img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
128 bilder i galleri
Cactusen til sommeren
Citroën C4 Cactus kommer før ferien, blir vi lovet. Og den er verdt å vente på – den har nesten ikke sluppet fra seg noe av det gode som konseptbilen viste. Dette kan lett bli en favoritt.

Jeg tror jeg har vært ganske begeistret for Cactus i konseptutgave nå og da. Presentert i Frankfurt i september, og et kjapt gjensyn i København for noen uker siden.

Og nå – altså – debut i Paris. På den 5. februar, André Citroëns fødselsdag, for 5000 personer. Ikke alle var presse (legg merke til at jeg sier ikke journalister) selv om det til tider virket sånn.

På formiddagen, frem til seks i går, hadde forhandlere fra hele Europa fått introduksjonen, til og med et par konservative norske virket begeistret. Og på kvelden var det pressens tur. 

Crescendo
Først en generaldirektør – og alle mine kilder som er ganske uoffisielle, men ganske inside, forteller at han er virkelig begeistret for denne bilen – det er det ikke alle på toppen som er. Utseendet polariserer.

Først kom noen gamle biler over scenen. Så de første Cactusene, vi ante faktisk litt CO2 i luften selv om det var minimalt, og så dukket den ene designeren etter den andre opp for å fortelle om hva og hvorfor, for dette var et designevent.

At bilen faktisk skal komme med PSAs pneumatiske drivlinje med tiden, ble nesten ikke nevnt i det hele tatt, og pressemeldingen inneholder ikke et ord om motoriseringen.

Det skal du til gjengjeld få her, det er jo ikke vanskeligere enn at journalisten spør. Det er derfor jeg sier presse og ikke journalister – se over - jeg skal vedde du vil kunne lese mange Cactus-nyhetssaker i dag uten særlig mye om motorene.

Variasjonsmuligheter
Dermed ble det utstilling. Med fire forskjellige farger på Airbump-plata på utsiden, og 10 forskjellige karosserifarger, blir det ganske mange kombinasjoner skal jeg si.

Og så hadde Citroën arrangert en slags popularitetskonkurranse som gikk på at pressen på forhånd kunne be om intervjuer med en eller flere av til sammen et snes mer eller mindre taleføre objekter.

Noen opplevde å bli omringer av sultne kjempeflokker, andre kunne sitte og snakker stillferdig og utdypende en-til-en. Designerne var selvfølgelig superstars, produksjonssjefen kanskje ikke i samme grad.

Forventningssjef
Jeg startet hos Alain Joseph, på engelsk het han ansvarlig for Customer Expectations. For jeg var veldig spent på hva en som var sjef for kundens forventninger egentlig gjorde.

Det viste seg å koke ned til at egentlig drev han markedsundersøkelser, kundeklinikker, benchmarking og alle de andre vanlige grepene som tas i de fire år en bil er i magen til mor.

Men han hadde én oppgave ulik hans kolleger hos andre produsenter – han skulle injisere det han oppfattet som Citroënsk i det han oppfattet som kunders ønsker.

Hva betyr det, i praksis på denne bilen? spurte jeg.

«Ønske om bedre plass til å stue vekk ting, for eksempel. Derfor tok vi bort airbags fra dashbordet og bygde oppbevaringsrom der. Airbagene la vi i taket. Det er første gang.

Sofaen foran er et annet element. Og bakrutene som ikke kan sveives ned, men bare vippes ut. Vi har faktisk foreldre som sier at de er tryggere når barna ikke kan sveive ned rutene bak».

Men ikke alt er like vellykket.

«Husker du vi hadde en bil der senteret i rattet var fiksert? Det dreide ikke rundt når du sveivet på rattet. Det ga blant annet en overlegen airbag-konstruksjon. Den var min. Men vi måtte fjerne den løsningen, franske journalister likte den ikke».

Var det derfor jeg ikke fikk ham til å smile da jeg skulle ha et bilde av ham?

Visker-vasker
Neste var Anne Ruthman. Hun var prosjektsjef for Picasso i sin tid, nå er hun prosjektsjef for Cactus.

Hun kunne blant annet skryte på seg «en ny vindusvisker-vasker som er utviklet sammen med Valeo, som sprer spylevæsken så effektivt at vi kunne ha mindre spylervæsketank. Og det ene med det andre – bare der sparte vi 12 kg.»

Dama har vært sjef for et prosjekt der det er spart inn 200 kg sammenliknet med for eksempel C4. Det er nesten enda mer oppsiktsvekkende enn den spennende designen.

PSA viser at de er på rett vei her, nye 308 hadde slanket seg 140 kg i forhold til forgjengeren, men veier allikevel fremdeles like mye over tonnet som Cactus veier under.

Og selvfølgelig superstar Alexandre Malval. Som er så høflig at han for trettende gang svarer på spørsmålet om hvorfor bilen heter Cactus, uten å si at «det er da f**n ikke mitt bord».

Crease-less
Men han forteller meg også at E-Jag og 911 er blant favorittene (han har selv eid en sånn Porsche i sin VW-fortid) fordi de klarer seg så godt uten en «crease line» - den langsgående profillinjen som så ofte er med på å bryte opp stor flater.

Cactus er definitivt crease-less. Og han håper den er innledningen på et nytt designspråk for den nye C-linjen til Citroën. Men han føler nok samtidig at språket er såpass radikalt at han er litt avhengig av klaff hos publikum.

Jeg spurte også om han skisset biler som dette da han var på VWs designavdeling i Barcelona. 

Jeg hadde nemlig snakket med VWs sjef for eksteriørdesign, Oliver Stefani, noen dager tidligere, og han hadde da vært sjefen til Malval og kunne fortelle meg litt om hva den nåværende Citroën designsjefen gjorde for 15 år siden.

Og Malval bekreftet at de drev nok og lekte mye med grafikk og blandet det med spennende volumer. Som egentlig er en slags oppskrift på hva Cactus dreier seg om.

Andreas Stump, som har gjort det utrolig klare og samtidig tilbakeholdne interiøret med den suverene materialbehandlingen (det minner litt om hva Erik Rokke kunne ha gjort hos SAAB for ikke så lenge siden), har forresten også en fortid fra Volkswagen.

Vi kan vel ha en følelse av at disse folkene hadde litt mer innabords enn hva VW kanskje kunne godta, eller ville forstå?

Synd for tyskerne.

På siden av boksene
Nå går jeg ut fra at dere som gjerne vil vite litt om bilen også for lengst har falt av. Og dere som har fulgt med så langt gir vel egentlig blaffen i cm, liter og g/km. La oss allikevel fullføre jobben.

Cactus befinner seg i et segment som egentlig ikke finnes.

Vanlig C4 ligger i «Golf»-segmentet, men her har vi en SUV som er lav som en vanlig personbil, eller en uvanlig personbil som ser ut som en SUV som en elefant med sterk estetisk sans har satt seg på.

Dessuten er den svært vennlig også mot storvokste og/eller høye foran, men ikke i samme grad bak.

Fire motorer
Den har begrenset motorutvalg: en bensintreer på 1,2 liter med 82 eller 110 hk, avhengig om den er blåst eller ei. Dieselen er en firer på 1,6 liter, 92 eller 100 hk. Laveste dieselforbruk tilsvarer 82 gram CO2, mens gjerrigste bensin er på 90 g/km. 

Den er uvanlig smal, 173 cm, men måler 416 cm i lengden og sitter på 260 cm akselavstand, akkurat som en vanlig C4. Men plattformen er en forlenget utgave av PSA-plattform 1 som også finnes under 208, og ikke den litt større EMP2 plattformen.

Høyden er 148 cm, og bagasjerommet, som ser ut som det virkelig passer til bagasje, oppgis til 358 liter.

Lav vekt betyr lavere materialkostnader for produsenten. Og kanskje lavere pris for kunden. Lav vekt og lavt utslipp betyr lavere avgifter i Norge.

Ny i Norge
Men hva betyr lavere avgifter for prisen? Citroën har ikke den klar ennå, men de har til gjengjeld sin nye norsk-baserte Brand Manager på plass. Og da kan vi introdusere sistemann i dagens historie.

Julius Hrasko heter han. Slovakia, ishockey og basket – og mange utenlandske Citroën-posteringer, for dere som lurer på navn og bakgrunn. 

Han har allerede introdusert noe nytt i Citroën-sammenheng, han svarer når han blir spurt om hvor mange de skal selge av denne. Det har vi ikke vært bortskjemt med før.

300 i år, sier han. Det vil si i det halvåret fra rett før sommeren og året ut. Det høres ikke så radikalt ut, men er kanskje fornuftig nøkternt.

Man vet jo ikke ennå hvordan markedsføringen vil være innrettet og om forhandlerne vil nøye seg med å selge til de obligatoriske Early Adopters. (Når skal man få troen på at også vanlige folk skjønner seg på innovasjoner?) 

Personlig syns jeg det ville være tragisk hvis man ikke klarte å selge 1000 på et helt salgsår. Den oser jo en herlig og unik blanding av ultramoderne og nøkternt premium.

På den annen side, jeg kan kanskje bli beskylt for å være blitt ruset på kaktus.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer