img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Kongen av A-segmentet
Renault nye Twingo flytter grenser rund baut. Dette er den nye standarden for den minste bilklassen. Men det er slett ikke sikkert den kommer til Norge.

Jeg er fryktelig kritisk dersom jeg sier at utseendet ikke slo meg ut. Men akkurat det skal godt gjøres i et segment der Fiat 500 for lengst har definert standarden i den morsomme enden, og VW Up standarden i den motsatte.

Da har ikke designerne mye mer å boltre seg med, jobben skal jo tross alt gjøres innenfor begrensede mål og rammer i denne klassen her.

Pirrende
Men selv om det er antydninger av Fiat her, så oser den allikevel personlighet. Fronten er småfrekk, og utvilsomt Renault, profilen har et par små overraskelser som gjør at interessen holdes oppe, og hekken er ikke bare vellykket, den vekker også masse nysgjerrighet.

Jeg visste jo at den hadde hekkmotor, men det er godt skjult. Ingen store innluftkanaler på sidene, og det som er av åpninger for ut-luften er ikke mer enn det man finner på biler som forsøker å agere sportslige.

Legg til friske farger og folieringssett som virkelig gjør bilene individuelle, så er vi gjennom det kapitlet hvor jeg gir terningkast fem.

Men så setter vi oss inn. Jeg hadde kommet rett fra en Aygo som sto der som nærmeste nabo. Det virker som om Toyota har jobbet hardt for å finne opp det simpleste plastikk-interiøret på nytt. Og den tanken var der før jeg kunne sammenlikne med Twingoens.

God følelse
Her er det satt ny standard i føle-seg-vel, oppfattet kvalitet, fikse detaljer, fantastiske materialer, gode farger og kontraster som gjør ting spennende. (At det også var plass i den, både foran og bak, blir helt sideordnet i denne sammenhengen).

Laurent Negroni er navnet som fortjener å fremheves denne gangen – pluss alle de som har latt ham få lov til å boltre seg. Jeg har aldri truffet ham før, men dette er en interiørdesigner jeg skal holde øye med.

Den eneste i designtemaet jeg kjenner fra før er Raphaël Linari. Og her har vi en linje. Han jobbet hos Ford sammen med Jean-Pierre Ploué og fulgte med da Ploué gikk til Citroën for å bli designsjef der. Denne Ploué hører med til historien her, for det var nemlig han som designet den første Twingoen (Paris 1992).

Forsmak på møbelmesse
Linari sier det ikke, men jeg har en følelse av at han fikk for lite å gjøre hos Citroën. Co-designe første generasjons C1, med Toyota i førersetet, er kanskje ikke drømmejobben.

Han gikk til Renault og hadde veldig meget han ikke kunne fortelle om da de viste Twin’Z på møbelmessen i Milano i fjor    http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40730 . Der hadde han gjort eksteriøret.

Og nå forstår jeg hvorfor han var så begeistret, det var på den tiden de jobbet med å fullføre den Twingoen vi møter i dag.

Twin’Z og denne hører opplagt sammen.

Men det er selvfølgelig også lett å tenke tilbake på biler som Renault 5, eller kanskje helt tilbake til fireren, som også skapte en ny oppfatning av småbil. (Renault hadde laget små gipsaktige modeller av forgjengerne).

Og selvfølgelig må vi tenke tilbake til tidlig jernalder da «alle» småbiler, Bobler og Fiater og – ikke minst – Renault 4 CV hadde motoren i hekken.

Godt utnyttet
Men det den nye Twingoen har, i tillegg til motor i hekken, også et forbausende rommelig bagasjerom der bak. Og legg ned setene, så har du en lastelengde på 2,2 meter. Og normalt volum er 219 liter, i tillegg har du 52 liter lagringsmuligheter inne i bilen.

Skal vi fortsette med katalogopplysninger så tørre at det støver av dem? Akselavstand: 249 cm.  Utvendige mål: 359 (nevnte jeg kompakt?) x 164 x 155 cm. 15- eller 16-tommers hjul, enormt soltak i canvas – slik da andre kaller Cabriolet, 5 dører, fire karosserifarger når den lanseres, og to motorer.

Billig-utgaven (hva vet jeg om prisene? Ingenting.) er en bensin, 999 ccm, tre sylindre på 70 hk og 91 Nm. Den morsomme (går jeg ut fra), også en trippel, er på 898 ccm, og turboen hjelper den til 90 hk og 135 Nm. 

Spurte du om vekten? 

Aner ikke det heller.

Til Norge?
Men prøvekjøring og markedslansering er først ved høstleitet. Og her kommer den triste biten.

For da jeg snakket med importøren var de omtrent like begeistret som meg, men var slett ikke sikre på om de skulle importere den. «Dette markedet er jo så lite» er meldingen.

La meg si det sånn, at dersom Citroën og Peugeot og Toyota kan importere den nye lille de lanserer her i Genève, og ikke Renault – så er det noe som er virkelig, skrikende, klin gæærnt.

Enten med kundene som ikke forstår sitt eget beste.

Eller med importørene.

Et grått bilmarked som det norske fortjener en fargeflekk som denne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer