Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er en selvfølge, når Mercedes lanserer en ny modell, at AMG har klar en toppversjon noen måneder etter lanseringen av «melk-og-brød» produktene. Vi så den som konseptbil i Los Angeles, men var vel aldri i tvil om at dette var en kommende AMG-modell. Neste uke står den i produksjonsdrakt på bilutstillingen i Detroit. Eksplosiv Ifølge AMG er det verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede motor – vi velger å tro dem. Maks dreiemoment er på 450 Newtonmeter, og det over et meget stort register – fra 2250 til 5000 omdreininger. Mercedes lover en akselerasjon (0-100 km/t) på 4,8 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset ved 250 km/t. Nøysom Kreftene fordeles effektivt til alle fire hjørner gjennom AMG 4Matic og AMG Speedshift DCT7 girkasse. Under lav belastning går hele effekten til forhjulene for å oppnå lav forbruk, i mer krevende situasjoner kan inntil halve effekten sendes til bakhjulene. Girkassen kan kjøres på automatikk, og gir da en mest mulig økonomisk kjøresyklus. Men selvsagt får man også leke litt i en bil som dette – S-innstillingen skifter gir ved høyere turtall, og M-innstillingen lar deg skifte selv via hendler på rattet. Godlåt Bremsene står selvsagt i stil med ytelsene, her er det kryssventilerte skiver rund baut og kraftige, grålakkerte calipere som du alternativt kan få lakkert i rødt om du foretrekker. Standard hjulutrustning er 19-tommer med dekk i dimensjon 235/45 R19, men du får selvsagt også tilbud om originale 20-tommere med 235/40 R20. Racing-detaljer Sideskjørtene er diskret mønstret og hekken domineres av to doble eksosrør som sitter integrert i diffusoren. Sportssetene er kledd i sort med rød dekor og røde setebelter, og materialene er en blanding av skinn og mikrofiber. De som ikke nøyer seg med en vanlig GLA 45 AMG kan i stedet velge «Edition 1» som har et enda mer ekstremt uttrykk som blant annet innebærer en aerodynamikk-pakke, racingstriper, røde calipere og spesielle felger med «senterbolt-look» og dekk i 235/40 R20 på alle hjul. De første utgavene av Mercedes GLA kommer til Norge i mars, du finner flere detaljer her.
|