Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har ligget i kortene en stund at 4C skulle få en toppløs variant. At navnet ble 4C Spider er heller ikke noen bombe. Vekten på den karbonfiberbygde sportsbilen skal fortsatt ligge under 1000 kilo, og kjøreegenskapene skal være akkurat like gode som på coupeen. Spider-utgaven – som får en slags targa-løsning – er kledt med karbonfiberdetaljer rundt frontruten og veltebøylene, og utstyres med eget design på aluminiumsfelgene (18-tommere foran, 19-tommere bak). En av tingene 4C fikk mye kritikk for da den gikk i produksjon, var frontlyktene. Der konseptbilen hadde tradisjonelle lykteglass, fikk produksjonsmodellen en rekke LED-lamper plassert i et karbonfiberhus. Årsaken var at Alfa mente de sparte både penger og vekt med den løsningen. Men nå er lykteglassene tilbake. Projeksonslamper med 4C-navnet gravert inn på siden gjør fronten kanskje litt enklere å svelge for både Alfa-tilhengerne og andre. (saken fortsetter) ) Les også førsteinntrykket av coupeen. Blant andre nyheter er et nytt eksosanlegg fra Akrapovic. Et anlegg med dobbeltløper sentralt plassert bak skal gi flere muligheter for å få frem «gromlyden» – 4C har fortsatt «bare» en 1,75-liters motor. Motoreffekt og ytelser er ikke offentliggjort, men det er ingen grunn til å tro at 4C Spider er noen sinke. Coupeen skilter med 240 hestekrefter og en 0-100-tid på 4,5 sekunder. I Spider kan dette oversettes til «fort nok til å løfte tupeen av issen». PS!
|