img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Elektrisk, men Golf tvers gjennom
FØRSTEINNTRYKKET: Tusenvis har gledet seg til Golf på strøm. Vi har kjørt bilen – og ja, den kjører akkurat som en vanlig Golf, men til en brøkdel av daglige driftskostnader.

Ta det gode fra VW Golf og det gode fra en elbil – og du har e-Golf.

Elektrisk bil handler om rekkevidde, komfort, incentiver og kostnader. Sånn sett skiller ikke e-Golf seg fra andre elektriske biler, med unntak av Tesla Model S.

LES OGSÅ: Elbilracet har startet

Og den skiller seg heller ikke særlig fra vanlig Golf. e-Golf kjører som Golf, er – med unntak av rekkevidden – like funksjonell som vanlig Golf, og den ser ut som en Golf.

Men fordi Golf er en bestselger, kommer også den elektriske til å bli det blant de mange tusen norske elbilelskere, dopet på incentiver som de alle er.

2500 i år
VW-importør Harald A. Møllers mål er å selge 2000 – 2500 e-Golf i år. Deres største problem vil bli å bli å skaffe nok biler det første året. Det kan konkurrentene BMW og Nissan bare være glad for.

Det er formiddag i Berlin og trafikken maser som vanlig. Men vår Golf er ganske så stille. Knapt en lyd å høre der vi står og venter på grønt. Så skifter lyset.

Med hele 270 Nm i drakraft skyter vi ut av krysset. Raskere enn en GTI. I hvert fall opp til 50 km/t. Og så godt som lydløst. I 50 km/t målte vi støyen til 55 dB(A) og i 80 km/t til 60 db(A). Det er ekstremt bra.

Men det merkes lett at e-Golf veier 1510 kilogram, som er 250 kg mer enn samme bilen med 105 TDI og DSG.

Folkebil til folkepris
Elektrisk Golf snur ikke verden på hodet, men den forener alt du forventer i en elektrisk bil til folkepris: 244.200 kroner. Legg på leveringstillegg, frakt og noe utstyr (som i likhet med bilen er momsfritt!), og du har en komplett Golf til rundt 275.000 kroner.

For samme prisen får du en forholdsvis utstyrsribbet bensin-Golf, 1,2 TSI/105 hk.

Ok, du får i praksis ubegrenset kjørelengde i bensinbilen, men du stenges ute fra kollektivfeltet, må betale i bomringene, når du skal parkere, når du tar ferge osv.

Bensinutgaven koster mellom femgangen og tigangeren i daglige drift med en bompassering eller to innlagt i kjøreturen sammenliknet med elvarianten.

1,20 kroner per mil
Strømforbruk oppgis til 12,7 kWh etter europeisk elbilkjøresyklus. Med norsk strømpris betyr det at 100 km koster – grovt regnet – rundt 12 kroner. I praksis bruker du naturligvis mer strøm, så regn 20 kroner på ti mil for denne bilen.

Du må kjøre økonomiløp med deg selv for å klare samme strekingen på under hundrelappen med bensin på tanken.

Men tilbake til elbilen igjen.

Elektrisk Golf går rett i strupen på Nissan Leaf som har fått herje alene i den elektriske kompaktklassen i mer enn to år. Ingen tvil om at Nissan Leaf i stor grad har vært med å gjøre elbilen spiselig for folk flest.

Nissan kjørte opp elbilveien
Jan Tore Kopperud, VWs norske produktsjef, innrømmer at de kommer til dekket bord, at Nissan med Leaf har gitt den elektriske bilen aksept langt utenfor bomringer og kollektivfelt de siste par årene.

Likevel er Leaf og Golf ganske forskjellige å kjøre, selv om de er omtrent like raske på grunn av lik motoreffekt og vekt. Leaf med sin amerikanske komfort og tilbakelenthet innbyr ikke i samme grad til venstrefilsopptreden som Golf, men når den presses biter også Leaf fra seg.

Her vil smak avgjøre. I Leaf synes det på kilometers avstand at du kjører på strøm, i Golf ferdes du langt mer anonymt.

Plass som i enhver Golf
E-Golf tilbyr samme funksjonalitet som vanlig Golf. Bagasjerommet er bare ubetydelig mindre (341 liter, og 1231 liter med baksetet nedfelt), men det er ikke plass til reservehjul under gulvet.

Batteripakka befinner seg under baksetet og i tunnelen mellom forsetene. Batteriene veier 318 kilogram og drar derfor egenvekta på bilen over 1500 kg.

Du kan merke at bilen er tung når den presses, men det høye momentet kompenserer for vekten og gjør at dette vil du aldri komme til å tenke på i hverdagen.

Varmepumpe koster ekstra
At e-Golf ikke har varmepumpe eller varme i rattet, bryr neppe de første kjøperne seg om, men det er viktig i forhold til rekkevidden om vinteren.

Varmepumpen betyr cirka 10 til 20 prosent økt rekkevidde, noe som kan være kritisk når streng vinterkulde og subbete føre på en dårlig vinterdag stjeler halvparten av batteriets rekkevidde.

Golfs varmepumpe koster 6500 kroner ekstra og kan leveres fra uke 37. Vår anbefaling er å standardisere den umiddelbart.

Derimot leveres Golf i Norge med den nye europeisk / amerikanske hurtigladestandarden. Det er viktig og kjøpsutløsende.

I store deler av Europa selges e-Golf med årlig fri bruk av leiebil i 30 dager som en del av mobilitetsprogrammet, ikke ulikt hva Nissan tilbyr Leaf-kjøperne. En slik ordning er ikke innbakt i den norske e-Golf-prisen, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.

Fakta VW e-Golf

Motor:

Fullelektrisk

Effekt:

85 kW/115 hk

Dreiemoment:

270 Nm

Batteri:

23,2 kWh

Batterivekt:

318  kg

LxBxH:

427/180/147 cm.

Akselavstand:

263 cm.

Bakkeklaring:

14,3 cm

Egenvekt:

1510 kg.

Bagasjerom:

341 – 1231 l.

Aks. 0-100 km/t:

10,4 sek.

Toppfart:

140 km/t (sperret)

Snittforbruk:

12,7 kWh.

Rekkevidde:

130 – 190 km

Ladetid:

8 – 13 timer

Pris:

kr. 244.200.

Konkurrenter: Nissan Leaf, BMW i3.

+ Kjører som Golf. Mye utstyr.

- Varmepumpe koster ekstra.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer