din nye M3 Sedan eller M4 Coupé.

Bilen kommer på markedet neste sommer – det blir nok lenge å vente for de mest ihuga entusiastene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer