img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Luksuslimo med ny oppskrift
MINDRE VAREBIL: V-Klasse-navnet skal nå brukes parallelt med bla. A, B, C, E eller S. Varebilpreget skal med andre ord dempes. Og Volkswagen skal utfordres.

BAKGRUNN: I fjor var jeg i Paris på en VIP-affære som både medførte fabrikkbesøk utenfor byen og galla inne i byen.

Vi ble fraktet i VW Transportere og Mercedes-Benz Viano – alle modellene med skreddersydde luksusinteriører i skinn og hel ved, med kjøleskap og monitorer og omtrent alt man kunne forestille seg.

Komfortabelt
Stolene var hyperkomfortable, og kunne stilles i alle retninger (også oppover). Benplass og skulderplass fantastisk, støybildet var behagelig lavt, og kjørekomforten merket vi ikke noe til, fordi den var overlegen.

Damene i lange aftenkjoler (jo da, det hender jeg er med på slikt også) var de mest begeistrede. De så elegante ut også når de gikk inn og ut av bilene, og det oppsto ingen pinlige episoder som når ikke-så-elastiske kropper skulle åle seg ut eller inn av en lav limousine.

Poenget mitt er at hva i all verden skal man med en 7-Serie, eller en S-Klasse eller en A8 når man får disse luksus MPV’ene som både behersker 160 pluss på motorveiene og dårlig vedlikeholdte bygater like overlegent, samtidig som de byr på all den komfort og luksus som åpenbart er poenget med limousinene?

Og jeg kan forsikre at der vi satt bak sotete vinduer i diskret metallic-lakkerte karosserier med ekstra polert glans, var det ikke noe i veien med oppfattet status.

Utvider premium-rekken
Nå er det sikkert ikke slike refleksjoner som ligger bak den nyeste modellen fra Mercedes-Benz. Men Dieter Zetsche sa at «Med den nye V-Klassen utvider vi premium-rekken vår av personbiler med en salooon for inntil åtte personer.»

«Funksjonalitet som en MPV, men komfort og stil i toppklasse. Den nye V-Klassen forener disse egenskapene på en måte som aldri har vært gjort før».

Fire år har fabrikken brukt på å tenke nytt – og det var kanskje nødvendig. For selv om gamle Viano også henvendte seg til privatkunder, solgte den bare 23.300 i 2012 (Mercedes har fremdeles ikke gitt oss 2013-tallene), mens den rene varebilen Vito solgte i 60.400.

I Tyskland lå Viano fremdeles litt foran Vito i fjor – til sammen solgte disse to 14.000.  Volkswagen klarte derimot 32.700 med sin T5 Transporter

Her hjemme er Viano død. 2 varebiler og 28 personregistreringer i fjor (men til sammen 1750 Vito) mens Volkswagen klarte mer enn 4.500 T5-modeller.

Kjært barn, mange navn
Viano har vel egentlig hatt en slags typisk Mercedes-historie, den type hvor man ikke har klart å gjennomføre langsiktighet.

Opprinnelig het den V-Klasse da den ble lansert sammen med utgangspunktet sitt, Vito, i 1996. Så fikk den en facelift i 2003, da ble den av en eller annen grunn døpt til Viano. Nå er det altså tilbake til Mål og Start på nytt.

Det gir forresten litt begrep om hvor gammel den er når jeg kan fortelle at karosseriet ble designet av Michael Mauer, som etter det var sjefdesigner for SAAB i mange år, og nå har vært øverste designhøvding hos Porsche siden 2004.

(saken fortsetter)

Mye personbil
Hvem som har tegnet den nye utgaven, som ble presentert i München (for å erte Münchens egen BMW med at endelig lå Mercedes i et segment som BMW ikke engang har dyppet tåen sin oppi?) i slutten av forrige uke, aner jeg ikke – men som du kan se av bildene: her er det masse personbilinnslag.

Det samme gjelder selvfølgelig spesifikasjonene.  Foreløpig er det tre motoralternativer, alle 2,1-liters turbodiesel firere med 136, 163 eller 190 hester – og siden motorene opprinnelig hadde mer enn nok dreiemoment og de nye har 20 mer, burde det også holde.

Den magreste motoren slipper ut 149 gram, og Mercedes sier at i snitt drikker de overhalte motorene 28 prosent mindre enn sekserne med samme ytelse. Så mye som fire forskjellige kjøreparametere kan bygges inn i den syvtrinns automatkassen som også er tilgjengelig.

Avanserte hjelpere
11 førerassistentsystemer listes det opp – en rekke av dem basert på radar, kamera og ultralyd slik det ble lansert i «Intelligent Drive»-pakken på den nye S-klassen. Distronic Plus sammen med Collision Prevention Assist og Traffic Sign assist er med på å gi antydninger av selvkjøre-egenskaper

Bilen, som skal bygges i Spania, vil være klar for bestilling fra tidlig i mars. I første omgang bare som lang-akselavstand utgave med 3,2 meter mellom hjulene og med 5,14 meters total lengde. På sikt vil det dukke opp både en kompakt og en ekstra lang utgave.

Hva da med Volkswagen? Ikke et ord derfra, men det er ikke sagt et ord om når man skal bytte ut dagens T5. Men den er nå 12 år gammel, og selvfølgelig har Volkswagen en T6 på tegnebrettet (som det het en gang i verden).

Den vil imidlertid tidligst kunne komme en gang neste år – med mindre Volkswagen er bedre til å holde på produksjonshemmeligheter enn alle andre.

Og for dere som samler på bagateller: Den utgående Vianoen har kodenavn W638. Den nye V-Klasse heter W 447. Jeg skjønner ikke kodebetegnelsene til Mercedes-Benz jeg heller.

 

PS!
Noen må fortelle Bertel O. Steen om den nye personbilen. Fremdeles skal nemlig den nye V-Klasse håndteres av selskapets nyttebilavdeling under MB-importøren. Men lanseringen i Genève om en måned skal håndteres av personbilavdelingens informasjonssjef. Og ingen av dem fantes blant de 450 som overvar presentasjonen i München.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer