img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ingen over, ingen ved siden
Det kan godt være at Ferrari bare skal lansere litt nytt California i Genève. Det gjør ingenting. De er best på alt som betyr noe: Image og penger.

Jeg vet egentlig ikke mer om den nye California-versjonen enn at det blir den første Landeveis-Ferrarien siden F40 med turbo. (For meg må du gjerne kalle den en Maserati-motor).

Og jeg vet heller ikke om Ferrari skal vise oss noe annet når Genève åpner portene for journalistene i morgen. (Selv om du får ryktene om en skikkelig nyhet på tampen av denne saken.)

Men det spiller ingen rolle. Ingen vil benekte at bilene som står på standen er ganske attraktive, uansett hvor lite nye de er. Men der det virkelig betyr noe, Prestisje og Inntjening, slår denne Fiat-filialen resten av bilverdenen ned i støvlene.

La oss begynne med merkevaren.  Ferrari har verdens sterkeste merkevare, slår Brand Finance fast i sin siste gjennomgang, offentliggjort for et par uker siden.

Merkevareverdien regnes ut via en rekke gitte kriterier (du kan finne ut mer om hele greia på denne siden) og er sammen med merkevarer som Coca-Cola, Disney og Google blant de 11 som blir gitt Brand Finance’s AAA+ gradering.

Men Ferrari skårer høyere enn alle de 11 beste også. Best av de beste!

En av grunnene til at de gjør det så bra er selvfølgelig at den steilende hesten en umiddelbart gjenkjent over hele verden – sikkert der det ikke finnes noen veier også. Men det hører også med til historien at verdens sterkeste varemerke ikke nødvendigvis betyr verdens mest verdifulle.

Verdien er satt til 4 milliarder dollar, såpass lavt beløp begrunnes selvfølgelig blant annet med et Ferrari er en nisje-vare og et luksusprodukt, som selges i lavt volum. 

I verdi-listen er det lang vei opp fra den 350-plassen som de har blant de topp-500, til førsteman: Apple. De blir verdsatt til 105 milliarder dollar.

Men Ferrari behøver ikke skamme seg over finansavdelingen sin heller. I fjor, det året de bevisst skrudde ned produksjonen «for å holde på eksklusiviteten», satte de nye rekorder både i omsetning, fortjeneste og kontantstrøm.

Det var i Genève i fjor at Ferrari-sjef Luca di Montezemolo sa at han ville kutte 400 biler fra 2012-tallet slik at 2013 skulle ende rundt 6.900.

Det stemte. 6922 ble det endelige tallet. Fem prosent nedgang i solgte biler resulterte imidlertid i fem prosent høyere fortjeneste.

Er det det han skal gjenta i år? For han snakker om nye fem prosent ned i produksjon og at ikke før i 2015 skal vi se en liten økning igjen.

2,3 milliarder euro solgte de for i fjor og netto tjente de 246 millioner. Ikke bare er det 5,4 prosent økning i forhold til 2012, det er også et driftsresultat på over 10 prosent. Andre bilfabrikker kan bare drømme om slike forhold mellom salg og fortjeneste.

Og på tross av at Ferrari spenner mer på forskning og utvikling enn noensinne, har de også mer penger i banken enn noen gang før.

I 2012 gikk nesten 15 prosent av omsetningen (ca. 250 millioner euro) til forskning og utvikling, og de neste fem årene nå skal det brukes mer enn en milliard. Men kontantreserven er på solide 1,36 milliarder, så det er ikke sparepengene de tar av.

Vi kan trygt regne med at det er på ett område Ferrari tjener mer enn noen av de andre, og da snakker vi i absolutte tall, ikke i prosent av noe som helst, og det er på salg av merkevaren.

Folk som selger modellbiler eller skjerf eller kostbare klokker eller bygger eventyrland med Ferrari-tema, betaler skikkelig for moroa. Bare på dette området dro Ferrari inn 54 millioner euro i fjor. En økning på nesten 20 prosent.

Med Montezemolos fine nese for det eksklusive, kan vi allerede nå forberede oss på å fortelle om nye rekordtall på denne tiden neste år.

Derfor er det kanskje, når vi snakker eksklusivt, litt underlig at det ser ut som om Apple skal offentliggjøre at de kobler seg opp mot Ferrari. Det later til at verdens mest verdifulle varemerke skal inn i Ferrari med sitt første bilbaserte operativsystem.

Men ikke bare skal de leke med Ferrari. Financial Times kan fortelle at også Volvo og Mercedes-Benz er med i denne første virkelige krysskoblingen mellom den delen av verden som har revolusjonert personlig kommunikasjon de siste ti årene og geriatrikerne som fremdeles selger transport etter 1920-oppskrift.

Dermed blir det nok ikke noe av at Apple skal kjøpe Tesla, og det er nok også et stykke frem til Googles egen bil – slik ryktene har jobbet med å fortelle oss.

Hva det hele betyr er ikke vanskelig å forstå. Å bygge Apples iOS operativsystem inn i en bil (eller et annet, for eksempel Android), betyr en bil som er knyttet til internett og som har sømløs kontakt med alle dine kommunikasjonsplattformer. Jeg kan love at den vil sikre deg meget mer enn å kunne spille av egne lydfiler.

Det betyr ganske enkelt en ny måte å kjøre bil på, og en ny måte for biler og andre kjøretøy og mennesker å kommunisere på. Men det betyr også en ny og spennende handelspolitikk.

Når alt kommer til alt kan du glemme høyere turbotrykk eller mange flere apper på mobiltelefonen din. Slike detaljer betyr svært lite nå.

Fremtidens kamp kommer til å stå om bilenes dashbord, og der er IBM og Microsoft og Google minst like sterke som GM og Toyota og Volkswagen.

En krig der jeg lover at gørra kommer til å sprute!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer