img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Porsche Macan på veien
FØRSTEINNTRYKK: Vi har kjørt bilen som skal føre Porsche-salget til nye høyder. Macan leverer varene under mange forskjellige forhold.

Kompakte SUV-er er et stort segment på verdensbasis, og Macan har det i seg som trengs for å bli en bestselger hos Porsche

Den nye modellen er fundamentert på Audi Q5 – plattform og rundt 40 prosent av komponentene er overført fra denne. Det er de resterende 60 prosentene som gjør Macan til en Porsche med typiske sportsbilgener.

Tre spreke alternativer
Bilen leveres i tre utførelser, alle med V6-motor, to for bensin og en for diesel. I tillegg kommer en nedtunet utgave som forventes å bli bestselger i Norge.

Toppmodellen Macan Turbo har en 3,6-liter som varter opp med 400 hester og et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Omsatt til ytelser gjør den 0-100 km/t på 4,8 sekunder og har en toppfart på 266 km/t.

Klarer du deg med litt mindre effekt er Macan S et alternativ. Under panseret på denne ligger en 3,0-liter som byr på 340 hk og et moment på 460 Newtonmeter. Den er heller ingen sinke – de fleste vil være godt fornøyd med null til hundre på 5,4 sekunder og en toppfart på 254 km/t.

Tredje motoralternativ er løsningen tre av fire nordmenn under normale omstendigheter velger i en SUV en 3,0-liters dieselmotor med 258 hestekrefter og 580 Newtonmeter.

Akselerasjon til 100 km/t på 6,3 sekunder og toppfart på 230 km/t tilfredsstiller behovet for de fleste.

Norsk spesial
Spesielt for Norge og noen få andre markeder lager Porsche en nedtunet utgave som medfører en avgifts-besparelse på rundt 60.000 kroner – penger du for eksempel kan bruke til å krysse av på utstyrslisten.

Denne har «bare» 211 hester, men dreiemomentet på 580 Nm er opprettholdt. Bilen trenger 7,7 sekunder for å bikke hundre, og toppfarten er begrenset til 216 km/t. For øvrig er egenskapene de samme som i 258-hesteren.

Samtlige motorer leveres i kombinasjon med 7-trinns PDK dobbel clutch automatgirkasse. Denne er så rask og effektiv at den foretrekkes av de aller fleste, selv i Porsches sportsbiler.

PTM er betegnelsen på Porsche firehjulsdriftsystem, og står for Porsche Traction Management. Systemet ble opprinnelig utviklet for Carrera 4 og fordeler kreftene sømløst mellom akslene.

Tar seg frem
Selv om Macan er konstruert for å være den mest sportslige i klassen, betyr det ikke at terrengegenskapene er ofret. Den har en bakkeklaring på 198 millimeter og korte overheng som lar deg angripe hindringer i terrenget.

Et eget off-road program som aktiviseres via en knapp på senterkonsollen drar veksel på alle relevante hjelpemidler som trengs for å få maksimalt grep. En annen knapp aktiverer PHC (Porsche Hill Control) som loser deg kontrollert ned bratte bakker i lave hastigheter.

Tre chassis
Porsche tilbyr tre alternative chassis. Standard i Macan S og Macan S Diesel er stålfjærer, mens Macan Turbo har stålfjærer i kombinasjon med aktive dempere, PASM (Porsche Active Suspension Management).

Dette øker graden av komfort for lange turer, mens de sportslige egenskapene spisses når man ønsker å kjøre aktivt. Sjåføren kan velge mellom tre innstillinger, Comfort, Sport og Sport Plus.

Tredje alternativ er luftfjæring i kombinasjon med PASM. Dette påvirker chassiset i enda mer ekstrem retning.

Normal posisjon med luftfjæring gir 15 mm mindre bakkeklaring enn stålfjærene slik at du får mer dynamiske egenskaper i høye hastigheter.

Men det betyr ikke at du ofrer terrengegenskapene – bakkeklaringen kan justeres i tre nivåer, ved det høyeste heves bilen 40 mm fra normalnivå til en bakkeklaring på 230 mm, ved det laveste senkes den 10 mm under det normale.

På bane
Presselanseringen fant sted på Porsches hjemmebane i. Sammenlignet med andre SUVer sitter man relativt lavt i Macan.

Følelsen forsterkes av at man sitter i en cockpit med høy midtkonsoll, at man er omkranset av knapper og betjeningsorganer og at rattet er plassert relativt vertikalt.

På bane får vi prøvd de sportslige egenskapene i Macan – akselerasjon, girkasse, bremser, sidestabilitet, elektroniske hjelpemidler – sterke og svake sider kommer opp i dagen ved slike øvelser.

Og for noen egenskaper! Det er helt rått at en tung SUV kan være så leken på bane.

Vi kjørte de to bensinvariantene, Macan S med 340 hestekrefter og toppmodellen Macan Turbo med 400. Førstnevnte vil dekke muskelbehovet for de fleste, men alt blir selvsagt enda mer ekstremt med Turbo-versjonen.

Off-road
Etter banekjøringen ville Porsche at vi sjekket ut terrengegenskapene. De er nemlig stolte av å kombinere sportsbil-egenskapene med god fremkommelighet.

Nå var ikke hindrene i Porsches terrengløype spesielt utfordrende, men vi fikk demonstrert at elektronikken tok oss trygt både opp og ned bratte bakker.

På veien
Vår siste økt foregikk på landevei, inkludert noen mil på Autobahn, der vi fikk utfordre bilen i hastigheter rundt det maksimale av hva den er bygget for.

Stabiliteten er eksemplarisk, det samme gjelder styringen, og det er heller ikke noe å utsette på støydempingen når man kan føre en normal samtale mellom forsetene i hastigheter på over det dobbelte av hva som tillates på norsk motorvei.

Jeg hadde høye forventninger til Macan på forhånd. Disse er nå omgjort til entusiasme og respekt for hva dyktige ingeniører kan utrette når de får utfolde seg og ikke bare må tenke kostnader.

Den norske Porsche-importøren får et begrenset antall Macan inneværende år – noe som kan medføre en del ventetid.

Fakta Porsche Macan Turbo

Motor:

V6 biturbo bensin, 3604 ccm

Effekt:

294 kW (400 hk) v/6000 o/min.
550 Nm v/1350-4500 o/min.

LxBxH:

470 x 192 x 162 cm.

Akselavstand:

280,7 cm.

Egenvekt m/fører:

2000 kg.

Bagasjerom:

500-1500 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,8 sek.

Toppfart:

266 km/t.

Snittforbruk:

0,75 l/mil.

CO2:

208 g/km.

Pris:

kr. 1.319.000.

Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK (alle med vesentlig lavere effekt) 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer