img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Mini feirer 50 i Monte
Først var Mini bare en sensasjon. Som bil. Så ble den en sensasjon på racerbanene. Og for nøyaktig 50 år siden ble den en rallysensasjon da den banket alt som fantes av etablerte rallybiler.

Det er vel bare Porsche 911 som har vært like anvendelig. Like bra til barnehagekjøring, som til sprint-løp og 24-timers race, og til rally, enten det er behagelige asfaltrallyer eller det er de aller tøffeste som Sahara eller Dakar.

Allerede året etter at den ble presentert, i 1960, var Mini en av de store attraksjonene på racerbanene.

John Cooper oppdaget fort at det gikk an å få denne lille boksen til å gå mye fortere enn den egentlig hadde noen som helst rett til, og med stjerner som Graham Hill, Jimmy Clark eller Jack Brabham bak rattet, oppdaget publikum fort at det også gikk fort sidelengs med dekkene vilt protesterende i de mest hårreisende understyringer.

Og fra baneracing var ikke veien lang til rallyløypa. Fabrikken sendte Pat Moss, søster av Stirling og senere fru Erik Carlsson, ut til rallyer som Tulipan og Baden Baden, og i 1963 gjorde de en generalprøve med Paddy Hopkirk og Rauno Aaltonen i Monte Carlo rallyet.

Første- og andreplass i klassen var bra nok for å investere i full satsing i 1964. Seks røde, spesialbygde biler med rutete flagg-mønster på taket, og 1971 kubikk med 90 hester under panseret, stilte til start fra tre forskjellige byer.

Oslo fikk sin del av æren - Rauno Altonen og Tony Ambrose startet herfra, mens Paddy Hopkirk var blant dem som startet fra Minsk. Alle seks kom problemfritt frem til Reims der eventyret for alvor startet.

277 biler var de der, men det var Minien til Hopkirk og en kjempesvær Ford Falcon med V-åtter og Bo Ljungfeldt bak rattet som markerte seg i teten.

Masse snø, men det var også etapper med lange rettstrekninger som favoriserte de store bilene.

Kampen var i hvert fall så tett, og den gangen var tidtakingen litt mer primitiv enn i dag.

Hopkirk fortalte etterpå at han kjørte 110 prosent hele tiden, ante ikke hvordan han lå an i forhold til konkurrentene.

Selv etter at han klokket den kjappeste tiden på siste legget gjennom Monte Carlo, var det en journalist som var den første som fortalte ham at han hadde vunnet.

Jeg skal si det vakte større oppmerksomhet over hele verden enn den ferske Mini 1-2-3 seieren i årets Dakar. Mini var David som hadde slått ikke bare en Goliat, i form av en svær Ford, men også det franske handicapsystemet som hadde en slem tendens til å favorisere det franske.

Året etter var det snørekord i Alpene, og det passet Timo Mäkinen godt. Han vant like godt fem av de seks siste etappene, for riktig å understreke at det var ikke noe poeng i å forsøke seg (arrangørene hadde plutselig lagt inn ekstra natt-etapper) med et overlegent forsprang. 

Se på listen over de 10 første bilene, så skjønner du hvor vanvittig variert rallybildet var den gangen: Mini, Porsche 904, Saab 96, Sunbeam Tiger, Porsche 911, Rover 2000, Citroën DS 19, to Ford Cortina og en BMW 1800 TI. Alt fra rene racerbiler (Porsche 904) til skikkelige husholdningsmodeller.

Den franske greia slo til for alvor i 1966. Mäkinen, Aaltonen og Hopkirk dominerte hele veien og kom først til mål, i denne rekkefølgen. Hvorpå de, pluss en Cortina på fjerdeplass, ble disket på grunn av noe lyktearrangement. Endelig vant Frankrike igjen, med en Citroën DS19.

Selvfølgelig ble den britiske kontingenten ganske mugne og bestemte seg for å sette skapet på plass igjen.

Bilene til de tre musketerer kunne ikke tas på en eneste fransk parentes-regel. Med tolv sekunders forsprang var det ingen tvil om at Minien var tilbake igjen. Denne gangen med parhestene Rauno Aaltonen og Henry Liddon.

Men dermed var gullalderen også over. De små bombene ble forbikjørt av mer spesielle konstruksjoner, men Minien selv fortsatte sin triumfferd, og er på gang igjen nå – med BMWs fornyelses-innsats.

I dag er replicalykter, slik de var montert på Monte Carlo-bilene, en populær ettermarkedsvare, og folie med ruteflagg-mønsteret finnes til flere biler enn Minien i dag.

En av 1966-bilene ble nylig solgt på auksjon for 700.000 kroner, folk bygger opp replicaer på ganske vanlige chassiser som fort vekk selges for 300.000.

Og Paddy Hopkirk selv, 80 år gammel, auksjonerte nylig bort et signert eksemplar av sin bok til inntekt for en forening som gir ungdom erfaring i mekanikeryrket. Den gikk for nesten 7000 kroner.

Det er opplagt at Monte Carlo for femti år siden fremdeles er levende hos veldig mange.

Hos mange flere enn de som avslutter sitt Monte Carlo Historique i disse dager.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer