Ifølge Mercedes har de kombinert luksus og teknologi fra S-Klasse med lekenheten fra CLA når de har utviklet den nye generasjonen C-Klasse.
Blant annet har den Airmatic luftfjæring og en rekke av de nye sikkerhetssystemene som ble lansert i S-Klasse. Infotainment-systemet har en nyutviklet touchpad og headup-display.
Gjennom utstrakt bruk av aluminium har Mercedes klart å redusere vekten med rundt 100 kg sammenlignet med forgjengeren, og den skal skilte med klasseledende luftmotstand og utslippsnivåer.
- Nye C-Klasse er Mercedes på sitt beste og setter en ny standard for mellomklassesegmentet, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.
- Å sette seg inn i nye C-Klasse gir følelsen av å ha blitt oppgradert til Business Class. Den sporty og eksklusive designen, de mange gjennomtenkte detaljene, den økte plassen til passasjerene - bilen setter ny standard på flere områder, konkluderer Danielsen.
(saken fortsetter)
Sikkerhet fra S-Klasse
Sikkerhet er en prioritering hos Mercedes. Samlebetegnelsen for merkets mange sikkerhetssystemer er Intelligent Drive.
Nye C-Klasse arver de fleste av systemene som ble lansert med nye S-Klasse, markedets ledestjerne på området. Her er de viktigste betegnelsene:
- ATTENTION ASSIST: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).
- Adaptive Break Assist og COLLISION PREVENTION ASSIST: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).
- DISTRONIC PLUS med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge forankjørende og delvis svinge selv.
- BAS PLUS Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egenhånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.
- Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også der veimerkingen er dårlig.
- Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egenhånd.
- 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.
- Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.
- Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.
- Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.
- Flere nye airbags, blant annet til sjåførens knær.
Starter med tre motorer
Ved lanseringen leveres C-Klasse med tre alternative motorer, men senere vil flere komme til slik at man kan får en spennvidde fra 115 til 333 hestekrefter. Alle motorene vil tilfredsstille Euro 6-kravene, og de røper også at en hybrid drivlinje ligger i planene.
Her er detaljer for motorene som ligger fremst i løypa:
Tekst | C 220 BlueTEC | C 180 | C 200 |
Motorvolum | 2143 cc | 1595 | 1991 |
Drivstoff | Diesel | Bensin | Bensin |
Effekt | 170 hk | 156 hk | 184 hk |
Dreiemoment | 400 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Snittforbruk | 0,4 l pr mil | 0,5 l pr mil | 0,53 l pr mil |
CO2 utslipp | 103 g/km | 116 g/km | 123 g/km |
0 til 100 | 8,1 sek | 8,2 sek | 7,5 sek |
C-Klasse sedan kommer til Norge i mars, mens stasjonsvognen samt sedan med firehjulsdrift (C 250 4Matic) kommer et halvt år senere.