Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Også Ford benytter CES, den store elektronikkmessen i Las Vegas, til å eksponere ny teknologi. C-Max Solar Energi Concept er en plug-in (ladbar) hybrid som langt på vei skal klare seg uten pluggen. I stedet for å hente strøm fra en kontakt, bruker den en spesiell teknologi for å hente maks energi ut av solen. En dag med sollys skal gi bilen tilsvarende ytelser og rekkevidde som en konvensjonell C-Max Energi plug-in hybrid som lades på strømnettet. Bilen har et oppgitt snittforbruk på 0,24 liter på mila, og ved å utnytte solenergi mener Ford en gjennomsnittsbruker kan redusere det årlige utslippet av drivhusgasser med fire tonn, tilsvarende det en amerikansk familie slipper ut i løpet av et tertial. Trekløver SunPower har vært Fords teknologipartner på solceller siden 2011, og de har utstyrt konseptbilen med svært effektive solpaneler. Men siden det tar tid å bruke solenergi til å fullade batterier, vendte Ford seg til Georgia Institute of Technology for å få hjelp til å forsterke effekten av sollyset. Fyrlykt-teknologi Konseptbilen er et element i Fords stadig utvidelse av den elektrifiserte flåten. I 2013 har de seks modeller og regner med å selge 85.000 hybrider, plug-in hybrider og helelektriske biler. C-Max Energi er deres bestselger blant plug-in-modellene, og Ford hevder de solgte flere plug-in-biler gjennom de første 11 månedene av 2013 enn Toyota. Toyota er imidlertid fortsatt USAs største hybridmerke, mens Ford her er nest størst. (saken fortsetter) Med fulladede batterier forventes konseptbilen å ha samme rekkevidde som en konvensjonell C-Max Energi plug-in, totalt cirka 1000 kilometer hvorav 34 kilometer på strøm. Den kan også lades fra et vanlig strømuttak, dersom solen skulle utebli en dag. Etter utstillingen i Las Vegas skal Ford og samarbeidspartnerne starte testing av bilen under realistiske dag-til-dag forhold.
|